Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Paprika SteenThea
Michael FalchChristian
Lars BrygmannGeorge
Uffe Rørbæk MadsenPeter
Sara-Marie MalthaMaiken

En divas deroute

Martin Pieter Zandvliets debutfilm er besat med fintmærkende scener. Scener af den slags, der ikke kan undgå at prikke til sjælelivet. Akavede, hidsige, ubærlige, ømskindede scener afløser hinanden som perler på en snor – uden nogensinde at blive drivende sentimentale eller bare for meget. Tilfælles har de én altoverskyggende, fængslende figur, Paprika Steen i rollen som den privat fallerede skuespillerdiva Thea – og tilsammen skaber de et usædvanligt sammensat portræt af et menneske, der føler sig hævet over hverdagen, men bukker under i presset fra den.

Nordisk Film - Carstn Villadsen
Sammenligner hud
Den alkoholiserede Thea er blevet taget væk fra sine to sønner, der nu lever med deres far og papmor (godt spillet af hhv. Michael Falch og Sara-Marie Maltha). Filmen starter her – efter det store drama – og følger i stedet de små dramaer, hvor Thea prøver at komme tilbage i sine børns liv, men måske først og fremmest i sit eget. Konstant fornemmer man, hvordan hun bevæger sig på kanten til at krakelere, men kæmper for at holde sig både ædru og inden for tilregnelighedens grænser.
Det er disse scener, hvor hun akkurat holder sig oven vande, men i nogle tilfælde drukner, hvor hun veksler mellem ustyrlig narcissisme og indædt selvhad, der er så stærke. Når hun med ironisk overskud sammenligner sin sammenfaldne hud med den unge sminkøses. Når hun meget kikset og klodset går i seng med den af størrelse noget mindre svenske charmør, hun har mødt på værtshuset, hvor hun hver aften spytter i en citronvand. Og så ikke mindst når hun med afvæbnende kærlighed er en god mor for sine to drenge, filmens måske mest bevægende sekvenser.

Velfortjente klapsalver
Selv i slutningen har instruktør Zandvliet og manusforfatter Anders Frithiof August en fin fornemmelse for at fastholde den realistiske tone og nedtone dramaet, så Theas afsluttende erkendelse står så meget stærkere og mere troværdig, end havde de tyet til drastiske løsninger. Kun få gange pensles pointerne for meget ud, først og fremmest i de gentagne og lange scener fra det virkelige Øster Gasværk-stykke Hvem er bange for Virginia Woolf, hvor Paprika Steen/Thea spiller den alkoholiske og temperamentsfulde Martha, der selvfølgelig har visse fællestræk med Thea selv.
Det er dog unødvendigt at se Paprika Steen spille sig så meget ud på de skrå brædder, fordi vi har hende i fuld figur med deller, rynker og (næsten) uden makeup lige oppe på lærredet, som hun indtager og regerer fra start til slut, spændende fra det afdæmpede til det paprika’sk excentriske. Ordet "hudløs" må hives op af klichéskuffen, og i sidste ende vil Applaus blive husket som en af Paprika Steens bedste præstationer på film. Velfortjente klapsalver.