Anmeldelsesdato:02-09-2009
Bill NighyQuentin
Tom SturridgeCarl
Nick FrostDave
Kenneth BranaghMinister Dormandy
Jack DavenportTwatt

Twist and Shout

Richard Curtis er blevet berømt for sine evner som forfatter. Først som hovedmanden bag Blackadder-serien med Rowan Atkinson i hovedrollen, og siden som det vittige hoved bag ny-klassikere som Fire bryllupper og en begravelse, Notting Hill og Bridget Jones’ Dagbog. Han kan den helt særlige lune romantiske humor, som vi er kommet til at forbinde med Hugh Grant og engelsk romantik – og det sælger billetter. I 2003 avancerede Richard Curtis til rollen som instruktør på Love, Actually, som havde samme sødme, men også for mange figurer til at blive et velfungerende hele. Populær var den dog – og derfor har han også fået noget nær frie hænder i The Boat That Rocked, som påtager sig at fortælle historien om de piratradioer, der i midt-60’erne gav den britiske befolkning al den popmusik, som statsmonopolet BBC nægtede at prioritere. Helt parallelt med historien om Radio Merkur her i Danmark, som også sendte fra Øresund med al ’den ulovlige’ musik.

Der er dog ikke meget doku-drama over Richard Curtis’ båd, som i næsten provokerende grad handler om at hygge sig og have det godt. Med en spilletid i nærheden af 2½ time er filmen naturligvis alt, alt for lang, taget i betragtning at der stort set ikke er skyggen af et plot, mens vi følger de mange rebeller, som slapper af i en groovy stemning under kaptajnen Quentin. Holdet er så forskelligt, som det næsten kan blive – med den amerikanske Greven (Philip Seymour Hoffman) som ledende dj indtil branchens hotteste navn Gavin ankommer i Rhys Ifans’ skikkelse. Vores identifikationspunkt i dette ragnarok af vellevned er den unge Carl, der bliver sendt ud på båden af sin mor, efter han er blevet smidt ud af sin kostskole for en mindre forseelse. Kaptajnen er hans gudfar, og man fornemmer, at moderen har haft andre bagtanker med den noget aparte straf for dårlig opførsel – Carl lærer i hvert fald sammen med os noget om livet op til de gryende europæiske ungdomsoprør.

Hvis ikke man lader sig fange af vignetstrukturen, der afvikler hele filmen i små afsluttede episoder, og det ganske enkelt fantastiske soundtrack, hvor så godt som alt af betydning fra de formative år i rockmusikkens historie er repræsenteret, så er The Boat That Rocked en sørgelig affære. Vi bliver aldrig klogere på personerne, historien om piratradioerne er blot et bagtæppe – og filmen truer flere gange med at falde helt fra hinanden, når den mister tempo. Men man skal ikke altid nægte en film retten til at ville underholde uforbeholdet – og det vil Richard Curtis. Han har samlet ørigets mest veloplagte skuespillere, og det er en fornøjelse af følge Bill Nighys for en sjælden gangs skyld underspillede Quentin, Kenneth Branaghs kulturminister i stigende desperation over landets tabte moral, og i et kort cameo, Emma Thompson som Carls mor. Bådens klaustrofobiske rammer udnyttes optimalt i fotografering og ikke mindst klipning, som bringer rytme og liv til scenerne – og så er replikkerne især i filmens første lille time kvikke, skarpe og timingen god.

Herefter har man egentlig fået nok. Strabadserne med at overleve regeringens chikane og finde den rette taktik til at score de piger, der i groupie-åndens hellige navn bliver sejlet ud på båden med jævne mellemrum, bliver efterhånden trættende – og selv om projektet beholder charmen og den gode musik, så ender den også med at teste tålmodigheden. Mådehold havde klædt Curtis, for man kunne uden tvivl have skåret de 10 % dårligste replikker og sange fra, og så havde man haft en hårdt pakket 60’er-fest klar til affyring. Om det skal udløse 3 eller 4 stjerner må være op til den enkelte, men denne anmelder kunne ikke nægte, at han manglerne til trods havde været på en forrygende og uskyldig musikalsk rejse med en instruktør, som ikke vil andet med materiale end at formidle en boblende tidsånds trang til at slippe fri. Uambitiøst, måske – men for alle med blot et par af de gamle skæringer på hylden også et nostalgisk trip til dengang, hvor man måtte kæmpe retten til at spille den musik, man helst ville høre.

Kommentarsporet med Richard Curtis og hans 'legekammerater' Nick Frost, Chris O'’Down og producer Hilary Bevan er lige så hyggeligt, men kaloriefattigt som selve filmen. Ellers er der hele 11 slettede scener, man kan grine lidt af og med.