Anmeldelsesdato:03-08-2009
Carla GuginoSally Jupiter /Silk Spectre
Billy CrudupJon Osterman /Dr. Manhattan
Malin AkermanLaurie Juspeczyk /Silk Spectre II
Patrick WilsonDan Dreiberg /Nite Owl II
Jackie Earle HaleyWalter Kovacs /Rorschach

Den sidste superhelt?

Hører du til en af dem, der i 2007 efter filmen 300 ikke kunne lade være med at råbe "Sparta!" på gader og stræder, har du sikkert også ventet spændt på Watchmen. Zack Snyder vender efter nu tilbage med muskuløse mænd i fastelavnskostumer, men de græske lædershorts er skiftet ud med superheltelatex.

En række superhelte har været med til at vinde Vietnam-krigen for USA, men har, siden de er kommet hjem igen, ikke helt kunne tilpasse sig samfundet. Præsident Nixon forbyder maskerede helte og det oprindelige Watchmen-hold bliver enten spærret inde eller tvunget til at gå under jorden og få normale jobs. I 1985 under den kolde krig bliver Watchmen-gruppens mest ustyrlige medlem Komikeren kastet ud fra en penthouselejlighed på Manhattan. Et andet medlem Rorschach prøver at samle det gamle hold for at finde ud af hvem der vil udrydde dem.
Watchmen starter som en gedigen kriminalhistorie på det kommende gerningssted, hvor Komikeren bliver myrdet. En fremmed skikkelse banker døren ned og som Komikeren forsvarer sig, aner man den smukke slowmotion-action-koreografi der boostede Zack Snyders karriere gennem 300. Nærkampen ender som bekendt med Komikeren, der ufrivilligt flyver ud gennem vinduet og en virtuos montage – med afsæt i hans også frit-faldende Smiley-badge – fortæller effektivt forhistorien for Watchmen-gruppens vanskeligheder akkompagneret af Bob Dylans "The Times They Are a Changin’". Det er en forfriskende og visuelt overlegen indledning, der desværre ikke overgås i filmens øvrige 2 timer og 40 minutter.

Som gamle noir-kriminalhistorier bliver Watchmen fortalt gennem en fortællerstemme, her Rorschachs dagbog. Rorschach, opkaldt efter sin blækplettede og evigt foranderlige stofmaske som i psykologiens associationsleg, bærer trenchcoat og hat som enhver detektiv med respekt for sig selv. Han går for det meste ude i regnen, når det er mørkt og prøver at opklare mysteriet og optrevle konspirationen, der ligger bag mordet. Det er en ret spændende fremdrift, men den bliver konstant afbrudt af alt for lange passager om de andre superheltes fortid. Watchmen har et stort persongalleri, og de mange baggrundshistorier sætter en klods om benet for det virile tempo, der oprindeligt blev slået an.
Dr. Manhattan, der før var dygtig videnskabsmand og efter et fejlslået fysikforsøg nu lyser blåt og kan splitte alt i atomer, går rundt uden bukser på, og et insisterende detaljeret blottet (og blåt) mandligt superheltekønsorgan er blot et af de mange signaler om, at Watchmen ikke er en 'normal' superheltefilm. Her har de maskerede hævnere både hed og dårlig sex med hinanden, slår skurke ihjel, men også uskyldige mennesker og kan også finde på at voldtage og være med i noget så kontroversielt som Vietnam-krigen.

Snyders superhelte-epos har mindst lige så mange temaer og sidepointer som superhelte-figurer. Historien spænder sig fra krimi til kærlighedshistorie, fra splatter/actionfilm til filosofisk-kosmisk erkendelsesdiskussion, fra Manhattan og Antarktis til Mars og tilbage igen, fra allegori over 70’ernes krigsveteraner til Ground Zero og 9/11. Filmen vil simpelthen for meget og opnår dermed for lidt. Den svulstige opbygning tillagt en lydside af blandede klassikere som Jimi Hendrix, Simon & Garfunkel, Nat King Cole og Leonard Cohen går balancegang mellem idérig og prætentiøs.
Når man har set Watchmen kan man godt spørge sig selv, hvor superheltefilmen er på vej hen nu? Zack Snyders blanding af genrer, mytologier og konstante tilsværtning af heltens guddommelige status kan være en tendens mod superheltenes endeligt på lærredet. Trods en alt for lang og skizofren storfilm uden det kølige overblik, er Snyder dog ikke selv lukningstruet, da han stadig bevarer sin visuelle nysgerrighed og provokerende blink i øjet.

Den enkle version har en ca. 20 minutters featurette, hvor en fysiker gennemgår de enkelte personer set i forhold til fysikkens love. Der er mange oplagte konklusioner undervejs, men som pudsigt lille vedhæng er det ganske velfungerende.