Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Anders Hove
Anna Fabricius
Patricia Schumann
Lai Yde Holgaard
Christoffer Svane

Kunstig kærlighed på film

Profetia er en af de film, hvor man fornemmer, at der gemmer sig en god historie inde bag al den tanke-, film- og formeksperimenterende fernis. Det kunne være i historien om den hadske, skaldede nationalfanatiker Johnny, der sidder i kørestol og vil hævne sin kærestes utroskab, men mest af alt hævne sig på verden. Det kunne også være i mødet mellem Ruth, der efter en drukneulykke kan høre, hvad folk tænker, og komponisten Casper, som i et vellykket poetisk påfund hører sød musik, når han er i nærheden af Ruth.

DFI
De to fortællinger besidder et følelsesmæssigt og dramatisk potentiale, der aldrig forløses. Fordi de blot er to af 4-5 mere eller mindre (især mindre) sammenflettede og interessante historier, og fordi filmen som samlet pakke er for fortænkt skitseret til, at man for alvor lader sig forføre. Ud over Johnny, Ruth og Casper følger filmen Lars, en sexafhængig, vattet udgave af Tom Cruises selvhjælpsprædikant fra Magnolia. Lars’ ekskone Eva, der står ved alteret på vej ind i sit andet ægteskab. Og Evas mor Sofie, en upubliceret forfatter, der begræder sit eget fravalg af ægte kærlighed i form af fortidens elsker Tom, der i øvrigt er Johnnys far og søger hjælp hos Ruth.

De mange tråde bindes sammen af netop Sofie, der skipper datterens bryllup for at brænde sine historier på bålet – historier, der viser sig at omhandle selvsamme personer, som vi følger i filmen. Det gør Sofie så fra start til slut. Står som et orakel i et slags amfiteater i Nordvest, brænder sine manuskripter af og kigger ind i bålet, mens hun tænker over og fortryder sit liv. Men hver eneste gang vi skal se de samme billeder af hendes furede ansigt stirre selvhøjtideligt og filosofisk ned i flammehavet uden rigtigt at komme nogen vegne, bremses de øvrige fortællinger, når der ellers var optræk til en form for engagerende udvikling. Den profetiske Sofie og hendes historier er både på idéplan og i billedlig udførelse et irriterende prætentiøst greb.
Profetia kunne ligne et forsøg på at gå Christoffer Boes ligeledes kunstlede og højtravende debut Reconstruction i bedene. Men Johan Melin besidder i denne omgang ikke Boes emotionelle gefühl eller visuelle virtuositet, hvilket hverken de utallige urolige kameragange, der højdramatisk opstyltet cirkler om personerne, eller den ellers underfundige billedmosaiske prolog kan ændre på.

DFI
Profetia taler for det kierkegaardske valg af ens eget liv – og især for valget af kærligheden. Det er personernes manglende nærvær i egen tilværelse, der forhindrer dem i at træffe disse valg, synes filmen at fortælle. Men paradoksalt nok er filmen selv karakteriseret af et udpræget fravær af nærvær. De eksperimenterende metalag, de overlæssede enkelthistorier og den distancerende fortæller betyder, at personerne aldrig vækkes til live. De udløser muligvis ikke deres potentiale, men filmen gør det heller ikke for dem. Når de i den ambivalente, retningsløse slutning måske/måske ikke vælger livet og lykken, er man ligeglad. De kan gøre, som de har lyst til, for de er jo blot figurer i et manuskript. Der måske ikke ligefrem burde være endt på bålet – men så i hvert fald i en gryde af retteblæk.

Filmen kører fra den 25. til den 31. oktober i Cinematektet i København.

Hvad hedder George Clooneys onkel, der i 1950 havde sit livs rolle som Cyrano de Bergerac?