CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Fri os fra det onde

Produktionsland:
Danmark

Produktionsår:
2009

Manuskript:
Ole Bornedal

Producere:
Michael Obel

Fotograf:
Dan Laustsen

Klipper:
Anders Villadsen

Komponist:
Stefan Nilsson

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(21 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
23-09-08:
Bornedal-film solgt til genindspilning
 
Anmeldelser:
12-01-17:
Dræberne fra Nibe
01-02-16:
1864 - brødre i krig
20-03-13:
The Possession
05-03-08:
Kærlighed på film
17-12-07:
Vikaren
05-05-04:
De fem benspænd
01-08-03:
Riget
13-11-02:
Jeg er Dina
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
2,35:1

Lyd:
Dolby Digital 5.1, 2.0

Ekstra materiale:
Featuretter, fotogalleri, trailers
Fri os fra det onde

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Thriller
Varighed:97 minutter
Instruktør:Ole Bornedal
 
Anmeldelsesdato:23-09-2009
Medvirkende:Som:
Lasse RimmerJohannes
Lene NystrømPernille
Jens AndersenLars
Pernille VallentinScarlett
Bojan NavojecAlain

Fri os fra det middelmådige
 
Ole Bornedal er entydigt en af de mest interessante danske instruktører i mainstreamformat, som ukrukket kan håndtere både den brede publikumsappeal i film som Nattevagten og Vikaren og samtidig det mere selvreflekterende drama i Kærlighed på film. En håndværker og filmkunstner i én og samme person, og med Fri os fra det onde fortsætter han den kompromisløse linje fra Kærlighed på film, uden at de to i øvrigt kan sammenlignes nævneværdigt.


Copyright:
SF Film
Oplægget virker endog betragteligt inspireret af Henrik Ruben Genz’ 2008-hit Frygtelig lykkelig. Vi er i den flade jyske provins, hvor de lokale særlinge er trukket helt skarpt op omkring den tilrejsende 'normale'. I dette tilfælde advokaten Johannes, som er vendt tilbage til barndomsegnen med sin norskfødte kone, der er skolelærer, og deres to børn. Tilbage i barndommens muld bor Johannes’ bror Lars, som er lastvognschauffør og generelt en fortabt sjæl på linje med områdets andre eksistenser. Lars har – fuld og ukoncentreret – et uheld lige udenfor byen, og i panik skjuler han liget af den gamle skolelærer, hvis knallert han umotiveret har pløjet ned i sin store lastvogn. Fuld af skyldfølelse forsøger han at placere ansvaret på andre, og det resulterer i et konstant eskalerende studie i moralsk fortabelse og livsfarlig retfærdighedssans mellem aktørerne i Bornedals stort opsatte skæbnespil, der sætter solide stød ind i mellemgulvet på den danske folkesjæls middelmådighed anno 2009.

I selskab med fotografen Dan Laustsen, Bornedals faste makker bag kameraet, antager Fri os for det onde et markant anderledes udtryk end nogen anden dansk film. Stilistisk er billederne drænet for liv og farver. Indstillingerne er velovervejede, udtrykket melankolsk og distanceret og filmen er i det hele taget så gennemkoreograferet i sit udtryk, at den alene kan nydes for udseendet. Den sender minder helt tilbage til den tidlige Lars von Trier, hvor skuespillere mest af alt var nogen, der gik i vejen for det perfekt satte lys. Til gengæld er det også i stiliseringen, at distancen til publikum melder sig. Hvor Bornedal tidligere har bevist, at han sagtens kan appellere bredt og entydigt underholdende, så føles Fri os fra det onde i perioder snarere som en kunstfilm af den type, man finder i landets mindre, og smagsmæssigt mere eksklusive sale. Måske det også er en del af forklaringen på den opsigtsvækkende sag, der har været før filmens premiere, hvor Nordisk Films Biografer – og dermed ca. halvdelen af landets sale – har sagt nej tak til at vise den. Det er stadig en sørgelig beslutning for distributionsforholdene for dansk film, men Fri os fra det onde ligner ikke umiddelbart en oplagt blockbuster.


Copyright:
SF Film
I de pletfrie visuelle rammer har Bornedal valgt at placere en række personer, vi ikke normalt relaterer til skuespil. Det ligner og er en risikabel satsning at lade Lasse Rimmer (stand-up), (Aqua-) Lene Nystrøm (sanger) og Jens Andersen ("Polle fra Snave") spille de tre centrale og ret så krævende roller – og svaret på det oplagte spørgsmål om kvaliteten af deres indsats er tvetydigt. Jovist, der overspilles – men hele filmen emmer af at alt er maksimeret til 3 gange normal styrke. Billederne er fortættede, lydsiden formidler sit helt eget sindsbillede og handlingen følger ikke den rene realismes vej, og i den optik er præstationerne faktisk lige i øjet. Forfærdelsen males ikke som en diskret registrering i ansigtet efterhånden som intensiteten i dramaet stiger, men den krænges snarere vrængende ud, efterhånden som den centrale byfest udvikler sig til en lærebog i synd, soning og den hævnfølelse, som udstilles som den store menneskelige dårskab. Om filmen undervejs når at sige helt så meget klogt om disse emner, som den foregiver, er tvivlsomt – især fordi den vil tabe en stor del af publikum undervejs på sit ujævne mix af folkekomedie, skæbnedrama og kunstfilm – men Bornedal kan og skal ikke nægtes et stort visuelt talent, en provokerende trang til hele tiden at forny sig og prøve nye grænser af og heldigvis evnen til at fuldføre missionen. Fri os fra det onde er en kunstfilm i internationalt format, som med lethed kan ende med at blive en af Bornedals mest upopulære på hjemlig grund. Det er i dette tilfælde ikke en fiasko, men et udtryk for det vovemod, som holder hjulene i gang mellem de mange sikre projekter, der præger dansk film.
 
