Anmeldelsesdato:01-11-2000
Julia RobertsErin Brockovich
Albert FinneyEd Masry
Aaron EckhartGeorge
Marg HelgenbergerDonna Jensen
Peter CoyoteKurt Potter

Amazone og helgen

Erin Brockovich er den sandfærdige historie om en usædvanlig kvinde, der uden uddannelse og enlig med tre små børn fik skabt en bedre tilværelse både for sig selv og sin familie, men også for den lille ørkenby Hinkley med cirka 600 indbyggere. Og hvad der kan lyde, som den mest kvalmende Hollywood-historie, er rent faktisk sket i virkeligheden. Inspirerende i femte potens!

En vild satsning
Furien Erin Brockovich har med tre børn og deres konstante behov svært ved at holde på noget job i længere tid. Da hun er alenemor, står hun med både arbejdet og ansvaret. Og Erin har konstant sværere ved at holde sammen på tingene. Efter et uheldigt biluheld kræver hun arbejde hos det lille advokatfirma, der havde lovet hende den erstatning efter ulykken, som hun ikke fik. Hvis de ikke kan holde, hvad de lover, har de bare at give hende et job til gengæld. Og heldigvis for Erin satser advokatfirmaets ejer Ed Masry på hende.

Drømme-rollen
Julia Roberts, som for det meste altid spiller smukke, glamouriøse og søde roller, har med amazonen Erin Brockovich fået lidt af en udfordring. En af den slags farverige roller de fleste skuespillere ville opgive deres kæmpehonorarer for at få lov at spille. En rapkæftet og konfronterende strigle, der bestemt ikke er bange af sig. Selv ikke, da hun falder over en fusket sag om en ejendomshandel, står hun af. Begravet i papirer hun ikke forstår, kaster hun sig hovedkulds ud i opklarelsen af den underfundige sag og vinder langsomt respekt fra arbejdskollegerne. Rollen, som den gode og renhjertede rappenskralde fylder Roberts bragende flot ud. Hun er simpelthen Brockovich, og fordi hun aldrig træder ved siden af figuren, æder man fra første scene den fornemme præstation.

De store kraft-præstationer
Og da Brockovich kommer længere og længere ind i den ”skandale” hun har sporet sig frem til, har Roberts sat sig så meget fast, at man slet ikke kan se den altid smilende smukke Julia Roberts længere. Hendes spil er betagende. Men hun er ikke den eneste, der imponerer. Gamle Albert Finney, der er engelsk teaterskuespiller, slår benene væk under én med sin fintfølende, underspillede og blændende præstation, og endelig er Aaron Eckhart, som vi stadig ikke kender her i Danmark, mindst lige så skøn og overbevisende som den dejlige nabo George, der mest af alt fungerer som barnepige for karrierekæmperen Brockovich, som ikke har tid til at behandle ham ordenligt som kæreste.

Instruktøren Soderbergh
I det hele taget er Erin Brockovich en ikke helt almindelig film. Det, der skiller den ud fra alle de andre dramaer om den hårdt prøvede David mod Goliath, er, ud over Roberts uglamouriøse buldren og bragen, filmtalentet Steven Soderberg. Siden hans gennembrud i 1990 med sex, løgn og video har han instrueret den ene mere særprægede film efter den anden. Hans unikke evner ligger i hans visuelle stil, for manden kan tydeligvis noget med billeder. Han viser aldrig for meget, og i Erin Brockovich’s lumrende flow og udvikling passer Soderbergs rolige og stemningsfyldte billeder perfekt ind i atmosfæren.

Gribende oplevelse
Erin Brockovich er en fantastisk gribende og skøn film. Dens eneste minus er en spilletid på 2 timer og 10 minutter. De lange passager med forhandlinger mellem Brockovich/Masry og Hinkleys beboere kunne godt været skåret lidt ned, men til gengæld gribes man så bare endnu mere af alle de stakkels, syge folk, man bliver præsenteret for. Det er en rørende historie om en selvopofrende kvinde, der næsten gjorde mere, end hun kunne for at hjælpe de mange mennesker.

Der er virkelig blevet gjort noget ud af denne DVD-udgivelse. De animerede menuer åbner ballet. Allerede her tegner det godt, selvom man aldrig befinder sig lang tid ad gangen i menupunkterne, er det fedt når de er flot lavet. Som egentligt ekstramateriale byder skiven på traileren og mindre biografier på Soderbergh, Roberts og Finney. Disse kunne sagtens have været mere omfattende og inkludere et par ekstra navne. Til gengæld er den hyppigt optrædende "making of" på denne udgivelse rigtig interessant, og der er meget mere om den rigtige Erin på et par ekstra interviews med de virkelige personer.
Derudover findes der over 20 minutter med fraklippede scener, både med og uden instruktør Steven Soderberghs kommentarer. Disse er vældig interessante, men at hele filmen ikke er blevet kommenteret af Soderbergh er en skam. Til gengæld kan man se filmen kun med soundtracket. Thomas Newmans smukke musikspor er utvivlsomt en fornøjelse omend en lidt sporadisk en. Det er for sjældent at musikken optræder til at dette valg bliver rigtigt interessant. Men med masser at vælge mellem ender DVD-udgivelsen af Erin Brockovich med at blive helt spændende.