Anmeldt af:Søren Langelund

Andy SerkisCaptain Haddock
Daniel CraigRed Rackham
Simon PeggInspector Thompson
Nick FrostThomson
Cary ElwesPilot

Tintin i Ingenmandsland

Eventyrlige ekspeditioner både kloden rundt og tur-retur til Månen i et tempo, der ville få selv Ulla Terkelsen til at miste pusten – og uden deadlines endsige krav om at producere nævneværdigt med journalistisk arbejde. Hvordan kan man andet end misunde Tintin, Europas højst profilerede reporter med en retskaffenhed som få og journaliststandens mest standhaftige frisure? Alligevel skulle der gå 82 år, før han endelig fik sin officielle spillefilmdebut. En film, der med selveste Steven Spielberg bag kameraet og alskens nymodens teknik forsøger at give nyt liv til Hergés spejderdrengshelt. Men først og fremmest udstiller udfordringerne herved.

Det begynder ellers forrygende i filmens introsekvens, en tempofyldt homage til Hergé i Catch Me If You Can-inspireret 2D-animation. Men hurtigt bliver tegneserieformatets konventioner overført til biograflærredet på decideret klodset facon. Ikke mindst når Jamie Bells Tintin på enerverende vis spenderer første tredjedel af spilletiden på at tale til sig selv, eller filmhistoriens velsagtens mest uduelige skurke end ikke formår at strejfe vores helts berømte blå sweater på trods af hundredvis af skudsalver affyret på klods hold til lands, vands og i luften. Ulogiske forhold, der er nemmere at sluge i tegneserielæsningen end på filmlærredet. Ydermere fokuserer manuskriptet i for høj grad på handlingsdreven ramasjang og finurlige setups i et forsimplet, 110 minutters sammenkog af tre Tintin-album, mens den afbalancerede karaktertegning og underspillede humor, som ellers kendetegner Hergés forlæg, må træde i baggrunden.

Den største forbrydelse mod originalværkerne er dog valget af den såkaldte "performance capture"-stil. En hypermoderne 3D-animationsform med udgangspunkt i skuespillernes gestik og mimik, der åbner for en verden af muligheder – men som her ligger fjernt fra Hergés dogme om "den rene streg", der dyrker kombinationen af enkelthed og detaljer. Bevares, filmen er fyldt med skønne referencer, utvetydig respekt for og kærlighed til forlægget, og set fra afstand er der fred og ingen fare – særligt actionsekvenserne leverer Spielberg med lige dele virtuositet og elegance, hvor 3D-animationen kommer til sin ret. Men zoomer man ind på detaljen, ligger djævlen som bekendt begravet – og med sig har han taget sjælen og gnisten fra Hergés figurer. Kun Andy Serkis’ sprælske Kaptajn Haddock levendegøres delvist, måske fordi Haddock er filmens mest primitive og farverige figur. Ellers er der kun døde blikke og hule skygger tilbage fra Hergés skaberværk.

Netop Hergé bekendtgjorde i 80’erne, at kun Spielberg kunne yde Tintin-serien filmisk retfærdighed, og slægtskabet til bl.a. Indiana Jones fornægter sig da heller ikke. Tilbage står således bestemt et på overfladen fornøjeligt og underholdende eventyr, der forhåbentlig kan introducere Tintin-universet for en ny generation. Men dét er også det mest positive at sige om en film, der ufrivilligt fører bevis for, at titelfiguren formentlig burde være blevet i sin egen tidslomme og dertilhørende vante, ikonografiske rammer. Tintin a la Spielberg føles mere som et charmeforladt computerspil end den ægte vare.