Anmeldt af:Mia Brygger

Zooey DeschanelSummer Finn
Geoffrey ArendMcKenzie
Chloë Grace MoretzRachel Hansen
Matthew Gray GublerPaul
Clark GreggVance

Kærlighed på hovedet

Der er noget uforklarligt over Joseph Gordon-Levitt; en uhåndgribelig faktor, der forvandler det ordinære til noget ekstraordinært, det fade til noget sprudlende og det ynkværdige til noget værdigt. Det synes som om, at alle projekter, han rører ved, forvandles til filmisk guld, (vi ser lige bort fra G.I. Joe-fadæsen) og egentlig kan han med snilde betegnes som en urørlig kronprins af independent-filmen. Underspillet og med ubegribeligt greb om sine roller, har han placeret sig som en af de mest interessante skuespillere i sin endnu meget unge generation, der tæller roller i blandt andet Brick, Mysterious Skin, The Lookout, Stop Loss og nu i 500 Days of Summer, hvor han støder hovedet og hjertet sammen med sit kvindelige modstykke i independentfamilien, Zooey Deschanel. De to er delvis ansvarlige for at have skabt et fejlfrit eksempel på en romantisk komedie; af den slags der følger formularen men vender alle klicheerne på hovedet og netop derfor ender med en film der, forfriskende fri for genrebegrænsninger, redefinerer en fortærsket og træt tradition indenfor kærlighed på film.

Fox Film
Filmisk fænomen
De sker med meget sjældne mellemrum; kometer, måneformørkelser og film der lykkedes med alt de sætter sig for. Førstnævnte er naturlige fænomener; 500 Days of Summer er et overnaturligt fænomen, et mirakel af en klassisk fortælling hældt på ny flaske; en helt ny oplevelse af dreng møder pige-konceptet. I Marc Webbs debutfilm (vi ser allerede frem til at se meget mere til ham) møder drengen Tom pigen Summer og begynder sit lange kurmageri. Som håbefuld arkitekt og håbløs romantiker, der må erkende, at han arbejder for et firma, der skriver lykønskningskort og egentlig er ganske dygtig til sit job, har han til gengæld svært ved at acceptere, at kærlighed ikke sker øjeblikkeligt og varer for evigt. Blind som en muldvarp begynder han sit ugengældte kærlighedsforhold til Summer, der er hans diametrale modsætning. Hun tror ikke på kærlighed og gider egentlig ikke have en kæreste, så kan de ikke bare holde det løst?

Kronologisk kaos
I pendulfart oplever vi en dissekering af Tom og Summers forhold. Skiftevis fra opture i starten af bekendtskabet til de mørke øjeblikke, hvor vi venter på, at Tom forstår, hvor frugtesløst det hele er. Filmen advarer os på forhånd: Dette er ikke en kærlighedshistorie, men det er det jo; bare ikke den slags, vi nødvendigvis er vant til. Vi ved fra start af, at forholdet er dømt til at fejle, og selv Summer ved det, men spiller med på Toms rørende naive tilgang til den kærlighed, der kan vælte lande og starte verdenskrige. Den farligste af sin art; den der er forudbestemt. Det opsigtsvækkende ved filmen ligger i dens udlægning af fortællingen. Korte mellemtekster informerer os om, hvilken af de 500 dage efter Tom møder Summer, vi befinder os i, og de er det eneste hjælpemiddel til at finde hoved og hale i kronologien, for forholdet skal netop ikke opleves i kronologisk orden med passende kausale årsager til at tvinge historien videre. I 500 dage kastes vi rundt i manegen og mærker på egen krop Toms skiftende humør fra ekstatisk til dybt deprimeret til fortrøstningsfuld til...

Fox Film
Mirakuløst kyndig debut
At rode effektivt med kronologien er kun en beskeden procentdel af alt det 500 Days of Smmer formår. I 97 alt for korte minutter beviser filmen gang på gang, at den er uovervindelig i sin egen uovervindelige historie, og den gør de sidste mange års patetiske forsøg på at indfange forholdets utallige facetter med følelsesmæssig tilstedeværelse og analytisk tilgang til skamme.
Marc Webb anvender flydende instruktion og en tydelig fornemmelse for nærhed, og han tager sig nogle overraskende friheder med sit medie, hvilket kun hjælper til at fremkalde en særegen utvungen energi – men det er manuskriptgenierne Scott Neustadter og Michael H. Weber, der har gjort det hele muligt med en inspirerende og dybt vedkommende historie om umulig kærlighed. Hvor mange kan bryste sig af at have forfattet en film, hvor to menneskers forhold synes troværdigt uden nødvendigvis at måtte spille for intenst på de depressive og selvdestruktive kræfter eller forfalde til sukkersød hverdagspoesi? Hvor ofte er man vidne til en film, der er i stand til at inkorporere Han Solo uden at virke kikset og plat, bruge Fellini- og Bergman-film til at illustrere flygtige følelser uden at fremstå prætentiøs, udstille sine personer på cinema verité-agtig vis uden den dokumentariske tørhed, og fremtrylle et berusende lykkeligt dansenummer i bedste Disney-stil på åben gade og med en animeret fugl på skulderen uden det puttenuttede aspekt?

Forelsket i forelskelsen
Det største mirakel er dog, hvordan alt dette ikke omringer og kvæler historien, men forunderligt nok hjælper den til at sige det, der ofte ikke kan udtrykkes i simple vendinger. Dertil kommer Zooey Deschanel og Joseph Gordon-Levitts pletfrie portrætter af det ombruste par. Der eksisterer ingen anden skuespillerinde på planeten, der kan legemliggøre mysteriet Summer med sin finurlige pseudointellektuelle og sødmefyldte uopnåelighed, som Deschanel; på samme gang tilgængelig og jordbunden. Gordon-Levitt mestrer at tage den forpjuskede antihelt og ophøje ham til en sympatisk fyr, man kan relatere til og føle med frem for at føle for. Han slår med sine våde hundeøjne og vidunderligt afvæbnende smil hurtigt benene væk under Summer og burde have samme effekt på den del af det kvindelige publikum, der er til denne mandetype: Halvt sårbar, halvt hundehvalp.
Lovprisningerne over denne ægte filmperle kunne fortsætte i det uendelige. Og så er jeg end ikke kommet ind på historiens humoristiske gen, der på alle måder komplimenterer et helt igennem underfundigt vidunder af en film. Forbered dig på at blive forelsket. Det blev jeg. Smaskforelsket.