Anmeldelsesdato:23-11-2000
Preben KristensenWoody
Thomas EjeBuzz Lightyear
Puk ScharbauJessie
Per PallesenGuldgraveren
John Hahn-PetersenMr. Potato Head

Da legetøjet blev voksent

Disney sender hvert år en lang tegnefilm på gaden, og som en fast politik følger de den sikre succes op med fortsættelser på det voksende direct-to-video-marked. Fortsættelsen til superhittet Toy Story fra 1995 var ingen undtagelse, men heldigvis indså man hurtigt, hvilket guldæg man sad på, og 2'eren slog alle den første films rekorder i et sandt triumftog gennem verdens biografsale. Nu er videoudgaven klar på det medie, den oprindelig var tænkt til - og heldigvis bevarer den sin friskhed og spunky attitude. Med stor selvindsigt er Woody, Buzz og alt det andet legetøj klar til nye eventyr.

Fjender og venner
Toy Story 2 finder sted i en verden af legetøj. Den lille dreng Anders har, som alle amerikanske knægte, en solid samling legetøj på sit værelse. Hvad han ikke ved, er, at så snart han er ude af døren, lever legetøjet deres eget forvirrede liv. I den første film skabte indkøbet af rumhelten Buzz Lightyear forskydninger i magtbalancen på værelset, hvor den gamle cowboydukke Woody regerede enerådigt og retfærdigt. I 2'eren er de to magtkrævende stykker legetøj blevet gode venner. Woody går i stykker, da Anders er lidt for voldsom under legen, og til hans store skræk bliver han 'sat på hylden' - gennemlevelsen af ethvert stykke legetøjs ultimative mareridt. Gennem en række forviklinger ender Woody på et loppemarked, hvor den fedladne og griske legetøjssamler Al gør sit livs fund. Woody er nemlig et sjældent samleobjekt, som kan fuldende Als samling af den legendariske cowoby-serie "Woody's Round-Up" - og tjene mange penge gennem et salg til Japan.

Redningsmission Woody
Buzz Lightyear er ikke blevet støbt som helt uden grund, og han samler en håndfuld mænd fra værelsets brogede udvalg af legetøj - og drager afsted på den ultimative redningsmission. Men vil Woody overhovedet tilbage til tilværelsen som sårbart legetøj på et travlt drengeværelse, når han nu har fundet sin familie, som alle har oplevet deres børn blive store og glemsomme. Netop denne tvist på konflikten og Woodys tvivlrådige stunder i selskab med sin nye familie, tilføjer Toy Story 2 helt uventede dybder. Et stykke legetøjs livshistorie er dybt tragisk i Disneys version, og man holdes i spænding om udfaldet i lang tid.

Digital film
Teknisk er Toy Story 2 i sagens natur ikke ligeså innovativ som 1'eren. Vi har vænnet os til, at man kan lave lange spillefilm i ren digital animation. Både Antz og A Bug's Life demonstrerede, at en myreflittig arbejdsindsats og tilstrækkelig computerkraft kombineret med et intelligent manuskript kan underholde helt på niveau med en traditionel animationsfilm. I Toy Story 2 arbejdes der endnu mere med filmiske indstillinger, end i de tidligere titler. Når man sidder ved en computerskærm og skaber hvert billede i mange lag, mister man tit grebet om det filmiske i fremstillingen, og det mærkes ved skærmen. I Toy Story 2 får vi både zoomeffekt, closeups, panoreringer og krydsklipning. I perioder glemmer man totalt, at det er animationsfilm - og når man lægger mærke til det, skyldes det som oftest næsegrus beundring over detaljerigdommen eller livagtigheden i animationen.

Lysende intelligens
Manuskriptet til Toy Story 2 er et klassisk eksempel på, hvordan en perfekt familiefilm skal skrues sammen. Børnene vil ikke kunne undgå at blive revet med af legetøjets drabelige og tempofyldte jagt på Woody - og selv mindre børn vil formentlig more sig over de ofte bizarre sammenstillinger af forskellige legetøjstyper. Scener som Buzz Lightyears indledende kamp mod overskurken Zork - eller Woodys listetyvsagtige forsøg på at lirke en nøgle ud af den sovende Als brystlomme er gedigent spændende. Men voksne får endnu mere ud af filmen. Det rent visuelt imponerende fornægter sig ikke, selvom man for længst har sendt sit eget legetøj på hylden, men derudover får man også alle filmens selvreflektive, morsomme og ofte overrumplende rørende lag med.

For alle
Hele den eksistentielle konflikt som Woody ender i, rammer rent i hjertet, men inden de kulminerende scener er man blevet beriget med mange morsomme og indsigtsfulde kommentarer. Buzz Lightyears skizofrene kamp mod en fabriksny udgave af sig selv - hvor Woody opdager, at han er 'the one and only', erfarer Buzz under en misison i Als legetøjsforretning, at han er en serieproduktion - rummer dybder og indsigter som mangen en seriøs terapifilm kun tør drømme om - og den ofte kongeniale brug af de forskellige legetøjs særpræg er med til at rykke Toy Story 2 op i en sjælden klasse, hvor intelligent indhold og forrygende overflade forenes i efterårets bedste bud på en familiefilm.

DVD for alle
DVD-udgivelsen af Toy Story 2 udmærker sig i bedste Disney-stil ved at være et komplet dansk produkt. Alt ekstramateriale har fået danske stemmer, så selv de mindste kan få glæde af at høre bl.a. Tom Hanks fortælle om arbejdet med at lægge stemme til Woody og producenterne om valget af musik. Hvis det havde været helt perfekt, havde der været et selvstændigt program om arbejdet med den danske versionering, men mindre kan også gøre det.
Og så er det ellers en stor fornøjelse at få mulighed for at se filmen i både dansk og engelsk version. Billedsiden er snuppet direkte fra den digitale version af filmen, så der har ikke været nogle analoge medier til at forstyrre med snavs eller forvrængninger. Lydsiden er fyldt med små spøjse nuancer. Disney skal dog have lidt skælud for at lægge trailers for andre Disney-film så tidligt på skiven, at man SKAL se dem, inden menuen dukker op. De 5 minutter kan man sagtens bruge på noget mere fornuftigt.