Anmeldelsesdato:09-12-2008
Gillian AndersonDana Scully
Amanda PeetAgent Dakota Whitney
Billy ConnollyFather Crissman
XzibitAgent Mosley Drummy
Mitch PileggiWalter Skinner

Paranormal kedelig thriller

DR lærte os i årets første måneder at genkende X-Factoren hos en række mere eller mindre oplagte sangtalenter. Var der noget, som tv-serien The X-Files havde, så var det netop X-Factor. Det ekstra pift, som gjorde, at de ni sæsoner om FBI-agenter Mulder og Scully og deres konstante jagt på at finde en mening med galskaben i paranormale sager i Guds eget – men ofte ganske gudsforladte – land, blev vores foretrukne tv-underholdning op gennem 90’erne. En genrehybrid, som amerikansk tv ikke før havde turdet binde an med og i sine bedste øjeblikke både drønspændende og uventet eftertænksom underholdning lige midt i primetime. Strukturen på tv-serien var en overordnet historie (mytologien) og en lang række enkeltafsnit, der ofte fulgte en 'monster-of-the-week'-model. Det paranormale var altid i højsædet i spillet mellem Fox Mulder (David Duchovny), der troede på en større sandhed bag den kendte verden og bandt det op på erindringen om, at hans søster var blevet bortført af rumvæsner, da han var helt lille, og Dana Scully (Gillian Anderson), der var det kvindelige modstykke, altid skeptisk, altid rationel, og hele vejen igennem vores stemme, som Mulder måtte kæmpe for at overbevise om fornuften i at kigge forbi det synlige og ud i det skræmmende mørke.

Fox Film
Formlen holdt i seks gode år og resulterede også i en film, som kom i biograferne efter 5. sæson. Den oprindelige plan var at indstille tv-serien på det tidspunkt og så fortsætte historierne som en film-serie, men efter filmens ganske rimelige succes valgte man at fortsætte i tv-formatet, og serien måtte gennem en lidt lang og uværdig svanesang, indtil udgangen af niende sæson, hvor man lukkede og slukkede. Men nu er de tilbage. Overraskende og noget af en satsning fra Chris Carter, der ikke rigtig har foretaget sig noget fornuftigt siden dengang. Måske er pengekassen ved at være tom, men vi vælger at tro på, at projektet i virkeligheden har været på tegnebrættet i alle disse år, og forsinkelsen blot skyldes naturlige årsager.

Mulder og Scully er stadig sammen. Han er principielt stadig på flugt fra FBI, men de lader til at have stillet sig tilfredse med, at han er ude af billedet. Indtil en FBI-agent forsvinder og det eneste spor er en synsk katolsk præst, som måske kan give dem spor. Eneste problem er, at præsten af pædofil og derfor måske mere interesseret i at rense sit navn ved at foregive en overnaturlig evne og håbe på at ramme rigtigt. Mulder kaldes ind med fuld benådning for at afklare, om præsten taler sandt eller ej. Dana har genoptaget lægegerningen på et katolsk hospital, hvor især en ung drengs skæbne går hende på. Knægten har en uhelbredelig hjernesygdom, og den officielle holdning er, at han skal overføres til et hospice, hvor han kan få den bedst mulige smertelindring indtil han dør, men Scully tror på, at hun kan finde en kur for den dødelige sygdom.

Og således er vi tilbage ved troen. Mulders behov for at tro på, at det overnaturlige stadig lever i bedste velgående, og Scullys behov for at tro på, at der findes en løsning på hendes medicinske knibe. Det eneste, der ikke bliver tilfredsstillet, er vores behov for at tro på, at det var en god idé at genoplive konceptet.
Chris Carter er ingen stor instruktør. På tv kan han holde et fornuftigt tempo, men det er som hovedforfatter, at han har givet sit uvurderlige bidrag. Over de ni sæsoner har han ikke instrueret mere end et par håndfulde afsnit, og i det store format mærker med skræmmende tydelighed, hvor tempoforladt og uinspireret iscenesættelsen er. Manuskriptet er skrevet sammen med Frank Spotnitz, som også var medforfatter på de svagere sidste sæsoner af tv-serien – og hele historien har en umiskendelig følelse af at være et kedeligt, filosoferende afsnit af serien, hvor Mulder og Scullys egen tvivl får al opmærksomheden på bekostning af en interessant sag eller den altid fascinerende mytologi.

Fox Film
Beklager, Chris Carter – men vi har ikke brug for halvanden times terapeutisk indsigt i vores to elskede hovedpersoners behov for at tro på henholdsvis en pædofil præsts evner som medium og Googles evne som medicinsk forskningsbibliotek (i en af filmens desværre flere decideret idiotiske scener). Når vi forventes at skulle genoplive interessen for Mulder og Scully seks år efter afdansningsballet, så bør vi kunne kræve ægte paranormal X-Files-stemning, rumvæsner, skyggeregeringer og alle de store konspirationer, som serien og den første biograffilm behandlede så mesterligt, når det kørte for den. Det er der intet af her, men blot en tam medicinsk thriller om russiske skalpel-entusiaster og en Hallmark-inspireret hospitalshistorie om det syge, men åh så tapre barn og hans heltemodige, men tvivlende læge. Taglinen er ikke længere "The Truth Is Out There", men i stedet citatet fra Mulders faste plakat "I Want to Believe".

Det havde sikkert fungeret hæderligt som et personlighedsudbyggende afsnit midtvejs i serien – men som genoplivningsforsøg er det håbløst. Uengageret spillet, uambitiøst produceret og selv om filmen isoleret set egentlig har større ambitioner end så mange andre middelmådige thrillere, der lægger vejen forbi biograferne fra tid til anden, så kan den ikke slippe af sted med 'bare' at blive vurderet på den baggrund – på samme måde som en James Bond-film heller ikke bare kan betragtes som en standard-actionfilm. Der knytter sig forventninger til navnet, når vi køber adgang til en X-Files-film – og de indfries i dén grad ikke. Godt at se Mulder og Scully igen, men ellers må vi håbe, at dette er det endegyldige farvel og tak til en svunden tid fra vores fælles tv-historie, som vi nødig ser trukket yderligere ned i det skræmmende mørke, vores hovedpersoner konstant både frygter og drages mod.

(- af LB)

Et seks minutters indslag om hvordan filmholdet gjorde så meget de kunne for at skåne miljøet, er ikke noget man ser hver dag. Men det har tilsyneladende været en vigtig faktor for Chris Carter, at filmen blev indspillet under så 'grønne' forhold som muligt, og det fortæller han lidt om her. Ekstramaterialet er generelt en pudsig blanding af saglige og farverige menupunkter. De slettede scener er mindre interessante end for eksempel indslaget om filmens special effects make-up, som er ganske grafisk.
Kommentarsporet med Carter og filmens produver Frank Spotnitz er heldigvis nogenlunde spændende. De går fint i dybden med, hvordan scenerne med lavet, men det er selvfølgelig ikke alle informationer, som er lige relevante for folk, der ikke er hardcore-fans af The X Files.