Anmeldt af:Gunnar Holm-Mikkelsen

Kasper Kesjedk. stemme Robert
Robert Hansendk. stemme Doggi
Holger Perfortdk. stemme Charles F. Muntz
Emme Mortondk. stemme Ellie
Lasse Lunderskovdk. stemme Byggeformand Tom

Den gamle mand og... huset

Hemingway satte i 1952 sin aldrende hovedperson Santiago ud på en sidste fisketur for at finde den helt store fangst. I dag slipper Pixar den pensionerede gnavpotte Carl løs for at afslutte sin sidste store bedrift. I "Den gamle mand og havet" var det endelige mål at få en kæmpe sværdfisk på krogen, men for Carl i Op handler det om at få en gammel eventyrers drøm til at gå i opfyldelse. På trods af dårlig hørelse og gigtramte ben har hanl ikke tænkt sig at opgive sit hus og flytte på plejehjem, selv ikke når et hold byplanlæggere banker på døren og prøver at få ham væk.

Carl er typen, der ikke giver sig uden kamp, men han må efterhånden alligevel indse, at tiden er løbet fra ham, så han vælger i stedet at spænde tusindvis af farvede gasballoner fast til huset for at flyve det til et varmere sted, han kun har læst om i bøger. Han har dog ikke taget højde for en blind passager, der pludselig dukker op.

Pixar viser endnu engang, at selskabet har fat i den lange ende, når det kommer til animationsfilm, der både kan fortrylle børn og voksne. Som den tiende spillefilm i en række af Pixar-perler gennem snart 15 år, fastholder Op traditionen tro også grebet om den enkle og gode historie med fantasifulde figurer. Og så sker resten næsten af sig selv. Men Op er også en modig film, der tør udfordre sin egen genre som sidste års Wall E på fornem vis gjorde.

Op starter med Carl, der som barn gerne vil på eventyr. Han dagdrømmer om fjerne egne og flyvemaskiner og møder sin sjæleven Ellie, der deler samme interesser. Pludseligt skruer filmen tiden ca. 70 år frem, hvor man i en utrolig veludført montage erfarer, at Carl og Ellie bliver forelskede, bliver gift, forgæves prøver at få børn, kommer på benene igen og lever lige til det sidste som et lykkeligt par, men får dog aldrig rejst på de eventyr, de gerne ville. Det er rørende på en ikke-klæbrig måde, og allerede et kvarter inde i filmen er man fuldt ud følelsesmæssigt involveret og interesseret i hvordan det kommer til at gå enkemanden Carl.

Klumpen i halsen bliver hurtig omdannet til latter, når Carl med sammenbidt gammelmandsansigt kører ned af sin trappelift i sneglefart med blikket stift rettet lige ud i luften. Hvor er det dog befriende med en gammel hovedperson i en familiefilm. Ligesom Carls krop, kan Op helt naturligt ikke lave de store armbevægelser, og derfor får den ofte underspillede humor lov til at komme til sin ret i et sindigt tempo, der også giver plads til filmens større pointer om livet.

Walt Disney Studios Motion Picures
Op er en film om den ellevte time. Carls efterår er nået. Hvor spektakulært det end ser ud, at hans farverige hus river sig løs fra sit fundament og svæver henover storbyens grå skyskrabere, så er det ikke et løfte om en hæsblæsende rejse rundt om jorden på 80 dage. I stedet dumper han efter en kort tur i skyerne ned tæt ved målet. Resten er en gåtur med huset bundet om ryggen med en haveslange.

Ligesom Carls liv er det blot de sidste skridt der mangler, men forhindringerne kan stadigt vise sig store. F.eks. har den tykke spejderdreng Robert sneget sig om bord på rejsen. Robert mangler nemlig kun ét duelighedstegn for at gøre samlingen komplet, og han er derfor nødt til at hjælpe et gammelt menneske. Men Robert deler ikke Carls endestationsmentalitet. Den hurtigtalende spejder er først lige begyndt på livet og er derfor meget mere interesseret i fremtiden end i fortiden. Det umage par bliver viklet ind i andre problemer, der bl.a. involverer smølfetalende Doberman-hunde og sjældne tropiske kæmpefugle. Det kan alt sammen virke lidt fjollet, men i universet i Op giver det sjovt nok for det meste mening alligevel.

Carls sidste store anstrengelse er noget af en bedrift. I kærlighedens navn får han sit hus til at stige fra jorden og op i den blå himmel med regnbuefarvede balloner op af skorstenen. Et så rent og enkelt Pixar-motiv er næppe set siden gennembrudskortfilmen Luxo, Jr. fra 1986 med den velkendte hvide skrivebordslampe. Det er fantastisk og inspirerende at se hvordan Carl, bundet til jorden af tyngdekraften, på Hemingway’sk maner (og ved hjælp af det 2. grundstof i det periodiske system) alligevel formår at vende situationen til det bedre. Op er en OP-løftende familiefilm, der tør tage sig selv alvorligt, når den skal, og kan være sjov når den bør.