Anmeldt af:Gunnar Holm-Mikkelsen

Tim Allenori. stemme Buzz Lightyear
Michael Keatonori. stemme Ken
Joan Cusackori. stemme Jessie
John Ratzenbergerori. stemme Hamm
Wallace Shawnori. stemme Rex

Stop aldrig – legen er god

Woody og Buzz. To navne vel efterhånden lige så kendte som Elvis og Madonna eller Jesus og Muhammed. Legetøjet alle elsker har lagt USA ned for tredje gang, og turen er igen kommet til Europa. Pixar kan tilsyneladende ikke lave dårlige film, og hvis de gjorde, ville vi jo se dem alligevel. Så hvad kan jeg som anmelder gøre andet end at fortælle, hvor god Toy Story 3 er? Intet.

Et lokomotiv kører i fuld fart mod en bro, som Mr. Potato Head har sprunget i luften med dynamit. En vogn fyldt med danske lykketrolde (ja, dem fra tv-bingo) står til at styrte ned i kløften, mens Woody har kæmpet sig vej til førervognen og trækker i bremsen. Men det er for sent. Toget løber tør for skinner og falder ned i dybet. Heldigvis dukker Buzz Lightyear op og flyver, med sine raketmotorer på ryggen, ind under toget og redder dagen. Dvs. indtil Mr. Potato Head tilkalder en kæmpe griseformet ufo, der kaster bomber fyldt med dræber-aber. Det lyder som en lille drengs fantasi, og det er det også. Det eventyrlige åbningsspektakel i Toy Story 3 tager os via et hjemmevideokamera tilbage til Anders’ barndomsværelse med Woody og Buzz og hele den verden af science fiction og western, som de to dukker repræsenterer. Men det er 15 år siden, den første Toy Story film udkom, og Anders er ligesom publikum blevet ældre. Han skal på college og bo på kollegium, og som alle – undtaget Woody – har regnet ud, er det ikke et sted for legetøj. Cowgirl-pigen Jessie, den elastiske hund Slinky og den nervøse dinosaur Rex bliver i sorteringen henvist til loftet sammen med det andet gamle legetøj. Men Anders’ mor sætter ved en fejltagelse den sorte affaldssæk til skrald, og i panik flygter legetøjet over i kassen, der skal doneres til Børnehaven Sunnyside.

Pixar har altid gjort en dyd ud af at lave 'rigtige familiefilm'. Dvs. film for både børn og voksne og ikke som visse danske 'familiefilm' – kun for børn. Sjovt for de voksne er de utallige filmreferencer. Der er kærlige vink til bl.a. Indiana Jones, Mission Impossible og Tilbage til fremtiden. Filmens 2. halvdel udvikler sig til et regulært fængselsdrama, efter den onde krammebamse Lotso (der dufter af jordbær) indespærrer Buzz og de andre til et liv i vuggestuen, hvor de dagligt bliver bidt i og revet i stykker, som legetøj jo gør i vuggestuer. Også her er hyldesten til filmhistorien tydelig. Inspireret af Den store flugt og En verden udenfor m.fl. må Woody og Buzz udføre en dristig plan, så de kan komme tilbage til Anders’ loft og væk fra den nådeløse børnehave. Tempoet er højt, og hvert sekund er underholdningsværdien presset til det yderste. Så pokkers effektivt, at man kunne ønske sig bare et pusterum eller to mere, hvor de karismatiske plastikfigurer kunne komme til deres ret. Specielt to dukker – Barbie og Ken – er gode tilføjelser. Ken viser sig at være mere feminin end Barbie, hvilket han beviser i et morsomt modeshow med klassiske Ken-outfits gennem tiderne. Voksne kan genkende og more sig over det gamle legetøj, og næste generation af børn kan ønske sig Buzz og Woody til jul. Den perfekte franchise.

Traditionen tro er Toy Story-filmene et dynamisk samspil mellem latter og klump i halsen. Anders ER blevet for gammel til sit legetøj. Et uundgåeligt farvel måtte komme, som Woody også indrømmer. Og Toy Story-filmene måtte jo også slutte på et tidspunkt, hvilket virker til at være tilfældet her. Toy Story 3 er ikke et mesterværk på samme måde som den modige Wall E, men en yderst vellykket og værdig afslutning (i 3D) på, hvad der kickstartede Pixar som animationsgigant i 1995 og som har fastholdt tronen lige siden. Man skal som bekendt stoppe, mens legen er god, men med Woody og Buzz er legen altid god.

PS: Forlad ikke biografsalen under de morsomme rulletekster.