Anmeldelsesdato:15-04-2009
Russell CroweEd Hoffman
Mark StrongHani
Oscar IsaacBassam
Vince ColosimoSkip
Michael GastonHoliday

Løgnens ødelæggende effekt

At sætte sig mellem to stole uden at ryge på røven kan som bekendt være lidt af en kunst. Instruktør Ridley Scotts nye fremragende film Body of Lies lykkes dog til fulde at lægge sig lunt imellem, hvad man kunne kalde de to versioner af den moderne spionthriller: Den eskapistiske høj-oktane action-thriller om outsideren alene mod verden (Bourne-serien og den nye Bond); og så den seriøse og dramatiske post-9/11-thriller med politisk kant (Syriana, München). Dog uden at Body of Lies helt formår slippe Hitchcocks gamle arketypiske elegantier og spionhelt med hang til sex og cocktails og med licens til at dræbe.

Katten efter musen
Leonardo DiCaprio (på halvt arabisk og med Mellemøstlig fipskæg!) spiller Roger Ferris, CIAs fornemste agent udstationeret i Mellemøsten. Med en sikker telefonlinje og det altseende satellit-kamera dirigerer hans operative chef Ed Hoffmann (Russell Crowe) som en små-sadistisk gud fra det høje hans gøren og laden. Rent teknologisk mangler der ikke noget for efterretningsteamet på sporet af en magtfuld Al-Queda leder, som har været masterminden bag bombninger i Europa. En kompleks katten-efter-musen leg begynder, der i virvaret af modstridende interesser og en 'hjælp' fra Hoffmann, der er til at overse, bliver til musen-efter-katten. En leg, hvor alverdens højteknologiske isenkram kan sættes ud af spillet med blot en smule ørkenstøv.

Med alle tilgængelige midler
DiCaprio er glimrende som agenten, der bare har fået nok af det hele. Crowes gråmelerede, overvægtige CIA veteran i t-shirt, morgenkåbe og klipklapper, mens han lige 'redder civilisationen' klokken 4 om natten, stjæler showet allerede i filmens første minutter, da han med lærerautoritet over brillekanten gør det klart, at den islamistiske terrorisme primært er et fortidslevn, der skal holdes nede med alle tilgængelige midler. Hvis det ikke var for den britiske skuespiller Mark Strongs dybt fascinerende portræt af den intelligente chef for den jordanske efterretningstjeneste. En mand lige så kalkuleret brutal, som han er stiligt klædt i Armani-suits.

"Nobody's innocent in this shit"
Det er en hjerteløs og hudløs brutal verden, Ridley Scott lukker os ind i med sin nyeste film, hvor man ikke skal forvente at forlade biografen med en god smag i munden og et smil på læben. Men pointeringen af hjerteløsheden og brutaliteten, uden dog aldrig at forfalde til voldsporno, er så at sige netop også pointen med filmen. I Scotts optik er verden tydeligvis et sted, hvor "lede lorte-bureaukrater sidder på deres flade og skiftevis omstyrter og redder civilisation via verdensfjerne satellitter uden tanke på manden på jorden", som DiCaprios Ferris nogenlunde formulerer det i en scene. Ingen, der er viklet ind i dette miskmask af blodige efterretningsaffærer, er helt igennem sympatiske, ingen har rene hænder, heller ikke 'the good guys'. Eller som Crowes gamle CIA-ræv Ed Hoffmann siger: "Nobody's innocent in this shit", mens han uden at blinke lader en uskyldig mand dø. Målet helliger midlet, mens kulturkløften blot graver konflikten dybere. I den forstand ligner Body of Lies måske mest af alt Scotts egen Kingdom of Heaven.

Mod afgrunden på 1. klasse
Som sådan har den egentlig det samme at sige som de fleste andre geopolitiske action thrillere fra de senere år i det nypolitiske neo-Hollywood. I et net af løgn og bedrag, moralsk forfald og lyssky, politiske rænkespil, eller som det siges i titlen, af et 'body of lies', er verden på vej mod afgrunden, mens Vesten sidder på 1. klasse og nyder udsigten. Body of Lies fortæller det bare bedre end de fleste, og med Ridley Scotts fingeraftryk er den også en fryd for øjne og ører. Filmen er ligeså underholdende, som dens emne er forfærdende.

Der leges gentleman
Enkelte gange mister den sit fokus, hvor det så indimellem kan være svært at se, hvor Ridley Scott vil hen med sin film. Ferris’ motivation for pludselig at ville holde frikvarter fra de barske spionager og lege gentleman a la Cary Grant ved at indlede et kærlighedsforhold til en iransk-født sygeplejerske midt i kampens allerhedeste hede, synes for eksempel både utroværdigt og unødvendigt, og højst en tam katalysator for plottet og billig leflen for genrens konventioner.

En mavepuster
Vi slippes dog aldrig helt af det adrenalin-pumpende fortælletempo. Locations og karakterer jongleres virtuost. Hæmningsløst går det fra action-scenarie til intelligente realpolitiske efterretningsintriger i et splitsekund. Fra snuskede gadehjørner i Amman til satellitter højt oppe under stjernerne. Godt hjulpet af Pietro Scalias skarpe klipning og fotograf Alexander Witts fantastiske billeder, tvinger Scott os ud i samme mavepustende kaos-fornemmelse som sine protagonister, så man efterlades med en række komplekse problemstillinger på nethinden, stadig rumsterende længe efter biografens trygge plyssæde er forladt.

De tre featuretter ser trods deres smarte titler ikke ud af meget, men de er vældig gode: Filmisk interessante og fin underholdning. I stil med Hr. Ridley Scotts kommentarspor, der selvfølgelig er 'must hear'. Medkommentatorer er filmens manuskriptforfatter William Monahan og manden bag bogen, filmen er baseret på, David Ignatius. Heldigvis taler de tre herrer ikke i munden på hinanden, de informerer om mange forskellige punkter og de er generelt godt selskab.