Anmeldelsesdato:27-10-2008
Joaquin PhoenixEthan Learner
Mark RuffaloDwight Arno
Jennifer ConnellyGrace Learner
Elle FanningEmma Learner
Mira SorvinoRuth Wheldon

Hævnens landevej

Det gør ondt at se andre mennesker få overbragt den chokerende nyhed om, at deres elskede er død, og det er næsten ubærligt at se dem knække sammen over kisten, der sænkes i jorden. At tabet af en nær er et yndet emne for filmkunsten, forstår man godt, men hvor nogle sorgdramaer, som Kieslowskis mesterværk Blå, fortæller smertelige sandheder om livet og døden, bruger andre, som Biers følelsesudkrængning Things We Lost in the Fire, billige kneb til at fremprovokere publikums tårer. Hotel Rwanda-instruktøren Terry Georges Reservation Road holder sig heldigvis på den gode side af kvalmegrænsen i sin skildring af den største af alle tragedier – at miste sit barn.

Jagten på en flugtbilist
I fokus står offerfamilien og forbryderen: Grace og Ethan, hvis søn køres ned få meter fra dem, og Dwight, som sidder bag rattet og lader den ene dumhed afløse den anden – febrilsk kører han væk og gør sig selv til flugtbilist. Måske fordi hans søn, som han meget sjældent får lov til at se, sidder ved siden af, måske fordi han bliver rådvild, måske fordi han indser, at hans liv fik en foreløbig finale med et øjebliks uopmærksomhed og et efterfølgende bump på Reservation Road. Filmen følger kollisionen af ulykkens to fløje. Grace og Ethan reagerer meget forskelligt. Grace plages af skyld, men prøver at komme videre, mens Ethan ligesom Claes i Paprika Steens Lad de små børn bliver besat af at finde gerningsmanden. Midt i den dystre historie om skyld og savn bliver det dramaturgiens centrale spændingselement, at Ethan nærmer sig hævnens time og sandheden om Dwight, mens han til gengæld fjerner sig mere og mere fra sin familie.

Kujon eller frihed?
Det havde ikke været nødvendigt at lade de to spor krydse hinanden så utroværdigt meget, som de gør, når Dwight ligefrem bliver Ethans advokat. Dwights ængstelse og Raskolnikov-agtige skyldfølelse og angst for at blive afsløret er stærk nok i sig selv, og det er hans historie, der virkelig fænger. Bevares, der er en uhyggelig, knugende smerte over de scener, hvor vi ser Ethan chatte i et netforum for bitre forældre, der alle har prøvet at miste et barn. Men fortællingen om den utæmmelige sorgs destruktion af parforholdet er set før, og Joaquin Phoenix er en smule anonym i rollen som den fortabte far. Den lidt usikre, lidt vage Mark Ruffalo er anderledes indtryksgivende og falder først i den dramatiske slutscene en smule igennem som Dwight. En helt almindelig fyr, som må tage valget mellem at være fri eller kujon, og som langsomt bevæger sig mod afgrunden.

En ægte påmindelse
Der balanceres på klichéstregen, men selvom nogle af pointerne om sorgens smerte, hævnens sødme og angerens pinsel bliver stavet ud i pap, er scenerne for det meste tanden mere følsomme end tåkrummende. Reservation Road fortæller måske ikke en masse, vi ikke vidste i forvejen, men den beskriver det til gengæld på en stærkt emotionel og naturlig måde, så vi faktisk kommer til at tænke lidt ekstra over det, vi godt vidste i forvejen: at vi skal tage ansvar for vores liv og gerninger. At den påmindelse føles ægte, er egentlig en præstation i sig selv.

Den 15 minutter lange featurette er faktisk 15 fine minutter: Informativ og saglig. De slettede scener er dog intet at hidse sig op over.

69 Minutes of 86 Days17/8
Hjemme i Verden17/8