Anmeldelsesdato:19-03-2009
Annette BeningSylvia Fowler
Eva MendesCrystal Allen
Debra MessingEdie Cohen
Jada Pinkett SmithAlex Fisher
Bette MidlerLeah Miller

Sex and the City – med ekstra sukker!

I 1939 udkom The Women – med datidens store kvindelige stjerner. Og nu 70 år senere er den blevet genindspillet, lettere opdateret, men naturligvis stadig med store kvindelige kræfter bag. Om end disse er mere has-beens end damerne var den gang. Meg Ryan har vi ikke set meget tid de sidste par år. Her er hun dog tilbage som den søde pige i front, mens Annette Bening er hendes skrappe veninde og Debra Messing og Jada Pinkett Smith er komiske vedhæng. Som kvinden, der stjæler Ryans mand, ses Eva Mendes i som altid herlig bitchy stil. Med andre ord – en film, du enten bør holde dig langt væk fra eller – hvis du har overskud til de fem divaer – bør kaste dig over.

Bedre med alderen
Kvinden bag løjerne om Mary, Sylvia og New Yorks smarte borgerskab hedder Diane English, og hun stod i bag tv-serien Murphy Brown med Candice Bergen i hovedrollen som den skarpe journalist af samme navn. Med det i tankerne sidder man bare og venter på, at Bergen dukker op, og sandelig om hun ikke gør det. I en mindre rolle som Marys mor. En slags reservemor for Mary er hendes hushjælp, der spilles af en anden cool kvinde, Cloris Leachman, der med sine 82 år på bagen kun bliver bedre og bedre. Også Bette Midler og Carrie Fisher er med undervejs, og filmen er på alle måder en farverig fest til ære for alskens feminint kraftværk. Både kvindernes privatliv og karrierer debateres mellem luksusindkøbene og sladderierne. Tro det eller ej, den nyeste version af The Women er tilmed mindre hysterisk end den ældre udgave!

Vulgær New York-dyrkelse
Mens grundhistorien i filmen er Marys ægtemands utroskab opdaget af Marys veninder, handler filmen mere om forholdet mellem hende og Sylvia. Det er som om, det er vigtigere for English at granske dét forhold, og det er klædeligt, at filmen ikke nøjes med at være tragedien om den svigtede kvinde, hvilke jo også er dybt politisk ukorrekt i dag. Her er damerne ikke ofrer. Hvis deres liv skal smadres, kan de sagtens selv gøre det! Samtidigt tangerer vi Sex and the City-serien i kvikke replikker og rappe kvinder, og desværre alt for meget Sex and the City-filmen i den overflødige New Yorker-extravaganza, der absolut skal høre sammen med kriseramte kvinder med penge. "Less is more" er tilsyneladende ikke et begrab, der eksisterer i Hollywoods Bo Bedre-kvinde-power-univers!

Det vigtigste forhold
Hvis man til gengæld dyrker Nancy Meyers' film og har memoreret samtlige af Will & Graces bolig-indretninger vil det ikke være noget problem at nyde filmen. At den trods fine fornemmelser – for både den moderne kvindes strabadser i en nådesløs metropolis og de unge pigers kamp for at finde den rette identitetshylde – alligevel afslutter sin morale med den værste af alle kvindefilmenes klichéer er dog ikke acceptabelt: Den kreative heltinde finder sin indre skaber frem og succesen agerer krøllen på halen. Dén kunne vi godt have undværet. At Mary og Sylvia selvfølgelig bliver gode venner igen hører genren til, denne specifikke film hører til afdelingen af de overfladiske og svært pyntesyge af slagsen, men har man hang til søde sager og let til kvindebårne komedier – gerne i NY, der er lækker som altid – slikker man sikkert alle 109 idylliske minutter i sig som var det jordens sidste stykke chokolade!

Blot nogle trailers.

Darling19/10
Kære far19/10