Anmeldelsesdato:24-03-2009
Chris Rockori. stemme Marty
David Schwimmerori. stemme Melman
Jada Pinkett Smithori. stemme Gloria
Cedric the Entertainerori. stemme Maurice
Sacha Baron Cohenori. stemme Julien

Vores dyrehelte vender hjem

Det synes næsten uretfærdigt, men at sammenligne denne – den nyeste fra DreamWorks/PDI – med Pixars seneste par mesterværker, Ratatouille (2007) og Wall E fra i år, synes både oplagt og nødvendigt med tanke på de to gigantiske animationsselskaber fælles ambitioner om at nå det lukrative familiepublikum. Selvom Madagascar 2 måske søger et anelse yngre børnepublikum, kan den erfarne animations aficionado – barn som voksen – i hvert fald se, at man i dette tilfælde bliver spist af med væsentlig mindre. Og det kan ligeså godt blive sagt med det samme: Vi ligger altså et stykke fra Pixars to perler. Og så dog er vi, både med hensyn til historie og figurer, over en forglemmelig bagatel som DreamWorks/PDIs egen Kung Fu Panda fra tidligere på året.

På flugt igen
Det er tre år siden vi første gang stiftede bekendtskab med vores fire flygtende zoo-venner fra Manhattan. Den Looney Toon-inspirerede slapstick humor er bevaret, ligesom det løse plot, hvor der kun introduceres nogle få nye figurer, som dog desværre ikke er særlig mindeværdige. Animationen er igen solid (som man jo er forvænt med), så denne 2’er leverer pæn underholdning uden meget at tale om bagefter.

Out of Africa
Madagascar 2 starter med, at de fire venner tager fra øen i et ubehjælpsomt sammenlappet fly, fløjet af en gruppe elitesoldat-trænede pingviner. Nogle af Madagascar-seriens få virkeligt originale og minderige karakterer. En nødlanding i Østafrika ser ud til at være en oplagt katastrofe faktor, indtil vores hovedpersoner finder ud af, at det er her de stammer fra: Et område fyldt med dyr der er nøjagtig (eller næsten) lige som dem. Lidt af en overraskelse for disse urbaniserede dyr, der har tilbragt det meste af deres liv overbevist om, at de er noget specielt i deres zoologiske haves trygge omgivelser.
Løven Alex finder endda hans forældre, som vi ser ham blive skilt fra i en fint lavet intro, og hans historie står som det stærkeste og mest dominerende forsøg på egentligt drama. Alex (på dansk, en livsløs Søren Fauli) skal i bedste Løvernes konge-stil bevise sit værd overfor løveflokken og sin far især. Zebraen Marty (en glimrende Mick Øgendahl, i den danske version), i første omgang begejstret for at blive indlemmet i sin egen hord, bliver fortvivlet da det viser sig, at han ikke er så speciel alligevel. Giraffen Melman, hvis glas altid er halvtomt, og flodhesten Gloria, der er fed som flodheste er flest, ser mest tiden an, indtil Melman uundgåeligt må få strækket halsen til erklære sin kærlighed, som dog udsættes midlertidigt af Glorias flirteri med et fedbjerg af en flodheste-han, der (ifølge ham selv) kaldes ved sit navn, Moto Moto, to gange, fordi det bare er så pokkers sexet!

Moderat børneunderholdning
Budskabet om at se efter det unikke i enhver er sympatisk, men filmen baserer primært sine voksen-jokes på at kopiere, ved at referere til film som Lawrence of Arabia, West Side Story, Den gode, den onde og den grusomme for bare at nævne nogle få. Og disse er da ganske vist sjove i sig selv. Denne film indeholder tilmed flere grin for den voksne end forgængeren, inklusiv en scene, hvor et par aber forhandler arbejdsoverenskomst med de despotiske pingviner, hvilket nok vil ryge over hovedet på de mindste.
Nogle de mest hysteriske morsomme sekvenser (for det har den også, bevares), er med lemuren Julien, som kan more i alle aldersgrupper, fordi han i al sin (selv)oppumpede selvglæde og ivrige sans for entertainment er så vanvittig både psykisk og fysisk at overvære. Man kan så spørge sig selv, hvorfor i alverden en lemur taler med caribisk accent og forsøger at udføre et vulkansk ofringsritual. Den slags rundskæv humor ville gøre denne film mere seværdig for voksne, mens børn nu kun er moderat underholdt.

Et fornuftigt ekstramateriale, som lidt overraskende primært er rettet mod de voksne. Der er kommentarspor med instruktør og producere, to featuretter bag kameraet med fokus på de amerikanske skuespillere, som har stået for de originale stemmer, samt selve produktionen - samt endelig en samling af musikvideoer fra Dreamworks' animationsfilm. Ren nostalgi.