Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Premieredato:04-09-2009
Mia LyhneConnie Nielsen
Kirsten LehfeldtBodil Nielsen
Oliver BrandelChristian Nielsen
Heine AnkerdalRasmus
Caroline DahlLaura

Mens familien synger fødselsdagssang for ham i parcelhusets have, går Poul ud i campingvognen med et jagtgevær for at begå selvmord. Men når løbet skal i munden, og man samtidig skal kunne nå ned til aftrækkeren, byder den slags på visse praktiske genvordigheder. Poul ender med at tage sin storetå i brug – udfrielse for kakkelbordene og ligusterhækken skal han død og pine have, om så akten er ligeså kikset udført som keyboardmuzakken i baggrunden.

Sandrew Metronome - Per Arnesen
Det er den slags tragikomiske scener, der gør Camping til en velkomment anderledes komedie i dansk film. Scener, der lander lige akkurat mellem det ubærlige og det humoristiske – som vel enhver campingferie. Og som i langt højere peger hen mod Jim Jarmusch end Far til Fire. Som hos den amerikanske indie-mester dyrker instruktør Jacob Bitsch de akavede tavsheder og de mærkværdige tableauer, der sætter handlingen i stå et øjeblik for meget.
Den ulykkelige familiefar efterlader sig sin kone, den skingre, små-alkoholiske og fallerede Melodi Grand Prix-sanger Bodil (Kirsten Lehfeldt), den indelukkede, forfatteraspirerende datter Connie (Mia Lyhne) og den svært korpulente søn Christian, der er flyttet på lukket institution. To år efter selvmordet beslutter den umage familie sig for at genoplive fortidens campingferier, og alt skal være, som det plejer. Selv cykelturen ud i det fri skal foregå på to tandems, selvom flokken er reduceret til en trio. Og campingvognen? Det er selvfølgelig den selv samme, som faren blæste hovedet af sig selv i.

Som campingferien forløber sig, bliver filmen den mest spidse, sorglystige udstilling af småborgerlighedens Danmark siden Festen. De tvungne aktiviteter – minigolfen, udflugten til en pseudoturistattraktion, den usle landevejscafé – er der ikke rigtigt nogen, der nyder, men det er jo sådan, man gør. Og for Bodil, Connie og Christian er det en måde både at fortrænge og erkende det faktum, at faren nu er taget af sted på "den evige campingtur".
Den rigtigt pinlige atmosfære til trods er vi heldigvis ikke ligeglade med de ellers mere eller mindre utiltalende personer. Man har ondt af deres sorg, og især Mia Lyhne er sød og smuk og aldeles kejtet i sin første, flotte hovedrolle. Som filmen selv langt hen ad vejen underspiller skuespillerne fornemt, og det er først, når de alvorligere konfrontationer trænger sig på mod slutningen, at man distancerer sig en smule.

Sandrew Metronome - Per Arnesen
Også Mia Lyhnes overforbrugte fortællerstemme sætter i perioder den underspillede tone over styr, men det ændrer ikke på, at Camping er en overbevisende skæv debut for snart sagt hele holdet bag, fra instruktør til producer. Ikke mindst for manuskriptforfatter Anders Frithiof August, der ligeledes står bag manusset til den ganske glimrende, men helt anderledes Applaus, som får premiere senere i september, må 2009 siges at være lidt af et gennembrudsår. Camping er nok en lille film lavet for få ressourcer, men den lover alligevel godt for en ny opfindsomhed blandt de unge danske filmtalenter.