De vilde hjerter

Anmeldt af:Henrik Østergaard
Varighed:82 minutter
Instruktør:Michael Noer

Premieredato:17-04-2009

Sidste tur med kliken

Som fluen på væggen – eller måske rettere som fluen på et par nøgne, behårede drengeballer – er vi med, da tolv følsomme ungersvende i nogen og 20’erne beslutter sig for at leve deres indre viking ud på en rejse bogstavelig talt 'ad Pommern til' – på knallert. For som de siger: "Det er så fucking røvsygt det her land i øjeblikket." Fyrene i denne dokumentarfilm har skam noget på hjerte.

Det handler om frihed
Det handler om trangen til at bryde ud inden det måske er for sent og om fællesskab – og vejen til det går igennem overskridelse af egne og hinandens grænser. Og det går ikke stille af, når knallertbanden, der kalder sig "De Vilde Hjerter", lægger hjembyen Odense – "Danmarks røvhul" – bag sig og sætter kurs mod Pommern i Polen. Instruktør Michael Noer er med i sidevognen og fanger skånselsløst alle aspekter af gutternes forsøg på at leve livet fuldt ud, fra de mest ekstatiske opture til de sorteste huller af depression, hjemve, tvivl, rådvildhed og konflikter. Ude i horisonten venter voksenlivet nemlig og dets forpligtelser stikker også fjæset frem på rejsen. Drengene er vidt forskellige og det giver filmen – og turen – en enorm dynamik. Undervejs spædes der rigeligt til med alkohol og ublufærdig nøgenhed så Carl-Mar Møller ikke får et ben til jorden. På mange måder som Sidste nat med kliken udlevet i virkeligheden. Ikke mindst sætter mandehørmen ind, da drengene under et pitstop i et tysk pornocenter trækker sig tilbage i hver deres kabine for at lette trykket.

Deler hver en kropsfunktion
Drengebanden er ikke så meget en bande i traditionel forstand, som de er et unikt broderskab med egne ritualer, som skiftevis er for sjov og dybt seriøst. For at vise deres forbundenhed og for at minde hinanden om betydningen af De Vilde Hjerter, brændemærker de på bedste cowboymaner hinanden med et hjerteformet symbol. Sammenhold og nærvær er i højsædet. Som de siger, tør de at give sig hen til hinanden – og de gør det så man bliver helt inspireret. De er ikke blege for at sige, at de elsker hinanden. De kysser og krammer (om så de er nøgne), og deler hver en følelse – og hver en kropsfunktion – med hinanden.

Rå og spraglet
Det har uden tvivl været et omfattende arbejde at sammenfatte drengenes stærkt flagrende udskejelser, og Adam Nielsens klipning er her fænomenal, ligesom Thomas Gerhardts kameraarbejde er lige i øjet. Som banden selv er stilen både rå og spraglet. Finurlige digitale skilte angiver, hvor vi geografisk nu er på turen. Og knallertridtet gengives med et skarpt blik for det dekorative dansk/tyske sommerlandskab. Medmindre vi i nattens mulm og mørke helt anderledes flakker rundt med kameraet i kornede billeder for at indfange udskejelserne, diskussionerne og de rituelle seancer, så det vitterligt er som at være der selv.

Sjoveste film i år?
Det er Michael Noers anden dokumentarfilm i spillefilmslængde efter den næsten lige så grænseoverskridende intime ungdoms-dokumentar Vesterbro (2007). Og Noer cementerer her sin position som et af de helt store talenter på den danske dokumentarfilms-scene. Filmen sprudler af smittende livsglæde, varme og en lille smule galskab, så det er en fryd – og temmelig grænseoverskridende – at opleve. Og den er vel sagtens den sjoveste film i år indtil videre. Man kan måske indvende, at drengene indimellem 'optræder' vel rigeligt og bevidst foran kameraet. Og når en kropsfunktion for tiende gang smaskes lige i synet på os, har man nok for længst fattet, at de her drenge altså er sammen om ALT. På den anden side er det også det, der gør Noers film så intens, nærværende og afsindig morsom. En livsbekræftende coming-of-age-fortælling, der minder sig om at blive voksen uden at glemme at leve livet fuldt.

I Syrien21/6

Hvad siger Arnie’s figur John Matrix i filmen Commando, da han gennemborer en ”baddie” med et dampende varmerør?