Instruktør:Betty Thomas

Premieredato:25-12-2009
Jason LeeDave Seville
Zachary LeviToby Seville
David CrossIan Hawke

Alvin bliver overskygget

Alting endte godt i slutningen af den første film, Alvin og de frække jordegern, fra 2007, og alting starter skidt i starten af forsættelsen. Jordegernenes rare 'pap-far' Dave ryger på hospitalet på grund af Alvin, der ikke kan dy sig for at spille lidt for smart til en koncert i Paris, og Dave er derfor langt væk fra de små rødder det meste af filmen igennem. Vi skal jo have en konflikt, og det er svært, hvis den store beskytter rumsterer i nærheden. Så ud med ansvarlige Dave (Jason Lee igen på afveje!) og ind med den nye værge og fætter, hængerøven Toby (Zachary Levi fra den kække tv-serie Chuck) og et lurende kaos.

Fox Film
Laurbærrene skal man ikke hvile på
Dette er udgangspunktet for opfølgeren til det bløde eventyr om tre små fyre med et stort musikalsk talent, der bare skulle finpudses. Denne gang skal de selvfølgelig udfordres, for hvis ikke man passer på, kan succes nemt stige en til hovedet, hvilket er sket for specielt Alvin, lederen af det lille band. Han er heller ikke meget for at blive smidt i skole efter hjemkomsten til USA. Men Dave vil have, at de tre egern får en uddannelse, mens han heler på hospitalet. Modvillige eller ej.

Teenagedrama til børnehavebørnene
Imens de tre jordegern starter på high school med alt hvad det medfører af mobberi og narrestreger, har filmseriens skurk, den sleske manager Ian Hawk, fundet en mulig trussel mod Alvin, Simon & Theodore, nemlig pigegruppen The Peanuts. Jep, seriens kvindelige modpart The Chipettes skal da også flettes ind i løjerne. Og i bedste børnevenlige stil passer de tre unge piger perfekt til vores tre unge helte. Eleanor er lille, tyk og vild med Theodore, Jeanette er slank med briller og derfor et perfekt match for den ligeledes bebrillede Simon, mens kønne Brittany i bedste Beyoncé-stil har charme, talent og drive i samme grad som Alvin. Mon de to grupper forelsker sig ved første øjekast, for derefter at bekæmpe hinanden, inden de til sidst indser, at de selvfølgelig er bedre sammen? Selvfølgelig gør de det. Dette er skabelonen på enhver standardiseret og lettere fordummende (teen-)romance, men vil det fænge det unge publikum? Dyrerne er nuttede nok, men historien henvender sig stadig mere til de lidt ældre børn, der nok vil kede sig over filmen.

Fox Film
All the single ladies vinder
Derimod vil de helt små børn, lige som med etteren, sandsynligvis henrykkes over både de tre drenge-jordegern og de tre nye og søde pige-jordegern. Især tøserne får lov til at vise sig frem med frække danse-moves og rappe popsange – alt imens Alvin and the Chipmunks stadig spiller The Kinks, der var store i... 60’erne, hvor hipt! Som lancering for nogle bedårende bamser fungerer Brittany, Jeanette & Eleanor fint, og som biroller til Alvin og de frække jordegern stjæler de nærmest billedet. Hvorfor ikke bare lave treeren med dem i hovedrollerne?