Anmeldt af:Gunnar Holm-Mikkelsen

Woody HarrelsonTallahassee
Emma StoneWichita
Abigail BreslinLittle Rock
Amber Heard406
Bill Murraysig selv

Hjernedød på den gode måde

Det er ikke så ofte, at Natural Born Killers-stjernen Woody Harrelsons navn er at finde øverst på filmplakaten, men hører man til dem, der gerne så det lidt oftere, er der nu godt nyt på vej. Sluk for genudsendelserne af Sams bar for nu er Woody tilbage med cowboyhat på hovedet og oversavet jagtgevær i hånden.

Teenageren Columbus hedder egentlig ikke Columbus, men det er navnet på byen, han er på vej til, da han støder på vildmanden Tallahassee. Den nørdede Columbus og den barske Tallahassee bliver hurtigt enige om at kalde hinanden ved stednavne, da det er for farligt at vide for meget om hinanden i Zombieland. I USA er en epidemi i udbrud, og stort set hele landet er fyldt med omvandrende døde – zombier. Columbus vil finde resterne af sin familie og siden Tallahassee skal samme vej, slår de to hankøn følge, men bliver narret af de snu søstre Wichita og Little Rock. Omringet af død støder de rivaliserende par ind i hinanden igen og igen i jagten på et nyt liv.

"Spænd sikkerhedsselen". Efter en vanvittig prolog med nyttige tips til, hvordan man bedst lever i en verden med zombier uden selv at blive spist, opfordrer Jesse Eisenberg, der spiller Columbus, alle til at tage de fornødne sikkerhedsforanstaltninger, som skulle man fyres af i en rutsjebane. Sikkerhedsselen er selvfølgelig også uundværlig i høj fart med en zombie på bagsædet, men som titlen Zombieland antyder, har Ruben Fleischers debutfilm karakter af en fornøjelsespark. Målet er sus i maven og latterkrampe og til at opnå dette, bliver filmen ganske glimrende sparket i gang med galopperende zombiestrippere på jagt efter sagesløse borgere i slowmotion, en børnefødselsdag hvor børnene hellere vil æde moren end have gaver og mange andre sindssyge indfald. Æstetikken er ekstrem og humoristisk. Blod og indvolde ligner spaghetti og ketchup, og der er således ingen tvivl om, at det hele er skæg og ballade. Splattereffekterne ligner noget fra Peter Jacksons unge dage og den stiliserede komiske slowmotion-action giver genlyd af sidste års Wanted. Begge stilgreb klæder Zombieland, men der skulle bare have været meget mere af det.

Jesse Eisenberg er passende i rollen som Columbus. Han er som en Michael Cera-klon: Akavet, usikker, pubertær, men også meget charmerende. Hans mål er at score en pige, der rent faktisk eksisterer. Eisenberg er fint castet overfor Woody Harrelson, der om ikke er i topform, så i hvert fald i god nok form til at banke zombieansigter ind med baseballbat og banjoer i hans evige søgen efter jordens sidste Twinkie. Zombieland tager åbenlyst ikke sig selv særlig seriøst og på den måde fungerer Columbus og Tallahassees roadmovie-bekendtskab ganske godt. Det er naturligvis en forudsætning, at man er til film med grønne halvdøde væsner, der vil æde alt med en puls, men ligesom Columbus og hans medrejsende finder ud af, hvor sjovt det kan være at smadre en indianer-turist-butik bare for at smadre den, må publikum også bare nyde spektaklet så længe det varer.

Desværre viser de kvindelige indslag sig bare at være en klods om benet for den syrede humor. Wichita vil hjælpe sin lillesøster Little Rock med at komme til en fornøjelsespark, hun har altid har drømt om at se, og selv om kombinationen af tivoliattraktioner, skydevåben og zombier lægger op til sjov og god action, ville man hele tiden ønske de to piger ikke var til stede. Men ser man bort fra de malplacerede tøser og de unødvendige melodramatiske pauser, og det kan man godt, så leverer Zombieland fandenivoldsk splatterkomedie. Det er altid irriterende at stå i kø, men når man omsider stiger ombord i rutsjebanen, er Zombieland hjernedød på den gode måde.