Anmeldelsesdato:17-08-2009
Clint EastwoodWalt Kowalski
Christopher CarleyFather Janovich
Bee VangThao Vang Lor
Ahney HerSue Lor
John Carroll LynchBarber Martin

Walts nye naboer

Walt Kovalski er en hårdhudet gammel nyser, præget af årene i Korea-krigen, hvor alle regler for menneskelig adfærd var ophævet, og nu alene i det hus, han i en livstid har beboet med den nyligt afdøde kone. Walt er en mand af fortiden, en racistisk og snæversynet bedstefar, som ikke har glemt, hvordan riflen fra Korea skal håndteres, når enten børn, børnebørn eller de mange fremmede, der er ved at overtage hans nabolag i en forstad til Detroit, kommer på tværs. En uhelbredelig ’loner’ af den type, som Clint Eastwood har lagt krop til mange gange før, Dirty Harrys fætter på pension.

Bag de mange racistiske ytringer gemmer der sig blot en amerikaner af de gamle dage, som ikke kan forlige sig med en verden, hvor engelsk ikke længere er det primære sprog, hvor børnebørnene sender sms’er under begravelser og de voksne børn formaster sig til at arbejde med at sælge japanske bilmærker, når nu familiens eksistens bygger på hans mange år ved samlebåndet på de ærke-amerikanske Ford-fabrikker. Verden er ved at gå af Helvede til – og så hjælper det slet ikke, at den afdøde kone i sin sidste samtale med sognets purunge og uerfarne præst bad ham om at holde særligt øje med Walt.

Men Walt får ikke lov til at dø vrissende af vrede på en veranda, hvor han i selskab med hunden Daisy slynger den ene dåseøl efter den anden indenbords. En hmong-familie flytter ind ved siden af, og mens den spagfærdige søn hurtigt bliver presset af den lokale bande, som hans fætter er overhoved for, så er søsteren anderledes slagfærdig og udser sig Walt som et projekt. Hun får forklaret, hvordan hmong-folket efter at have kæmpet på amerikanernes side i Vietnam-krigen kun havde USA at tage til, da de naturligt nok blev forfulgt efter krigens afslutning. Efter Walt en aften truer banden væk fra den unge mand i nabohuset – naturligvis kun fordi et slagsmål endte på hans græsplæne – bliver stivstikkeren langsomt men sikkert involveret i nabofamiliens liv og levned. En øjenåbner af dimensioner, og en uventet relation med medmennesker, som kommer til at vende op og ned på den tilværelse, der ellers så ud til at køre på enkeltbillet mod endestationen ledsaget af øl og forbitrelse.

Egentlig har Clint Eastwood dækket en af del af materialet i Million Dollar Baby, som umiddelbart er den film på den aldrende actionhelts generalieblad, som Gran Torino ligger tættest på i tone og stil. Forfilmene sælger Gran Torino som en rendyrket actionfilm, men det er humanisten Eastwood, der har kontrollen bag kameraet. Figuren Walt får lov til at tage den samme mentale rejse, som Eastwoods skiftende hovedpersoner har gjort fra midt-90’erne og frem, i en periode, hvor actionhelten roligt er blevet demonteret og har givet plads for en langt mere eftertænksom og humanistisk tilgang til ganske tunge problemstillinger – og som måske i en logisk konsekvens har budt på Eastwoods entydigt stærkeste film. Når det nu er Clint’ens sidste optræden foran et kamera, er det svært at finde et mere passende exit, om end Gran Torino aldrig når op på højde med de bedste Eastwood-øjeblikke.

Dertil er historien lidt for forudsigeligt afviklet og forvandlingen i livssynet hos hovedpersonerne for belejligt timet til at være helt troværdigt. Tempoet er tilbagelænet med de eksplosive udbrud, som er blevet et Eastwood-varemærke, og der er både varme og charme undervejs, når den aldrende Walt skal overlevere sin viden og livserfaring til de unge mennesker i nabohuset. Begge parter står ved en skillevej – den ene ved livets afslutning, de andre ved livets begyndelse – og moralen er, at vi tager konsekvenserne af disse valg med os videre. Enten i eftermælet efter døden eller i livet foran os. Den problematik bliver nydeligt rundet af i slutscenen, og som portræt af et USA, der som resten af verden, oplever en omverden i konstant og stadig accelererende forvandling, er Gran Torino en glimrende reminder til alle om at bevare livssynet friskt og åbent for indtryk – den ene generations sandhed, ender alligevel som den næste generations forhistorie.

Ekstramaterialet sætter fokus de rette steder, men kvaliteten er til at overskue i de to korte featuretter, som omhandler dels amerikanske mænds kulturelle tilhørsforhold til deres bil samt et kort kig på Gran Torino-modellens historie. Samlet tager det under 15 minutter, og her er der trods alt potentiale til noget mere.