Black Hawk Down
Matchstick Men
Troja
Alexander

16:9 anamophic, Widescreen 2.35:1

DTS, Dolby Digital 5.1

‘Making-of’, Slettede scener, “Roman Blood Sport” – program om gladiatiorkampe 50 min, Hans Zimmer profil – 20 min, Montage af ’slettet footage’, produktionsjournal, produktionsnoter, storyboard sammenligninger, koncepttegninger, fotogalleri, biografier, trailere.
Gladiator

Genre:Drama/Action
Varighed:149 minutter
Instruktør:Ridley Scott

Anmeldelsesdato:22-11-2000
Russell CroweMaximus
Joaquin PhoenixCommodus
Connie NielsenLucilla
Oliver ReedProximo
Richard HarrisCeasar Marcus Aurelius
Djimon HounsouJuba

Styrke og ære

Hollywoods gyldne æra er fyldt med stort anlagte film om Romerriget. Genren klarede sig helt frem til de tidlige 60’ere, men har siden haft svært ved at overbevise producenterne om deres fascinationskraft. I sen-90’erne kom et varieret udvalg af historiske dramaer dog igen i vælten, så tiden var perfekt for engelske Ridley Scott, der ellers mest er kendt for sine realistisk skildret nutidsdramaer (Black Rain, Thelma & Louise) og nervepirrende futuristiske film (Alien, Blade Runner), til at lave et ægte historisk udstyrsstykke.

Langt at falde
Vi befinder os under kejser Marcus Aurelius’ styre. Tiden er 180 e.Kr, og Romerriget er i stadig krig mod Nordens germanere. General Maximus Decimus Meridius er lederen af den romerske hær, og med hans lederegenskaber og dygtige evner for krigsførelse vinder romerne det sidste og afgørende slag. Den gamle kejser fortæller Maximus i al hemmelighed, at han vil have ham til at overtage kejser-posten efter hans død, men inden det kan gøres officielt får Marcus Aurelius’ egen søn Commodus gjort det af med faren. Maximus står nu for tur, men han overlever via sine krigsinstinkter Commodus' feje planer. Han undgår dog kun døden til fordel for et liv som slave, da han bliver snuppet af slavehandleren Proximo, som udlærer ham i gladiatorernes sport.

Himmelsk blanding
Ridley Scott har valgt at blande arenaens action med hævnens drama og kærlighedens svære vilkår. Gladiator er først og fremmest en dramatisk historie om en mands kamp for overlevelse, både fysisk i sandet i Colloseum, men lige så meget på det psykologiske plan, med tankerne om den afdøde kone og søn fast forankret i hans bevidsthed, og hele tiden med moralen i behold. Maximus er en stor mand, både i rang og holdninger, og disse bliver testet, da han står tilbage uden andet end sit had og hævntørst overfor den lede Commodus.

Majestætisk Crowe
Russell Crowe, som generalen der faldt og gladiatoren der rejste sig, gør Maximus til en kæmpe, hans kraftfulde udstråling og massive fysik fuldender den sårede kriger, så det overrasker heller ikke, at det engelske film-magasin Empire for nyligt kårede netop Maximus-rollen som den mest sexede film-rolle nogensinde. Crowe får banket liv og råstyrke i en tilmed nuanceret og kompliceret rolle, og meget af æren for filmens imponerende udstråling skyldes ham. Imellem de emotionelle scener får blodet lov til at sprøjte. Samtlige af kampscenerne i de mange arenaer er både action-mættede og spændende, men de er, lige så vigtigt, forunderligt smukke. Fotograferingen er en fryd for øjet, men helheden bliver også flot fuldendt af den lyriske og sanse-effektive musik, specielt Lisa Garrards (The Insider) lidende toner er hjerteskærende smukke.

