Anmeldt af:Gunnar Holm-Mikkelsen

Dev PatelPrince Zuko
Nicola PeltzKatara
Jackson RathboneSokka
Shaun ToubUncle Iroh
Aasif MandviCommander Zhao

Buddhistisk fantasy-flop

Genfærd i Den sjette sans og rumvæsner i Signs. Menneskelige superhelte i Unbreakable og naturkatastrofer i The Happening. Og nu til buddhistisk tegneserieunivers i Luftens sidste mester. Han er i hvert fald ikke kedelig M. Night Shyamalan, der insisterer på at skrive, producere og instruere alt selv. Men den amerikansk/indiske filmskabers karriere har ikke været den samme siden den tidlige succes med Bruce Willis i Den sjette sans, der både høstede seks Oscarnomineringer og gjorde Shyamalan til et stort navn i Hollywood. Siden er hans varemærke blevet, at der altid er et overraskelsesmoment – et twist – i slutningen af filmen, som var tilfældet i fx Den sjette sans, Unbreakable og The Village. Shyamalan er siden blevet synonym med dårlige anmeldelser og for mange økonomiske flops, men også overraskende originalitet. Luftens sidste mester er bestemt ikke sidstnævnte.

En succesfuld Nickelodeon tv-tegneserie står som forlæg til filmen. I en fantasiverden, hvor de fire nationer ild, luft, vand og jord ikke lever i harmoni mere, fordi den magtsyge ildnation har slået alle 'lufttæmmere' – en slags munke, der kan styre vindens kraft – ihjel. Undtaget Aang, en lille skaldet dreng med rituelle tatoveringer på issen, der har været frosset ned i flere hundrede år. Han er den såkaldte 'Avatar' (ja det er altså nutidens buzz-ord), der kan skabe balance igen. Aang bliver venner med 'vandtæmmeren' Katara og hendes kejtede bror Sokka, der sammen skal bekæmpe 'ildtæmmeren' prins Zuko, der plaget af sin fars manglende accept vil gøre alt for at slå Aang ihjel.

Skift ildfolket og deres svovlspyttende rustskibe ud med orker og katapulter. Skift munkene ud med troldmænd og den lille reinkarnerede Buddha-skikkelse Aang ud med Frodo, så har du Ringenes Herre. Sammenligningen bliver ekstremt tydelig i Luftens sidste mesters klimaks – en kampscene, hvor vandfolket står på borgmuren og tramper spyd i jorden, mens horder af mørkklædte ildfolk nærmer sig. Men i Ringenes Herre er man ikke ligeglad med hvem, der vinder – det er man her.
Det skyldes til dels et ensemble af irriterende børneskuespillere, der japper overdramatisk gennem alle replikker med rynkede bryn, som var de voksne på randen af nervesammenbrud. Der er ingen charme, og børneuniverset virker helt misforstået. Det skyldes også et fuldstændig anonymt visuelt udtryk. Fx har alle i vandnation de samme blå uniformer på, jordnation de samme brune, ildnation røde osv. De hvide stormtropper fra Star Wars har mere personlighed end de fleste nøglekarakterer i denne film. Jovist er der flotte effekter med naturkræfterne i aktion hist og her, og de store dele af historien, der er blevet filmet på Grønland, ser spektakulære ud. Men ikke desto mindre er følelsen rungende hul, når man i gumpetungt tempo skal skal trækkes gennem en historie, der aldrig indfrier de episke løfter, den lokker med.

Shyamalan virker desperat i denne buddhistiske fantasy-fortælling om kulturer, der ikke kan enes. Store episke actionfilm er tydeligvis ikke hans stærke side, og Luftens sidste mester er da også meget langt fra de intense twistede stemningsfortællinger, han blev kendt for. M. Night Shyamalan er bestemt ikke en talentløs filmskaber, men han famler i øjeblikket blindt efter hvilken slags film, han skal lave. Imens må det unge publikum famle videre efter en anden sommerfilm, der er værd at se.