Instruktør:Darren Aronofsky

Premieredato:29-05-2009
Mickey RourkeRandy 'The Ram' Robinson
Marisa TomeiCassidy
Evan Rachel WoodStephanie Robinson

Når livet tæver dig

"Du vil arbejde hårdere end du har gjort før. Du skal stole på mig blindt. Og jeg kan ikke betale dig". Ikke ligefrem de ord man som skuespillere har lyst til at høre, når en instruktør henvender sig. Men hvis du hedder Mickey Rourke og har brugt de sidste få år på at genoplive den karriere, du smadrede på kun et øjeblik et årti tidligere, så er du – trods dine tidligere utallige fejltagelser og dårlige valg – alligevel i stand til at øjne den (velfortjente) chance, du endelig har fået for at vende tilbage. Tilbage til varmen. Til toppen. A-listen. Det sted, du egentlig altid har hørt hjemme, men bare kom bort fra. Welcome back, baby!

En såret kriger
Det er ikke svært at forstå, hvorfor en af branchens mest kompromisløse og spændende nye instruktører, Darren Aronofsky, besluttede sig for at hyre Rourke til rollen. Han er nærmest født til at spille den. Den afdankede tidligere kæmpe, tiden og livet har sat sit lede spor på, og som ikke selv vil indse det. Wrestleren Randy Robinson med kælenavnet The Ram er ude af trit med resten af verden, der ser ham som lidt af en joke. Jovist, der er da nogle unge kolleger, der synes godt om ham, og filmens eneste tilnærmelsesvis formildende element er da også, at The Ram er ganske elskelig. Han er en klovn, der gør alting forkert, men han er menneskelig og dybt nede under den slidte hud og de hårdtprøvede – og dopede – muskler gemmer der sig også en rar fyr. Men et godt hjerte har aldrig betalt nogen regninger, og dem har wrestleren nok af.

Råt og usødet
Havde det været en anden amerikansk instruktør kunne dramaet nemt været endt som en sølle Rocky 7 eller hvilken som helst anden sportsfilm med en hærget helt i front. Her får vi ikke sejrsløb op af nogen trapper. Ingen smarte montager med manden, der pludselig står til at få det store comeback, men som først må overvinde de indre dæmoner. The Ram vinder ikke en skid. Her er ingen optur. Man rykker ikke helt frem på sædet i begejstring. Det modsatte er mere oplagt. Man falder tungere ned i biografsædet, mens den tidligere gulddreng taber og taber. Ikke så meget sportsligt som menneskeligt. Det er faktisk umenneskeligt. Ikke utroværdigt, ej heller overdrevent. Blot trist og nådesløst. Darren Aronofsky er en ubarmhjertig instruktør. Han fedter ikke for os med lækre billeder, fræk klipning eller en historie med bare en snert af soning eller sukker. Og man kan enten elske ham for det eller holde sig væk. Langt væk.

Mesterligt!
Så hvorfor vælge at bruge en god slat penge og lidt over 100 minutter på at se en film om en has-been, der vælter rundt i sin egen tilværelse i blinde? Fordi Aronofsky formår at få os til at se det poetiske i tragedien. Den grimme, smukke råhed i en gigants fald. Uden at behøve at manipulere os med kvalmende underlægningsmusik og udpenslede budskaber, får vi serveret et lille hverdagsdrama om en knækket mand, der ikke vil lægge sig ned og dø, opgive sine drømme og falde i geled. Han prøver ellers et øjeblik at fastholde ’et rigtig job’, men det går selvfølgelig også galt. Han er næsten lige ved at finde og indfange kærligheden – både til veninden Cassidy og datteren, han forlod flere år tidligere – men igen ødelægger han det. Det er smerteligt brutalt og lige til at tude over. Mindst lige så meget glædestårer over hvor elegant man kan lave en film, og hvor stilfuldt en gammel kæmpe kan levere en så knugende og rørende skuespilpræstation. Klasse.