Anmeldelsesdato:28-04-2009
Lars Hjortshøjstemme Niller
Trine Dyrholmstemme Gloria
Troels Lybystemme Jimmy
Helle DollerisDonna
Birthe Neumannmor

Play That Funky Music, regnorm

Baghaven. Fyldt med insekter, træer, buske, jord og regnorme. Sidstnævnte har vi aldrig set mange film om, for hvor spændende er regnorme egentlig? Alle med en baghave ved selvfølgelig godt, at ormene er vigtige for øko-balancen, men det gør dem ikke mere spændende. Bjarne er undtagelsen. Han er en animeret regnorm, og det er jo en helt anden sag. En tegnefilms-regnorm kan nemlig være rigtig spændende, ja ligefrem menneskelig. Han kan have drømme, rytme, en tyk ven, en uforstående mor og alskens andre fortærskede klichéer i trøjen. Bogstavelig talt, regnorme klæder sig Anders And-style, kun iført tøj på overkroppen. De bliver heller ikke anset for meget af alle de andre beboer i Baghaven. De er nederste led i fødekæden, hvilket Bjarne har lidt svært ved at acceptere.

Yes Sir, I Can Boogie
Bjarne skal til at starte på at arbejde, noget han selvfølgelig ikke er meget for. Han er jo en ung orm og har ikke lyst til blot at spise jord. Kompostering, som det hedder med et finere ord, er dog hans eneste mulighed, mener hans mor, mens hans far bare sidder slapt tilbage i sofaen. Uden rygrad og livsglæde. Man forstår godt Bjarnes frygt. Ved et tilfælde finder Bjarne en gammel LP med discosange – og halløj dér, hvor kroppen pludselig reagerer. Hans bedste ven Niller bliver hurtigt indviet i Bjarnes fund, og inden længe har han sat plakater op om auditions til hans nye Boogie-band. Ingen dukker op. Med undtagelse af den søde Gloria, som Bjarne ellers troede kun var til popsangeren Tonni Dennis, en slem flødebille, som vi bestemt ikke kan lide. En tur med Niller til Hard Root Café og så er metalguitaristen Jimmy også med i bandet. Han var naturligvis ikke meget for det, for "Metal is King", men tanken om en ny guitar var for fristende. Til sidst viser den strenge Donna fra arbejdet at have skjulte talenter, og Solskins Bjarne & Disco Drengene er nu født.

I Will Survive
Thomas Borch Nielsen har med Disco Ormene skabt en noget anderledes animationsfilm. Historien har vi (de voksne i hvert fald) set oceaner af gange tidligere, men aldrig med noget så overraskende som regnorme i centrum. Og de er faktisk nogle gode skuespillere. Man skulle ikke tro det med den kedelige kropsform, de er blevet udstyret med, men animatorerne bag filmen har formået at give de små væsener masser af personlighed og de vildeste moves. Bjarne er tilmed den helt rigtige helt. Han er en lille fighter og har en generelt positiv indstilling til sin ynkelige situation. At Peter Frödin, der lægger stemme til ham, så også er en fremragende sanger, gør det ikke værre for Bjarne, som selvfølgelig må en masse strabadser igennem, før eventyret kan få sin happy end.

Disco Inferno
Det er altså ikke mor og far, der er blevet tænkt på af Borch Nielsen & Co. Historien er lige en tand for forudsigelig, for ikke at sige simpel, men til gengæld er filmens visuelle udtryk fabelagtigt, og det kan alle æstetikere uanset alder sætte pris på. Stilen minder en smule om A Bug's Life, bare opgraderet. Det er trods alt 10 år siden Pixar smed deres film om de små dyr på markedet, og folkene bag Disco Ormene beviser tydeligt, at man sagtens stadig kan rykke ved animationen. Derimod henvender filmens rappe replikker, der bliver leveret med fin timing og indlevelse fra de gode skuespillere, som lægger stemmebånd og følelser til figurerne, sig ganske tydeligt til de voksne. Og så er der musikken. Stort set alle 70’ernes store disco-klassikere er repræsenteret og udføres tilsvarende lækkert. Ikke at børnene, som filmen trods alt er lavet til, ikke også kan sætte pris på en god dansabel funky melodi, men de vil nok mere fæstne sig ved moralen om selv den mindste 'person' kan have store håb og drømme om – og måske realisere – noget uopnåeligt. Budskabet er noget så pædagogisk korrekt som det kan være, men i selskab med "YMCA", "Boogie Wonderland", "Le Freak", "Love to Love You Baby" og alle de andre herligheder, er underholdningsværdien i hvert fald sikret – for alle: "Blame It On The Boogie"!

At se den lille featurette "Fra streg til levende billder" gør en helt nostalgisk efter de gode gamle dage, hvor man så børnetime med Thomas Winding som fortæller. Indslaget er kort og handler ordret om det titlen antyder. Instruktør Thomas Borch Nielsen får på mest pædagogiske vis forklaret, hvordan man laver en animationsfilm - på to minutter. Fantastisk!

Det andet menupunkt "Blooprs" er opbygget på samme måde og derfor også spændende for de små. De sidste featuretter er ligeledes sjove og med de fem karaoke-muligheder (herlig idé og ok udført), er dette noget rigtig sjovt bonusmateriale for hele familien.