Hank AzariaGargamel
Neil Patrick HarrisPatrick Winslow
Jayma MaysGrace Winslow
Sofía VergaraOdile
Tim GunnHenri

Flugtaktion Smølf

Ja, Smølferne er en træls film. En rigtig øretæveindbydende, irriterende film af den type, man ved de helt små børn vil more sig kosteligt over, mens pandeklask vil runge i biografen fra de forældre, som er tvangsindlagt til at holde poderne med selskab. Det er i 3D og så hvinende kommercielt, at Colgate godt kan begynde at udvikle en særlig tandpasta til at tage tandsmerterne.

Instruktøren er Raja Gosnell, hvis fremmeste bedrifter er to film om Scooby-Doo, den første Big Momma's House og den så godt som ukendte tredje film i Alene hjemme-serien. Ikke en instruktør af den type, der skrives mange bøger om, men han er driftsikker og det er ofte det mest attraktive, når det handler om penge. Smølferne kunne man til gengæld godt have undt en lidt bedre skæbne. Disse små blå mænd, der lever i svampe og hvis univers virker som om det er udtænkt af en, der har spist svampe, er nu engang en hyggelig bagatel, som selv i dag rummer en fascinationskraft. Et enkelt univers, hvor alle har deres egen funktion styret af Gammelsmølf.

Smølferne er tre æbler høje og lever bag en usynlig mur, der skal holde den onde troldmand Gargamel og hans kat Azrael ude, men i den kulørte åbningsscene kommer Gargamel og kræet alligevel ind i landsbyen og jager Smølferne bort. Et par Smølfer løber den forkerte vej og ender via en tidsportal i New York City – sammen med deres forfølgere. Her bliver de en del af familien hos en presset reklamemand, der har brug for at lave en succesrig kampagne for at bevare hans job hos den ulidelige chef – og tænk engang. Det kan Smølferne godt hjælpe med.

Tempoet er højt, tonen er skinger – og når manuskriptet, der ved den søde grød ikke er særlig kompakt, alligevel løber tør for idéer, så bliver Smølferne sat til at spille Guitar Hero og synge karaoke, så alle de børn, der faldt for Alvin and the Chipmunks også har noget at godte sig over her. At teksten tilmed åbner for et mere lummert syn på Smølfeline end de fleste børneforældre vil sætte pris på, gør ikke seancen mere passende. Der overspilles med højt pålæg hele vejen igennem, men især Hank Azaria som Gargamel styrer direkte mod en Razzie for årets mest håbløst frustrerende præstation.

At Hollywood producerer disse fuldstændigt glatpolerede kommercielle underholdningsprodukter er vi sådan set godt klar over, så hvorfor al denne galde og frustration, når nu børnene med stor sandsynlighed vil more sig godt over at se en gruppe små blå figurer opføre sig fuldstændig som... nå, ja, børn? Svaret er enkelt: Det er muligt og det bør være et rimeligt krav, at en børnefilm er en oplevelse, der tiltaler både barnet og den voksne. Det bør være noget, man samles om og får en fælles oplevelse ud af i stedet for, at den voksne skal betragte det som en sur pligt. Smølferne er lige præcis det – en sur pligt – så find et bedre alternativ og spring dette forudsigelige og forprogrammerede produkt over.