Anmeldelsesdato:18-06-2009
Cate BlanchettDaisy
Tilda SwintonElizabeth Abbott
Elle FanningDaisy - 6 år
Julia OrmondCaroline
Taraji P. HensonQueenie

En (for)underlig film

Adapteret fra en novelle af den store amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald fortæller Benjamin Buttons forunderlige liv historien om en mand, der bliver født som en 80-årig og derefter ældes baglæns. Et utroligt koncept, der ved første øjekast kan synes en kende absurd, men som faktisk åbner op for en fantastisk, omend lettere ujævn fortælling om livet og dens grimme, men uundgåelige fætter, døden. Og som ikke mindst får meget af sin fascinationskraft fra Brad Pitts forvandling til et rynket barn med hjælp fra protese make-up og digital trylleri.
Filmen er et førsteklasses eksempel på når visuelle effekter, historiefortælling og persontegning går op i en højere enhed; når teknikken blot understøtter frem for at overtage som ren lir og blær. Fra Donald Graham Burts smukke, detaljerige scenografi, til de utrolige digitale effekter, til fotograf Claudio Miranda brug af de gamle mestres klassiske stil med dybde fokus og dæmpede, sepia tonede farver.

En anderledes Fincher
Det er fra Finchers hånd en usædvanlig stilfærdig og melankolsk fabel, der med et manus fra Eric Roths pen har flere ligheder med dennes Forrest Gump. Dog uden denne films blot overfladiske referencer til historiske begivenheder. Med sine episke penselstrøg, sit topmoderne tekniske håndværk og en blåøjet titelkarakter, der møder verden med oprejst pande – mens temaer som tab, kærlighed, livets naturlige tidsbegrænsning, og lykkens flygtighed behandles undervejs – er Benjamin Buttons Forunderlige Liv nærmest som en særegen blanding mellem Forrest Gump (1994) og Harold & Maude (1971) og med lige så stor mangel på fodfæste i den virkelige verden som Tim Burtons Big Fish (2003). Som i den går man galt af David Finchers både dramatiske og tematiske sigte, hvis man her forsøger at finde klangbund i nogen som helst logik.

Blandt lige-udseende
Det er året 1918 i New Orleans, da Benjamin efterlades på trappen foran et plejehjem, hvor Benjamin bliver fundet af Queenie, stedets leder, som tager barnet til sig og adopterer det som sit eget. Her vokser Benjamin således op – og bliver yngre. Altid omringet af en broget flok pensionister, der med rynkerne tilfælles oftest ser ham som én af deres egne. Daisy, et barnebarn af en af beboere, ser dog gennem hans ældre ydre og opdager, at han er et barn underneden, og de bliver hurtigt venner.

Livets rejse – med slæbebåd
Med en overbeskyttende mor er Benjamin dog blevet en nysgerrig herre, trods et skrøbeligt ydre, så han drager ud i verden: Han får hyre på en slæbebåd af skipperen Mike, der mere ser sig som kunstner med sin egen krop som sit lærred (måske et lille vink til Michel Simons gamle, ligeledes tatoverede kaptajn fra Jean Vigos klassiker Flodbåden L’Atalante (1934)). Den temperamentsfulde irer introducerer ham både for prostitueredes glæder og Anden Verdenskrigs farer. På et hotel i den russiske havneby Murmansk får Benjamin desuden en affære med diplomat/spion-hustruen Elizabeth Abbott (Tilda Swinton). I disse to første timer er filmen stærkest. Det ene forunderlige optrin af magisk realisme tager det næste, og man ønsker ikke at gå glip af et eneste sekund. Benjamins rejse byder ikke alene på adskillige eventyr, men også på adskillige forskellige måder at leve det liv, som man dog ved alligevel en dag vil få sin ende.

Tilbage til Daisy
Under hans rejse er Daisy i mellemtiden modnet til en smuk ballerina (nu i en sædvanlig velspillende Cate Blanchetts skikkelse). En forelsket Benjamin opsøger hende i hendes bopæl i New York, men Daisy er for ung og for eventyrlysten på det tidspunkt i livet, og Benjamin stadig for gammel. Men så nogle år senere mødes de igen, og tidspunktet er nu det rette. De starter et liv i fællesskab, men som årene går, bliver Benjamin yngre og Daisy ældre. Hen imod denne sidste time af filmen bliver det hele mere mudret, da historiens fokus, tingenes sammenhæng og mening fortaber sig i for løst sammenkædede scener og ligegyldige optrin, og man føler for første gang i filmens to timer og 46 minutter lange spilletid, at den bliver lige lovlig lang i spyttet. Selv de to hovedrolleindehavere synes mindre i stødet her, og nærmest uden kemi. Måske fordi især Brad Pitts figur har mistet den visuelle magi, der bogstavelig talt tilførte et ekstra lag og gjorde hans præstation i begyndelsen af filmen så blændende.

Livet som flodbølge
Desværre stopfodres vi også med filmens budskab i de sidste minutter. Måske ville filmen have stået endnu stærkere i erindringen, hvis den blot havde ladet det synke ind i hovedhistorien og dens rammehistorie, der fint tjener samme formål. Her ser vi Daisys datter (Julia Ormond), der læser op af Benjamins dagbogserindringer (filmens egentlige fortællende tråd), mens Daisy ligger på sit dødsleje på et hospital i New Orleans; netop den dag orkanen Katrina med sin flodbølge brutalt hærger ind over byen. Billedet er krystalklart: Livet er en flodbølge, som hverken ungdom eller skønhed kan gøre fra eller til overfor – heller ikke hvis det udspiller sig baglæns – og netop det gør grund til at nyde det.

Eneste ekstramateriale er et kommentarspor med instruktøren David Fincher. Det skal nu også nok tilfredsstille fans af den stilsikre instruktør, som har ledt efter en forklaring på valget af historie og de overvejelser, der er gjort under optagelserne.