Anmeldelsesdato:03-03-2009
Tuva NovotnyPernille
Laura ChristensenLouise
David DencikMichael
Ulf PilgaardMartin Schiller
Kim BodniaClaes Kiehlert

Den svære jobsamtale

Filmåret 2008 har allerede budt på en internationalt anlagt spændingsfilm af en støbning, vi slet ikke er vant til at se produceret på disse breddegrader. Det var godt nok veteranen Søren Kragh-Jacobsen, der havde Det som ingen ved klar i ærmet, men med Kandidaten melder næste unge filmmand sig ind i klubben af danske instruktører, der ikke er blege for at indrømme, at det filmiske barndomsfoder er kommet fra USA. Efter den kommercielle succes med Min søsters børn i Egypten og den glimrende Tempelriddernes skat er Kasper Barfoed sprunget ud som vokseninstruktør med Kandidaten, der lidt firkantet sagt er en snørklet undskyldning for at lave gedigen spænding, flotte billeder og give Nikolaj Lie Kaas en hovedrolle med masser af bid i. Men det er nu sådan set tre absolut glimrende og fuldt ud dækkende årsager til at lave en film.

SF Film - Rolf Konow
Jonas Bechmann er forsvarsadvokat. Ung, ambitiøs – en af de bedste. Faderen, der også var det store forbillede, er død i et biluheld et år tidligere, hvilket står lidt uklart i den ambitiøse (læs: forvirrende) klipning af filmens åbning, og baggrunden for uheldet har plaget Jonas lige siden. Bilen havde tydelige mærker af at være blevet skubbet af vejen, og da det skete havde faderen, som var partner i byens største advokatfirma, netop tabt forsvaret af en stor klient, som med garanti havde fortjent en tur i brummen – men som ikke desto mindre havde forventet at gå fri. Var det hævn og dermed mord? Jonas kan ikke lade tanken ligge, hvilket kan undre, når det nu betyder, at han ganske utilgiveligt groft negligerer sin kæreste, der spilles af Tuva Novotny.

En aften i byen sammen med vennen Michael møder Jonas pigen Louise. Han skal ikke noget – hun smiler sødt, og næste morgen vågner han på et eksklusivt hotel i det indre København. Skrækslagen ved tanken om at skulle forsvare sin utroskab, trækker han i tøjet og er stort set ude af døren, da han lige linder på badeværelsesdøren for trods alt at sige farvel til Louise – og dér indtræffer filmårets mest åbenlyse "point of no return". Louise ligger halvt nøgen men helt stranguleret på gulvet. Panikken skyller op i den ellers så strukturerede advokat. Har han i fuldskab myrdet hende med de bare næver? Benene skælver, sveden pibler – og det fortsætter den så faktisk med den næste fulde klokketime, mens manuskriptforfatter Stefan Jaworski og Kasper Barfoed veloplagt, men næsten lidt nedrigt trækker den spirende stjerneadvokat rundt i en menage af stadig stigende og meget velbegrundet paranoia.

SF Film - Rolk Konow
Det hele har naturligvis sin logiske forklaring, men ganske som de vigtige værker i genren, hvor Hitchcock selv har leveret en række, men også Michael Douglas i David Finchers The Game står lige for at nævne, så skal både hovedrolle og tilskuer så gruelig meget igennem, inden freden, roen og ikke mindst retfærdigheden kan indfinde sig. Barfoed & Co. har truffet en stak absolut fornuftige beslutninger, der er med til at retfærdiggøre Kandidaten som en selvstændig dansk filmproduktion og ikke blot en ren copy-paste fra den del af Hollywood, der producerer historier som dette på daglig basis. De giver en af landets suverænt dygtigste unge skuespillere en hovedrolle, der kunne have været reduceret til en times løb med variation, men som i stedet er afrundet og velspillet uden at fokus på personskildring sænker tempoet – og man har ladet kameraet styre af Manuel Alberto Claro, som bl.a. sammen med Christoffer Boe har vist, hvordan man kan få det København, vi kender så godt, til at ligne en by i en film, vi har lyst til at besøge. Det giver Kandidaten et selvstændigt og for genren anderledes look, som passer både den og vores hovedstad godt uden at det står i vejen for intensiteten.

Naturligvis har dette lidt ungdommelige valg af åbningsfilm til årets Biografklub Danmark-sæson også sine svagheder. Når man kommer frisk fra Det som ingen ved springer det i øjnene, at vi gennem vores spændingsfilm åbenbart er i gang med et oprør mod forældreskikkelserne – de har det i hvert fald med at være af det onde – og så skal man altid passe på fælden med at caste skurkerollen for åbenlyst. Heldigvis har filmen hele tre klassiske skurke-skuespillere på rollelisten, så selv her er der lagt et slør ud, men er man bekendt med genren er plottet ikke overvældende svært at gennemskue, men filmens styrke er, at nok er den plotdrevet, men den er ikke plotafhængig. Den har mange andre kvaliteter, som gør, at man bedre kan overleve lidt vanetænkning i plottets afgørende mellemregninger – og mens vi som nation på mange andre områder tager afstand fra alt amerikansk, fra boliglån til udenrigspolitik, så er det godt at se, at vores unge instruktører ikke har problemer med at forene det gennemprøvede fra det amerikanske genrebegreb med styrkerne i det danske filmmiljø.

De såkaldte 'karakterpræsentationer' er blot et par linier om de fem hovedfigurer. De kunne ikke være mere ligegyldige!