Anmeldelsesdato:18-03-2009
Julie R. ØlgaardStephanie
Neel RønholtMette
Christian TafdrupOscar
Pilou AsbækOliver
Thomas VossKenneth

Når smerte lindrer

Hvordan kan man have andet end store forventninger til Christian E. Christiansens blot anden spillefilm? For to år siden leverede han med Råzone en af de mest syngende filmiske lussinger, ungdomsgenren har set herhjemme i mange år, og tidligere på året fik hans novellefilm Om natten en fornem Oscar-nominering. Det er netop Om natten, der nu er blevet til en fuldblods spillefilm med den lidt upræcise titel Dig og mig. Heldigvis ryster Christiansen heller ikke denne gang på hænderne hvad angår filmisk kvalitet. Hans anden film er mere introvert og afdæmpet – slet ikke så voldelig som Råzone. Men den er på ingen måde mindre intens eller nådesløs.

Nordisk Film - Lars Høgsted
Under huden på dødsdommen
Hvor det i Råzone var teenagevold og socialt svigt, der blev skildret så hudløst, så det næsten var ubærligt, overfører instruktøren nu samme tilgang til et andet tabubelagt område – kræftsygdom blandt unge. I løbet af en lille halvanden time møder vi Stephanie (Julie R. Ølgaard), Sara (Laura Christensen) og Mette (Neel Rønholt), som alle ligger på intensivafdelingen med en dødsdom hængende over hovedet. Kræften er ved at æde dem op indefra i en tid, hvor de burde feste igennem og løbe efter fyre, men i det mindste har de hinanden. I nogle præcise, veldoserede flashbacks lærer vi deres fortid at kende og bliver lige så stille klogere på dem som personer i stedet for kun som syge sengeliggende. Og det er heri, at filmens stærke virkningskraft først og fremmest skal findes. For selvom Dig og mig er en hård omgang, man ikke just bliver i jubelhumør af, så lader Christiansen os klogt komme ind under huden på figurerne, før han maler med de helt store brutale pensler.

Forenet i tragedien
Stephanies fortid er mørkest og også mest interessant. Hun var den seje, sexede pige med paraderne oppe og bukserne nede – men også med masser af fortrængt skyldfølelse over at have svigtet sine nærmeste. Denne skyldfølelse bliver fatal, da hun får det rystende brev fra Rigshospitalet. På fængslende vis ser vi, hvordan hun brutalt distancerer sig fra sin hengivende kæreste og isolerer sig fra familien. I en så mindeværdig scene, at dens fejlfrie slow motion mejsles fast på nethinden, følger vi hende styre en stjålet bil lige lukt mod afgrunden til tonerne af Lars H.U.G.-klassikeren "Elsker dig for evigt".
Sara er elitesvømmer, hårdt pacet frem af sin snæversynede farmand, og hendes histories omdrejningspunkt er den forbudte kærlighed. Da hun på vej mod den personlige rekord bliver gravid, må hun dog hurtigt indse, at en abort er det mindste af hendes problemer. Smerter i hjertet breder sig til ryggen, og viser sig at være en svulst, der ikke kan fjernes med et enkelt indgreb.
Til sidst er der Mette, som stammer fra en kristen familie, som i højere grad end hende selv allerede har accepteret, at hun snart skal banke på Sankt Peters port. Hvor de andres baghistorier går nogle år tilbage og viser os sygdommens indtræffen i pigernes liv, følger vi her den dydige, uerfarne Mette få dage før hendes sidste indlæggelse. Ved en tilfældighed havner hun ved sit livs første fest og efterfølgende hjemme hos en fyr. Endelig er det blevet hendes tur til at smage lidt på livet.

Nordisk Film - Lars Høgsted
Gennembrud til Ølgaard
De tre vidt forskellige piger forenes ømt i tragedien på det klinisk koldt filmede hospital – intet er så skidt, det ikke er godt for noget? – og i de små kammerspilsscener mellem de tre kommer Christiansens evner for alvor til sin ret. Hans kamera er tæt på uden at være anmassende, og med den stilrene personinstruktion føler vi os hurtigt tilpas som en del af pigernes familie. Som var de voodoo-dukker, gør det ondt på os, når de ligblege, skaldede og afpillede vrider sig i smerte eller i det ensomme mørke lader tårerne få frit løb. En modig instruktion af nogle modige unge skuespillere, der smider al forfængelighed over bord til fordel for at gå hele følelsesregistret igennem. De er alle gribende, men bedst er dog Julie R. Ølgaard, som efter en række spæde forsøg endelig får det helt store gennembrud i dansk film. Husker man hende stadig som Boogie-vært efter Dig og mig, skal man være både døv og blind.

Konsekvent og knugende
Dig og mig er en knugende ærlig, stærkt konsekvent og eftertænksomt rammende opfølger til en overraskende succesfuld debutfilm, og selvom der næppe er så meget billetsalg i kræftramte tøser, fortjener Christian E. Christiansen igen store klapsalver og respekt fra både publikum og kritikerstaben. Der er stadig et kunstnerisk ambitionsniveau eller to op til den gode Lars von Triers senere film, men i Christiansen øjner man omridset af en lignende evne til at skrælle adskillige lag af menneskets facade med pinte kvinder som muser. Til at nå derind, hvor det gør så ondt, at det gør godt.

Fornuftigt ekstramateriale, hvor kronen på værket er den Oscar-nominerede kortfilm "Om natten", som er det direkte forlæg for Dig og mig. Desuden lidt optagelser fra arbejdet med filmen samt et ok interview med de tre piger og instruktøren.