Anmeldt af:Henrik Østergaard

Joshua BermanJonas
Anne Katrine MøllehaveNanna Finding Koppel
Nikolaj Støvring HansenMads Morten
Ellen HillingsøRikke
Nicolaj KopernikusLeif

Sød, men ufarlig pigefilm om at finde sin familie

Charlotte Sachs Bostrup fortsætter ufortrødent filmatiseringerne af Renée Toft Simonsens børnebøger om Karla. Enkel historie, med skridt til det tyndbenede, men til gengæld finder man mere ægthed end i tidens andre danske børnefilm.

Nordisk Film - Bjørn Bertheussen
Karla (spillet med nærvær og naturlighed af Elena Arndt-Jensen) er blevet teenager med hvad det følger af daglige konflikter mellem egne planer og familie-solidaritet: En række herlige situationer, som voksne med pubertetens svære og forvirrede følelsesliv i frisk erinding vil nikke genkendende til. Men især rammer de lige i hjertekulen og højt på pinligshedbarometret hos filmens kernepublikum af unge piger. Mor (Ellen Hillingsøe) siger alle de forkerte ting, er åååh så pinlig og tror, hun også skal bestemme om Karla må farve sit røde hår. Lillebrødrene er møgirriterende, og stedfar (Nikolaj Kopernikus) er pinlig, og så gider man altså ikke spille Tegn-og-Gæt.

Karla vil hellere snakke med Jonas, hvis kys i sommerferien i forrige film, hun ikke har glemt. Med veninde-hjælp fra Katrine (Nanna Finding Koppel) får hun kontakt med ham igen på det børnehjem, han bor og snart iværksætter Karla og Jonas en eftersøgning af Jonas’ ukendte mor i Århus. Ligesom i den forrige film er det en lidt påklistret og tam spændingshistorie. Filmen udvikler sig til en road-movie, hvor modstand og farlighed er næsten ikke-eksisterende. Forhindringerne, som et lille skænderi om at bede Karlas farmor om hjælp, eller da parret strander på banegården og misfornøjet må søge ly hos tre besynderlige århusianere fra samfundet vrangside, udvikler ikke plottet, men snarere kun karaktererne, og derfor ender filmen med at gå i stå, mens vi venter på, at Karla og Jonas skal kysse. Charmen hos de to turdelduer forhindrer ikke, at man keder sig en smule.

Nordisk Film - Bjørn Bertheussen
Eftersøgningen er nærmere filmens, ligesom det er Karlas, påskud for, at Jonas og Karla skal komme hinanden nærmere. Og her rammer manuskriptet igen mange af de rigtige tangenter, selv om den ikke kan undsige sig et par skæverter af tåkrummende replikker. Charlotte Sachs Bostrup og Renée Toft Simonsen har et godt øje for de indfølte følelsesøjeblikke i kernemålgruppens unge pigesind, og med en fin morale om, at familier nu er gode at have, selv om de er pinlige og irriterende, er filmen en lille anbefalelse værd.

I hvilken Spike Lee-film var Denzel Washington gift med Angela Bassett?