Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

Vera FarmigaAlex Goran
Anna KendrickNatalie Keener
Jason BatemanCraig Gregory
Melanie LynskeyJulie
Danny McBrideJim Miller

Tilværelsens fornøjelige lethed

Forestil dig en rygsæk. Begynd at fylde alle dine personlige ejendele i den. Start med de små ting på dine hylder. Mærk vægten. Læg nu alle dine møbler ned i den også. Og dit hus og din bil. Kan du mærke remmene stramme om skuldrene? Så smid rygsækken ud. Og hvis dine personlige forhold til venner og familie stadig vejer for tungt, kan du bare kappe forbindelsen til dem også. Det gør hovedpersonen i Jason Reitmans (Juno, Thank You for Smoking) bittersøde komedie, der er en original, stilsikker og charmerende lille sag med George Clooney og et budskab som bonus.

Ryan Bingham (George Clooney) arbejder i et firma, der lever af at afskedige folk for dem, der ikke selv tør. Men Bingham tør. Og han er god til det. Han rejser landet tyndt og fyrer folk 325 dage om året. Han kender enhver lufthavnsterminals små genveje. Han danser sig gennem sikkerhedstjek, rullende fortov og stewardessers smil med samme rutine, som en balletdanser øver sine grundtrin. Ingen har opsparet flere bonuspoint hos American Airlines end ham, og ingen har bedre VIP-status hos Hertz og Avis. Hans egen lejlighed er bare et andet hotel i rækken, og han elsker sit liv højt svævende over alle de andre med deres besværlige familier og stressende huslån. Men så kommer den unge optimeringskonsulent frk. Natalie (Anna Kendrick) ind i firmaet og sætter hans liv i de lette luftlag på kollisionskurs. For hvorfor ikke spare rejserne og fyre folk over internettet i stedet?

Det går hverken, som Natalie eller Ryan forventer, og det er Up in the Airs store styrke, at handlingen ikke er helt så forudsigelig som den lidt indlysende morale. Instruktør Reitman viste allerede i den bedårende Juno, at han sagtens kunne lave en komedie med et budskab uden at bruge stereotype figurer, tematiske klicheer og sort/hvide moraler. På samme måde er også Up in the Air forfriskende fri for at pege fingre af de gode og de onde, og det giver filmen et løft i den retning, hvor en let komedie med noget på hjerte er bedst.

For det handler selvfølgelig om have modet til at være loyal over for noget mere betydningsfuldt end dit foretrukne flyselskab og biludlejningsfirma. At åbne livet op for andet end lufthavnenes globale kæderestauranter og tøjbutikker. At kunne kommunikere med andet end sms, Twitter og Facebook. Filmen er baseret på Walter Kirns roman af samme navn, men Reitman har tilført nye lag i filmen, som for eksempel Bingmans kvindelige modstykke Alex (Vera Farmiga), der næsten kan matche Binghams antal af VIP-plastikkort og overgå hans pragmatiske kynisme. Samspillet mellem dem rammer alle de sjove toner, og med den unge Natalie i trekløveret bliver det oven i købet også til noget ud over det sædvanlige. Up in the Air sprudler af charme, selvtillid og lækker Clooney.