DVD-vurdering
Ole Bornedal går i detaljer i indslaget Bornedal og det onde og fortæller om sin egen baggrund og en masse om filmen. 25 spændende minutter. De tre korte featuretter er dog knap så interessante. Endelig er der en hånd stillbilleder og nogle trailers.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (7 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Samuel
25-2-2013 17:05
Mfcnchen steht auf der Agenda, und "Under Suspicion" fand ich eigentlich gar nicht so lahm - Was aber duuahcrs daran ligen kf6nnte, dass ich das Vorbild nicht kenne. Wahrschienlich he4tte ich dann eine andere Meinung ;-)

Theodor
27-9-2009 18:10
En meget konstrueret film med et manuskript, der måske fungerer glimrende på skift, men virker meget iscenesat (på en dårlig måde) på film.

Det var heldigt, at en lille Fe kom og fortalte, at netop denne helt specifikke lastbil havde kørt Anna ned. Ellers var filmen jo aldrig blevet til noget.
Gud bevare den danske trylle Fe!

Anes
26-6-2009 18:57
fri os fra det onde uden onskab ville i aldrig vide hva godhed er

EuroSiti
6-4-2009 16:25
Lidt som Lars von Trier har Ole Bornedal en stærk trang til at bruge overdrivelsen, satiren, karikaturen og de ekstreme følelser i forsøget på at fremprovokere en medmenneskelig stillingtagen hos tilskueren. Dette tror jeg faktisk lykkes betragteligt bedre, end de fleste anmeldelser af filmen giver indtryk af.

Jens ("Polle fra Snave") Andersen er et formidabelt valg i rollen som virkelighedens "den lille mand" med lasten fuld af nederlag - og altså nu også et lig. Særligt i filmens første halvdel er hans figur filmens helt store aktiv - i smukt samspil med den ekstremt udtryksfulde Pernille Valentin som den gennembankede kæreste.

På trods af, at hans jyske dialekt lyder som et underligt sammensurium af vidt forskellige jyske dialekter, så kom jeg som tilskuer helt ind i kraniet på dette miserable menneske. Han BLIVER faktisk det elementære billede på, at Lene Nystrøms "pladderhumanist" ikke tager fejl, da hun insisterer på, at et menneske ikke kan være fundamentalt ondt.

Filmen er ganske enkelt noget af det visuelt flotteste og mest intense, jeg har set fra dansk hånd. Skuespillet handler ikke om realisme men om følelsesskildring. Handlingen er ikke en specifik fingerpegen af "afstumpede, jyske racister". Tværtimod er filmens ærinde at give en (like it or not) "pladderhumanistisk" forståelse for måden, hvorpå vi alle kan blive bragt ud på en følelsesmæssig deroute. I sidste ende slået fast med syvtommersøm af yderpunkterne: Lars (langturschaufføren) og Pernille ("pladderhumanisten") og deres respektive forvandling/erkendelse. Det er banalt og direkte formidlet, men det fungerer fornemt og burde kunne fascinere alle.

Som Filmlands anmelder antydede, så er der noget barokt i, at folk bliver irriterede over at blive mindet om årsagerne til konflikten mellem "Over"- og "Underdanmark", selv om den raser omkring dem i medierne hver evig eneste dag.

Bornedal byder endda både på en gensidig forståelse - en form for medmenneskelig optimisme, som vi uafviseligt er nødt til at forstå betingelserne for, hvis ikke den ideologiske grøftegravning skal fortsætte i al evighed.

I øvrigt: Hatten af for både Lasse Rimme

michaelw
3-4-2009 21:55
Det er meget svært at blive klog på Ole Bornedal. På den ene side elsker man ham for hans visuelle sider(de er nogle af de bedste i dansk film), og på den anden side har man virkelig lyst til at skrige, for budskabet i fri os fra det onde er så tydeligt, at man krummer tæer af bare pinagtighed over tydeligheden.
Skuespillerne gør det ok i filmen dog uden at være prangende.

Jeg føler lidt på samme måde som flere anmeldere i dagens aviser, nemlig at man som tilskuer ikke rigtig kommer til, at tænke på noget når filmen er færdig, den får ikke en til at reflektere over den ellers meget relevante problemstilling filmen tager op.
Tre stjerner.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Fædre og sønner6/6
Isle of Dogs31/5
Mit Grønland24/5
Skjold & Isabel24/5
Flere bio-anmeldelser
 
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Blade Runner 20492/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Ellen Burstyn indvilligede i at medvirke i The Exorcist efter at producerne ændrede en scene – hvilken en var dette?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google