Grundig forklaring
Det er i det hele taget svært at finde huller eller brister ved Gladiator. Filmen har på alle måder dækket sig ind, og selvom oplevelsen af filmen ikke er den samme på fjernsynsskærmen som på det store lærred, så bliver man stadig revet med af de følelsesladede voldsomheder. Selv den vage kærlighedshistorie, som klart står svagest mellem hævntørsten og de blodige kampe, formår at træde frem. Maximus og Commodus’ ældre søster Lucilla har en fortid sammen, hvilket gør den ustabile og jaloux Commodus endnu mere vred og frustreret. Enhver effektiv skurk skal på en eller anden måde forklares, så selv om stemningen falder, når Maximus ikke er i billedet, så er det afgørende for handlingen af filmen, at vi får en grundig indførelse i Commodus’ følelser og tanker. Joaquin Phoenix spiller ham da også med en god portion af galde og utilregnelighed og får succesfuldt figuren til at virke.

Energisk skønhed
Trods de 150 minutters konstant bastante scener, føles filmen alligevel hverken tung eller langsommelig. Ridley Scott har mesterlig forståelse for drive og struktur, og udfaldet er en heftig og solid omgang filmisk rutschebanetur. Al energi og samtlige sanser bliver benyttet under oplevelsen, der fylder én med en overmandende følelse af frygt og fryd og samtidig en knugende venten på den store forløsning. Gladiator er ikke et mesterværk, men den ligger tæt nok på.

Der eksisterer to DVD-udgivelser af Gladiator på det danske marked. Den ene er med 1 skive, den anden med 2. Vi har kigget nærmere på begge to.

Gladiator - 1 disc. (Karakter for ekstramaterialet: 3 stjerner)
Som på enhver fornuftig DVD-udgivelse er der i første omgang mulighed for at nyde filmen uden nogen form for undertekster. Ellers kan den ses med hele 17 forskellige af slagsen. Det eneste ekstra, der egentlig forekommer på skiven, er fotograf John Mathiesons, klipper Pietro Scalias og specielt instruktør Ridley Scotts kommentarer. De tre herrer er naturligvis underholdende og lærerige at lytte til, de kommer langt ned under overfladen og fremfører information, man aldrig selv havde tænkt over. Men trods det flotte kommentarspor er denne udgivelse noget fattig. En trailer, nogle biografier burde havde fundet plads på DVDen.
Lyd og billede er til gengæld perfekt. På lydsiden kan der vælges mellem DTS og Dolby Digital 5.1. Og når først Colloseum slår portene op til forestilling, så sidder man helt stille i sofaen og forundres over den intense oplevelse. Det følges fint op af den flotte billedside med eneten 16:9 anamorphic eller widescreen 2.35:1. Her er intet skidt eller snavs til at genere oplevelsen, og nuancerne i John Mathiesons fotografering træder fornemt frem. De tekniske aspekter er bestemt den flotte film værdig.

Gladiator - 2 disc.
Gladiator fortjener en fremragende DVD, og Nordisk Films dobbelt-DVD lever fuldt ud op til alle standarder. Bortset fra de to kommentarspor er alt ekstramaterialet at finde på den anden af DVD’erne og her er meget at hente. Et indblik i de slettede scener kan foregå med eller uden Ridley Scotts meget relevante kommentarer, og for de utålmodige sjæle er der også en montage klippet kun af slettet materiale. Det sædvanlige bag-om-filmen program er over vanlig standard og giver mulighed for at opleve Russell Crowe på hans form for slap line. For dem, der gerne vil vide mere om konceptet bag gladiator-kampene, er der et tre kvarter langt og meget informativt program, og med i pakken er også et tyve minutter langt interview med komponisten Hans Zimmer, der også kan fortælle mange relevante ting om musikkens funktion.
Derudover er der mange andre ting at finde på DVD’en, nogle af dem er dog lovlig meget fyld, heriblandt den 100 siders dagbog, som pigen, der spiller Connie Nielsens barn, har skrevet....Det giver selvfølgelig et anderledes indblik i dagligdagen ved filmoptagelser, men kunne lige så godt have heddet ’100 siders ros til alle de rare mennesker, som var med til at lave filmen’. De deciderede produktionsnoter er kortfattede, men gode nok. Desværre er storyboard-sammenligningerne mere kvantitet end virkelig kvalitet.
Selvom der dukker små irritationsmomenter op undervejs, så er det primært et udtryk for at DVD’en generelt holder et fremragende niveau. En DVD-udgivelse, der er filmen værdig.