Anmeldelsesdato:08-10-2009
Liev SchreiberZus Bielski
Jamie BellAsael Bielski
George MacKayAron Bielski
Alexa DavalosLilka
Mark FeuersteinMalbin

Den jødiske modstand er en velfriseret krigsfilm

"Jøder kæmper ikke", siger en sovjetisk officer. "De her jøder gør", lyder Daniels Craigs tørre svar. Yes! Så skal der skydes nazister. Og det er på tide. Det er nemlig et sjældent nævnt faktum: På film – ikke mindst Holocaustfilm – bliver jøder oftest skildret som ofre. München er selvfølgelig undtagelsen, men ellers er jøder dem, der bliver skudt, lemlæstet og generelt kostet rundt med på film. Netop derfor lyder den utrolige, men sande historie om tre jødiske brødre, der mod alle odds rent faktisk formåede at sætte sig op imod den nazistiske overmagt, befriende exceptionel. Men trods et hedt, autentisk materiale er resultatet en sært lunken størrelse.

De jødiske actionhelte
Brødrene Bielski, der har mistet det meste af deres familie i krigens begyndelse, skjuler sig i 1941 i de hviderussiske skove, mens de foretager små guerilla angreb på tyskere og kollaboratører. Inden den ældste bror Tuvia (Craig) siger stop med ordene, "Vi skal ikke være som dem". Den stadig voksende gruppe af overlevende samler sig hurtigt om Tuvias lederskab. Han har det imidlertid svært med rollen som leder, men får dog sat sig igennem med et par brandtaler; lidt for kraftigt markeret af James Newton Howards smukke violinstykker. Scenerne eksemplificerer filmens deprimerende forudsigelighed i dialogen og i de dramatiske vendepunkter. Man forventer næsten, at Craig som en anden Braveheart på et tidspunkt vil stige til hest (hvilket han faktisk gør i et af disse øjeblikke) og skråle "FREEDOM!". "Vores hævn er at overleve", siger han i stedet.

Overlevelse eller hævn
Hans rastløse, hårdføre bror Zus (Liev Schreiber) ønsker dog stadig langt mere direkte hævntogter mod tyskerne, og sår tvivl om Tuvias lederevner. Filmen får en del dynamik i at kontrastere de to brødre Tuvia og Zus i valget mellem overlevelse eller hævn som former for modstand, mens den yngre bror Asael (Jamie Bell) fanges imellem de to alfa-hanner. Men karaktererne virker forbavsende hule – trods plads til lidt romance i skovbrynet. Zus forlader sine brødre for i stedet at slå sig sammen med en gruppe partisaner, der kæmper under den Røde Hær. Presset fra tyskerne øges på Tuvias forarmede gruppe, og hans lederskab – hvor han forsøger holde på en vis menneskelighed – begynder langsomt at smuldre. Inden det selvfølgelig lader op til det endelige opgør mellem nazister og jøder. Med undtagelse af en enkelt scene, hvor hysteriske jøder afreagerer på en tilfangetaget tysker, mærker man ikke krigen, når den er grimmest. Det er pænt og velfriseret.

De usandsynlige helte
Modstand er baseret på Nechama Tecs non-fiktionbog af samme navn og ligger sig i kølvandet af andre autentiske krigshistorier fra Hollywood. Sådan som de ynder at fortælle dem – med velkendt sans for de inspirerende evner virkelighedens 'sande' dramaer om udholdenhed, mod og håb kan have. En film som Schindlers Liste er nok det tydeligste forbillede. Instruktør Zwick har selv tidligere skildret den slags sjældent fortalte historier om usandsynlige helte. I Glory (1989) var heltene et Nordstats-kompagni udelukkende bestående af sorte soldater under Den Amerikanske Borgerkrig, mens Leonardo DiCaprios diamantsmugler trådte i karakter og ofrede sig i den gode sags tjeneste i Blood Diamond (2008). Slægtskabet med Schindlers Liste er dog primært tilfældet i filmens første halvdel, inden den glider ind i konventionel gænge med bulder og brag, overvelkendte kampscener og sidste minutredninger i en slutning, der er som snydt ud af næsen på utallige westerns og krigsfilm.

Exceptionel heltedåd, uexceptionel film
Zwick er en kompetent fortæller, og filmen er da også moderat underholdende. Men virkelig gribende bliver den aldrig. Eduardo Serras billeder fra skoven er pæne, men ikke virkelig betagende. Skuespillet – inklusiv en meget kort optræden af Iben Hjejle – er generelt fint, men ikke mindeværdigt. Og sådan kunne man blive ved om hvad, der indimellem ligner en forvokset Tv-film. Bielski brødrenes exceptionelle heltedåd svigtes af en skammelig uexceptionel film.

Vi bliver godt forkælet med denne udgivelse. Der er nogle rigtig spændende featuretter og et interessant kommentarspor af instruktør Edward Zwick.