Anmeldelsesdato:23-03-2009
Lærke Winther
Kurt Ravn
Bjarne Henriksen
Jon Højerslev
Benjamin Boe Rasmussen

Nuuk eller VUC?

Efter forsvaret af en ph.d. med titlen "Den romantiske idiot" drager – big surprise – den romantiske idiot Rasmus ud i virkeligheden efter måske lidt for mange år i de akademiske tegn. Arbejdsformidlingen giver et enkelt valg – Nuuk eller VUC – og så vælger Rasmus at tage til voksenundervisningscentret i Korsør for at skabe sig en ny tilværelse. Allerede setup’et er filmisk forsimplet, for mon ikke en halvstuderet røver som ham kunne have fundet andre jobmuligheder, men ok, vi køber præmissen, for Rasmus er heller ikke mand af virkeligheden. En verdensfjern konstruktion, vi skal have til at lære vores andres verden at kende.

Nordisk Film - Per Arnesen
Om Korsør lige er stedet, kan man spørge sig selv om, for Gert Fredholm, der efter flere år i Filmmedarbejderforeningens bestyrelse, har kastet sig over filmarbejdet igen med titler som At klappe med een hånd og Dommeren, får aldrig skabt et Korsør, vi kan tro på. I stedet har vi en provinsby med underligt forskrevne figurer – den pensionerende kaptajn fra flådestationen, den voldeligt anlagte barejer, som Rasmus lejer et værelse hos, den lesbiske taxachauffør – ja, undskyld, der røg den store overraskelse, som distributøren selv har afsløret i trailer og foromtale – og den bamsede politibetjent, der er blevet ramt af sammenlægningen i styrken. Ikke én af de personer, som omkranser Rasmus’ bratte opvågen, synes ægte – og det er synd, for der lægges egentlig fine præstationer af de medvirkende især af Lærke Winther Andersen, der her fortjent får sin første hovedrolle.

Til gengæld skal Fredholm & Co. have den ros, at filmen aldrig bliver kedelig. Dertil er kulørerne for mange og forudsigeligheden for lille. Handlingen styrter nemlig over stok og sten, mens vi følger Rasmus rundt hos de forskellige personer, der bindes sammen af hans danskkursus på VUC. Det kunne have været et kalejdoskopisk billede af et udkants-Danmark, der netop i Korsør fremragende indrammes af totalbillederne af provinsbyen, som engang var en dynamisk rejseby for al trafik mellem Øst- og Vestdanmark, men nu ligger efterladt indhyllet i lyset fra den majestætiske Storebæltsbro, som med fuldt overlæg flere gange antager en truende og dyster kulisse for livet i byen. Men Fredholm når ikke længere end til at skitsere rammerne for noget rigtig interessant – og så fokuserer han i stedet på sin romantiske idiot og hans kamp for at få hoved og hale i en noget usædvanlig graviditet. Uforudsigeligt og derfor passabel underholdning – men man fornemmer hele tiden potentialet til noget mere nærværende og relevant.

Som næsten altid med Nordisk Films dvd-udgivelser er ekstramaterialet til at overskue. På denne udgivelse får man dog et portræt af instruktøren Gert Fredholm, som er lødigt og omfattende - en god reminder om de film, han har fået sat sit aftryk på i dansk film. Dette portræt suppleres af en godmodig og meget hurtig tur bag kameraet på 8 minutter samt en håndfuld fraklippede scener.