Anmeldelsesdato:24-06-2009
Colin FarrellJimmy Egan
Jon VoightFrancis Tierney Sr.
Noah EmmerichFrancis Tierney Jr.
John OrtizRuben Santiago
Lake BellMegan Egan

Mænd der bløder blåt

I USA er der tradition for, at sønner af politimænd ofte bliver politimænd selv. Især i amerikanske film er dette tilfældet. Gavin O'Connors drama er blot den sidste i en lang række af film om fædre og sønner i den blå uniform. Rigtige mænd, der har sværget at forsvare og beskytte folket. Underbetalte, selvopofrende helte eller blot kriminelle i blå uniform, er det mere præcise spørgsmål, filmen her forsøger at stille.

Snavset rod
"Da vi var små, drømte vi om at blive politimænd, og se hvor vi er nu", bebrejder lillebror Raymond storebror Francis. Halvt inde i filmen har instruktør O'Connor endelig fået godt fat i dramaet, og de to brødre, som vi har fulgt nøje fra åbningsscenen, hvor fire betjente er blevet mejet ned i et skudopgør, der lugter af et baghold, står nu ansigt til ansigt med erkendelsen af, at denne gang kan sagen ikke vaskes ren. Tilsyneladende har Ray tidligere været involveret i en sag om korrupte politifolk, og det kostede ham dyrt. Karrieren som supercop røg sammen med ægteskabet, og det eneste, han nu har tilbage, er ar på kroppen og sin flossede moral, som han kæmper for at rette op på.

Ud af unåden
Endnu værre er dog brødrenes svoger Jimmy Egan, en på overfladen handlekraftig leder og respekteret strømer, men vi er ikke mange scener inde i filmen, før vi opdager, at Egan er korrumperet helt ud i fingerspiserne. Det tager dog ikke svogeren Ray, der er blevet hevet ind fra kulden til at lede opklaringsholdet, megen tid selv at komme frem til samme konklusion. Men er det kun Jimmy og hans afdeling, der er på gale veje, eller er deres chef, storebror Francis, lige så korrupt? Ray har talent for opklaringsarbejde, får vi oplyst i en af filmens bedste scener, hvor den luksusalkoholiske fader Francis Senior i julekåd stemning hylder sine børn i en tale, der både demonstrerer stor kærlighed til sine børn og samtidig hvor uvidende, han er om det uhæderlige net hele familien på en eller andet måde, er viklet ind i. Men kan Ray redde hele familiens ære, når medlemmerne står på begge sider af loven?

Det er hårdt at være strisser
Pride and Glory er en 130 minutter lang hyldest til "New York Finest", garneret med tanker om, hvor nemt det er at blive fristet, og hvor svært det er at have rygrad, når man bærer den blå uniform og kun tjener $65.000 om året. Filmen har som genren dikterer ikke meget med hverdagens tristesse blandt ordensmagten at gøre, og det er selvfølgelig også langt mere farverigt at følge politiet jage deres egne, for så kommer ære og loyalitet virkelig i fokus. Personportrættet går derimod tabt, og med så fine skuespillere som Edward Norton, Colin Farrell, Noah Emmerich og Jon Voight, er det ærgerligt, at filmen satser på blot en historie om korruption og konsekvenser i stedet for historien om personerne bag.

Letvægts underholdning
Med instruktøren Joe Carnahans tilstedeværelse (han er medforfatter på filmen) er filmen gennemvædet af møgbeskidt attitude, og med det håndholdte og rystende kamera har filmskaberne tydeligvis gået efter en realistisk tone. Her er der både folk der ryger og bander; mænd, der bløder blåt, bløder stadig, når de er såret, synes O’Connor & Co.s budskab at være. Klichéerne om 'the good cop vs. the bad cop' basker rundt mellem kræftramte og forladte hustruer, afskyelige narkohandlere og åndsforladte interne affære-agenter. Det tyngende menneskelige drama er blevet sjoflet til fordel for hårdtslående machogrynten. Men grynte, det kan Pride & Glory i dén grad også.

Det eneste ekstra er en ok featurette, der går bag filmen.

Hedi20/4
Creative Control20/4