Kenzo
Troels Lyby
Kirsten Lehfeldt
Mille Dinesen
Søren Malling

Hund og dreng imellem

Efterårsferien er fast ankomsttidspunkt for en af årets store danske børnefilm – og dette år er naturligvis ingen undtagelse. Faktisk får hele to store børnesatsninger fra vores egen filmindustri premiere med en uges mellemrum, og det er måske endda lige i overkanten i et filmmarked, der i høj grad har det med at vælge side, når ensartede film får premiere samtidig.

Sandrew Metronome - Rolf Konow
Om det så skal være Giacomo Campeottos livlige Storm, som løber med opmærksomheden, er mere tvivlsomt. Filmen får premiere med en uges tilløb til den økonomisk givtige efterårsferie og kan derved nå at få et forspring i forhold til konkurrenten Monsterjægerne – og fortællingen om drengen Freddie og hans hund rummer da også en lang række klassiske danske børnefilmsdyder. Outsideren, der er blevet tvunget ned på den nederste plads i skolegårdens hakkeorden, og hans godhjertede men fraværende familie, som i dette tilfælde kun består af faderen, der forsøger at få jobbet som politibetjent og ansvaret som alenefar efter moderens død til at gå op i en højere enhed. Med på holdet er dog også den rapkæftede nabo, Fru Andersen, som tager sig af junior i de ensomme aftentimer.

En ven må der til, og når nu universet er for realistisk til fantasivenner, så må hunden Storm holde for. Ejet af en regulær grobrian med europaller og rockwool i forhaven, lever Storm det sure hundeliv under et plexiglashalvtag i haven – indtil Freddie kidnapper ham til faderens store fortrydelse, men sund fornuft ansporet af den rapkæftede Fru Andersen får faderen til at købe Storm til Freddie.

Universet er typisk for en dansk børnefilm. Realistisk så langt det har været bekvemt, og befolket af fjollet folkekomik, som f.eks. Gordon Kennedys birolle, når idéerne ikke har rakt langt nok. Man fornemmer ånden fra et hovedværk i genren, Søren Kragh-Jacobsens Gummi Tarzan – og dens knuselskeligt realiserede hovedtese om, at ”der er altid noget, man er god til – man skal bare finde ud af, hvad det er”. Storm bliver aldrig helt så helstøbt, men det går også an, for vi kan trods alt noget med disse børneuniverser i Danmark – noget ægte, troværdigt og underholdende. Der går ikke Disney i dyreportrættet, så da Storm viser sig at have et talent, som ligger tæt op af dens navn, så er det ikke på Babe’sk manér overførte menneskelige ambitioner, der kommer til udtryk gennem filmens dyr, men i stedet blot et dyr som er et dyr – og udfylder en vigtig plads i en drengs liv.

Den del af Storm fungerer fint, og det er positivt, at filmens skurk i Søren Mallings børstede skikkelse, ikke ”bare” er en simpel børnehader, men lidt mere spekulativt introducerer Freddie benhårdt for voksenverdenens kyniske udbytteri. Men for ofte falder Campeotto og manuskriptets 2 gange Kastrup i velkendte folkekomediefælder og svigtes af nogle af de bissede børneroller fra skolegårdens mørke kroge, og så er det snarere emmen fra en fest hos familien Grasten, der melder sig. Sympatisk, underholdende og i sine gode øjeblikke decideret velfungerende fortjener Storm en lille anbefaling til sin målgruppe af 6-12-årige, der også går og drømmer om deres helt egen behårede ven med en særlig evne – og enhver film, som lader Kirsten Lehfeldt udbryde ”Så skylder du fand’me et slag røvhul” til en 10-årig knægt besidder trods alt en vis affektionsværdi.