Anmeldelsesdato:06-12-2000
Courteney CoxGale Weathers
Jenny McCarthySarah Darling
Parker PoseyNatalie O'Dell
David ArquetteDwight 'Dewey' Riley
Patrick DempseyDetective Mark Kincaid

Nu må det være slut

Mange af de store gyserklassikere som Halloween, Morderisk mareridt (Nigthmare on Elm Street) og Fredag den 13. er blevet fulgt af en tilsyneladende uendelig række sequels. 90’ernes største gysersucces, Scream, er nu nået til tredje omgang, som hurtigt afslører, at dette vil være slutningen på trilogien om Woodsboro, Sidney Prescott og hendes mordplagede omgivelser.

Heldigvis den sidste.
Det bør med det samme siges, at et af de få positive elementer ved Scream 3 er, at dette med sikkerhed (hvis man nogensinde kan sige sådan i gysergenren), bliver det sidste led i en historie, der tydeligvis er blevet kogt meget, meget tynd siden den oprindelige Scream. Men det er desværre ikke det eneste, som er medvirkende til at gøre dette til den klart dårligste af de tre Scream-film.

En smule historie
Historien er kort fortalt at produktionen af Stab 3 er sat i gang baseret på de gamle Scream-begivenheder, og på forskellig vis bliver kendinge som Gale Weathers, Dewey og selvfølgelig Sidney Prescott blandet ind i begivenhederne, som traditionen tro inkluderer en række spektakulære mord. Ligeså gør Cotton Weary, og filmfreaken Randy fra Scream 2, men begge må nøjes med at optræde i cameo-roller, der skal trække tråde tilbage til de første film. Den primære effekt er dog, at man sidder og håber, at det var en de første (og bedre) Scream-film, man havde sat på videoen.

Gamle kendinge
Scream 3 forsøger at bevare interessen for sine figurer ved at fokusere mest på de overlevende helte fra 1'eren og 2'eren, men det betyder, at den anden halvdel af rollerne bliver ligegyldigt vedhæng, selvom de naturligvis er voldsomt involveret i plottet. Det kedelige resultat er, at man helt undlader at koncentrere sig om deres handlen i de afgørende scener, og i stedet håber på, at filmen kommer med en nogenlunde overskuelig forklaring på, hvem der gemmer sig bag masken.

Prætentiøs slutning på overskruet film.
Desværre har afsløringen slet ikke har samme effekt, som i 1’eren eller 2’eren, og oveni det er hele konstruktionen omkring Scream 3 usædvanlig prætentiøs i forhold til sine mere ligetil forgængere. Her skal ikke afsløres den lille spænding, som filmen rent faktisk indeholder, men den forsøger i alt for høj grad på at finde nye svar på ting som 1'eren og 2'eren allerede har givet os en mere fornuftig forklaring. Logikken i trilogien bryder sammen i takt med 3'eren ynkeligt synker sammen - og man kan kun spekulere på, om det mon hænger sammen med, at den oprindelige manuskriptforfatter, den noget overvurderede Kevin Williamson, har forladt serien og overladt skrivepulten til Ehren Kruger, som - udover et navn forbløffende tæt på en af filmhistoriens store seriemordere - langt fra har samme tæft for at få plot og personer til at forenes i rendyrket underholdning.

Trods alt noget der fungerer.
Det glimt i øjet, som ellers kendetegner Scream-filmenen glimrer mest ved sit fravær, men David Arquette, Courteney Cox og Neve Campbell gør det stadig pænt, og enkelte af scenerne, hvor de møder deres alter-ego fra -produktionen giver lidt morskab. Ellers virker filmen bedst, når den falder helt tilbage til de regulære slasher-optagelser, hvor det er god mod ond, indtil den ene part er død eller døende. Men det er bare langtfra nok til at gøre Scream 3 til andet end en yderst ordinær teen-slasher, der forsøger at skrue sig selv op på et niveau, hvor den aldrig kommer til at høre hjemme.

Glimrende DVD
En række velanimerede menuer byder velkommen til DVD-udgaven af Scream 3, som er med fuldt dansk menusystem. Filmen er bliver præsenteret i flot bredformat, og lydsiden domineres af en noget rutinepræget udnyttelse. Ekstramaterialet inkluderer en "Behind the Scenes"-feature, som viser klip fra optagelserne til alle 3 Scream-film uden nogen nævneværdig interesse, en række slettede scener som er ganske interessante og en alternativ slutning. Det lyder jo umiddelbart tillokkende, men forskellen på den nye slutning og den eksisterende er så minimal, at man skal have papir og blyant frem for at finde den. Lidt trailers og en musikvideo med bandet Creed runder en flot og professionel, men også noget kønsløs DVD af.