Kirsten DunstAlison Olsen
Megan FoxSophie Maes
Gillian AndersonEleanor Johnson
Jeff BridgesClayton Harding
Danny HustonLawrence Maddox

How to lose an audience

Toby Young var satirisk skribent for et oprørsk London-magasin, da han noget uventet blev hentet til New York for at skrive for Vanity Fair – som dyrkede den stik modsatte tilgang til celebrity-journalistik. Hvor det i London havde været god stil at være hadet af de kendte, hvis liv man dækkede i detaljer, så skulle man i New York hellere være bedstevenner med dem. Det medførte naturligvis en lang række pinlige episoder, hvor den rå, upolerede Young kvajede sig ganske gevaldigt. Hans erindringer er nu omsat til film – desværre ikke særlig vellykket, fordi den insisterer på at få en romantisk komedie flettet med ind i det, der kunne have været en grovkornet satire over det uhellige forhold mellem celebrity-journalister og kendte.

Navnene er blevet ændret, og den altid sympatiske Simon Pegg indtager hovedrollen i How to Lose Friends & Alienate People, og allerede her begås de første fejl. For Toby Young skal ikke være sympatisk, men Hollywood-doktrinen dikterer, at det skal en hovedperson. Han bliver hentet til New York af Sharps Magazines chefredaktør, som drømmer tilbage til sine egne vilde dage, når han læser den bidske brites udfald mod Londons øvre cirkler. Men hos Sharps lykkes det aldrig for Young (som i filmen bærer fornavnet Sidney) at falde på plads, men så er det godt, at den søde Alison Olsen (altid nuttede Kirsten Dunst) som den eneste tager sig tid til – om end modvilligt – at tale med ham.

På kanten til fyring indser Young, at noget skal ske. I en lynmontage falder han til patten og bliver ansvarshavende redaktør i løbet af ingen tid, men som altid i en klassisk "helt opgiver idealer"-lektion, så har han naturligvis ikke sjælen med, når han fjanter rundt med lækre unge starletter og i virkeligheden savner Alisons sødme. Hun hænger til gengæld fast i et forhold med en ultra-slikket redaktør fra Sharps, så hun er i hvert fald kortvarigt skrevet ud.

Filmen, der er instrueret af en tidligere Oscar-nomineret dokumentarfilminstruktør, falder mellem adskillige stole undervejs. Den usympatiske hovedperson spilles af et af Englands mest elskelige væsener, muligheden for grovkornet satire forpasses til fordel for en lunken romantisk komedie og fra ca. midtvejs, hvor Young vælger den lette vej til succes, kan vi sagtens gennemskue, at det hele må ende, som den slags gør – med en feberredning i sidste øjeblik, hvor der skal angres, løbes til lufthavnen og flyves hele vejen hjem til den sande kærlighed. Det er glat produceret, men desværre vældig forudsigeligt og helt uden interessant bid.

Hjertets vej22/6
Shalom Italia22/6
Table 1922/6