Anmeldelsesdato:18-05-2009
Kim BodniaJørgen
Lene Maria ChristensenIngelise
Lars BrygmannZerlang
Anders Hovekøbmand Moos
Mathilde MaackDorthe

Kunsten at fortie i kor

På samme villavej i den sønderjyske lilleby Gram voksede to knægte ved navn Erling Jepsen og Henrik Ruben Genz op. I dag, flere årtier senere, er sidstnævnte klar med filmatiseringen af førstnævntes tredje roman. Titlen er Frygtelig Lykkelig, og allerede her slås samme sorthumoristiske jyske grundtone an som i Kunsten at græde i kor – sidste års første Jepsen-filmatisering, der blev en overraskende stor succes blandt både publikum og kritikere. Måske fordi instruktøren af dén film, Peter Schønau Fog, selv havde trådt barneskoene i den sønderjyske muld? I så fald har Genz i hvert fald alle muligheder for at præstere en lige så bemærkelsesværdig film.

Nordisk Film - Karin Alsbirk
Moderne marklands-western
Fraregnet miljøet har de to fortællinger imidlertid overraskende lidt tilfælles. Hvor Kunsten at græde i kor var spundet omkring en ung knøs’ fornægtelses- og dannelseshistorie med fokus på dennes kompromisløse kærlighed til sin incestuøse fader, er Frygtelig Lykkelig nærmere en moderne western. Hvor 'mojn' gør det ud for 'howdy' og præriens sletter er skiftet ud med det flade marsklands provinsielle fortielser. Jakob Cedergren spiller køwenhavner-betjenten Robert, der efter problemer i storbyen bliver sønderjysk sherif i et indspist, isoleret lokalsamfund. Her taler lussinger højere end bevisbyrder, og Robert får hurtigt det lokale hierarki at føle. Ikke mindst i form af den tilsyneladende hensynsløse cowboy Jørgen (Kim Bodnia, som vi kender og elsker ham), hvis tillokkende kone Ingelise (en skønt vægelsindet Lene Maria Christensen) hurtigt klager sin nød til Robert. Hvorvidt hun er en 'damsel in distress' eller en løgnagtig 'femme fatale', er blot et af de mange spørgsmål, der langsomt men sikkert fører Robert længere og længere ned i provinssumpen.

Friskt pust fra vest
Frygtelig Lykkelig er først og fremmest et kærkomment frisk pust i dansk film. Sjældent set tredimensionelle figurer såvel som motiver eksekveres gang på gang med udgangspunkt i dramatisk konsekvens og vovemod frem for moralisme og forudsigelighed. Ydermere er ånden fra Jepsens knastørre og vanvittigt morsomme bogforlæg overført mere gnidningsfrit end ved Kunsten at græde i kor – og med mere filmisk flair. I fotograf Jørgen Johanssons kompositioner synes konstant inkorporeret en visuel intensitet, ligesom den mudrede, åbne marsk på intelligent vis indkapsler den følelse af tomhed og fremmedgørelse, som Robert i stigende grad oplever.
Vi sluger råt hans tilsyneladende uundgåelige deroute med lige dele smil om læben og klump i halsen, og Cedergrens stadigt mere tomme, men alligevelt desperate blik holder os helt ude på kanten af biografsædet. Resten af ensemblet er ligeledes glimrende – fra Bodil Jørgensens åndsfraværende bodega-mutter til Anders Hoves djævelsk udspekulerede købmand. Hver med mere fedtet hår og et mere slesk blik end den foregående. Figurerne følges fornemt musikalsk til dørs med tonerne af Kåre Bjerkøs knugende, jagende underlægningsmusik, der veksler mellem en rusten elguitars klagesang og følsomme strygeres stemningssætning.

Nordisk Film - Karin Alsbirk
Troværdigt grovkornet
For udprægede storbyboere kan grundtonen og "her klarer vi ærterne selv"-filosofien måske virke en kende for grotesk og grovkornet, men vi, der er født og opvokset i det vestsønderjyske, kan klart stå inde for autenticiteten. I såvel det overordnede helhedsindtryk som de mindre detaljer. Ikke siden den Oscar-nominerede kortfilm Bror, min bror har instruktør Genz kreeret et så helstøbt og originalt univers, der tilmed, mellem linjerne, synes at lege med den besynderlige sfære mellem drøm og virkelighed. Frygtelig Lykkelig er til trods for sin nærmest Coen'ske sarkasme og underspillede lune en barsk film, men det lykkes til fulde Genz at realisere og kombinere både det humoristiske og fortvivlende. I en sådan grad, at tragikomikkens brod nager i baghovedet længe efter rulleteksternes ophør og man med rette overvejer, hvorvidt dette kunne være årets mest mindeværdige danske film.

Ekstramaterialet rummer en af de mere bizarre oplevelser i et interview med forfatteren Erling Jepsen og instruktøren Henrik Ruben Genz – de to barndomsvenner fra Sønderjylland. Før det hele kommer i gang langer Jepsen sin kammerat en ordentlig en på hovedet – og så er det interview slut. Ikke påfaldende informativt, men måske alligevel på sin egen sære måde et billede på det menneske, der har formet historien.

Der er også en glimrende, omend meget mere traditionel tur bag kameraet, som på 20 minutter får dækket både skuespillere og bagmænd.