Toke Lars BjarkeLasse
Lærke JankenSofie
Mathias Mandrup LarsenMarcus
Kjeld NørgaardFarfar
Peter MygindFar

Tamme monstre

Åh, ja. Hvor ville det være lækkert med en dansk udgave af Ghostbusters, når nu de nu ikke kan få taget sig sammen til at lave den 3’er i original-serien, der tales så meget om i Hollywood. Lidt uforpligtende sjov og spas med spøgelser, plasmaklatter og fjollet kampudstyr til de modige få i opgøret mod de onde kræfter fra det hinsides. Og at det skulle være vi i form af en børnefilm instrueret af Danmarks rareste instruktør, Martin Schmidt, som både har håndteret gyset i sine tidlige produktioner og børnefilmen til fuldstændig økonomisk perfektion med Guldhornene, fik ikke forventningerne sænket, på trods af, at Schmidt indtil nu i højere grad har demonstreret entusiasme end egentligt overbevisende talent.

Nordisk Film - Rolf Konow
Men at Monsterjægerne, Nordisk Films store efterårsferiesatsning, skulle falde så langt fra det til anledningen plantede træ, overrasker nu alligevel. Filmen er veloplagt de første 5 minutter og taber derefter med stor overbevisning enhver føling med, hvad der ville fungere optimalt i historien om Oliver og hans lillebror Lasse, som får en værre røverhistorie fortalt af deres farfar. En dag viser historien sig dog at være sand, da de opdager farfarens hemmelige værksted, hvor en fryser med et stort advarselsskilt viser sig at rumme det livsfarlige Skyggemonster, som farfaren i sine unge dage har fanget ved at bruge sine særlige evner. Monstret spreder sig fra menneske til menneske og efterlader brovtende og destruerende droner bag sig – nærmest som en slags zombier uden blodtrang.

Oliver er skeptisk, Lasse labber det hele i sig – og gæt så selv på, hvem der egentlig har arvet farfarens evne og derfor må påtage sig opgaven med at fange Skyggemonstret igen. Det kunne der helt sikkert være kommet en masse sjov ud af, men Schmidt svigtes af flere ting på én gang. Vi har for vane at holde et gevaldigt højt niveau blandt børneskuespillere i Danmark, men om Schmidt har haft for travlt på optagelserne, på forhånd helt har droppet tanken om personinstruktion eller rent faktisk bare har trukket nitten i castingen på tværs af hele paletten af børneskuespillere skal denne anmelder ikke gøre sig klog på – men troværdigt er det ingenlunde. At de oveni udstyres med nogle af de mest klodsede replikker i nyere dansk børnefilm hjælper naturligvis ikke.

Nordisk Film - Rolf Konow
Samtidig er det som om, at Schmidt helt har glemt, hvordan man skaber bare en smule spænding. Efter den lovende start, hvor dels en umotiveret, men sjov Pink Panther-agtig tegnefilm og et flash-back til farfarens ungdom spiller til hele salens tilfredshed, så går filmen aldeles i stå, mens vores hovedpersoner finder hoved og hale i historien. Vi har i flash-backet set et par morderisk sjove eksempler på, hvordan personer besat af Skyggemonstret reagerer, men når Peter Mygind og Mette Horn som de sundhedsbesatte forældre bliver besat, hæver det sig aldrig over prut & patter-niveauet. Hvorfor dog forspilde chancen for at lave den oplagte komedie-variant på M. Night Shyamalans The Happening, som filmens første fem minutter antyder?

Endelig må en grundlærdom for danske instruktører på et stramt budget være: Hvis du ikke har råd til at lave det, så lad være med at vise det. Der findes glimrende eksempler på, at spændingsfilm stort set ikke behøver vise noget af fjenden for at fungere, men her skal vi i den alligevel alt for forsinkede action-finale gang på gang se, hvor dårlig CGI, man trods alt stadig er i stand til at producere.
Det er svært at blive helt klog på, hvor det er gået galt for Monsterjægerne. Er budgettet blevet skåret undervejs, så de store idéer ikke har kunnet forløses tilfredsstillende? Har man overvurderet omfanget af projektet og simpelthen ikke haft tid til at blive færdige til den efterårsferie-premieredato, der virker som en helt nødvendighed, hvis denne misere skal spille sig selv ind – eller har man blot været frække nok til at undervurdere kvalitetskravet fra det unge publikum, der med sikkerhed nok skal styrte i biograferne. Man håber bestemt ikke på det sidste – og må derfor blot nøjes med at konstatere, at trods et sikkert tordnende billetsalg ventende forude, så er Monsterjægerne en sørgelig fuser af en film.... og den fortsættelse, som slutbilledet peger mod, må hellere end gerne forblive dybt begravet i Nordisk Films store fryser.