Alec BaldwinJake
Steve MartinAdam
Lake BellAgness
John KrasinskiHarley
Mary Kay PlaceJoanne

Stil og stjerner

Nej, det er faktisk slet ikke så indviklet. Instruktøren Nancy Meyers har skabt sig en karriere på at portrættere de uendeligt riges bekymringer, og når hun rammer plet, så sker det med en let, komisk timing, der underholder og forfører det primært kvindelige publikum ind i en drøm på et par timer. Det er ikke bare fair nok – det er selve grundsubstansen i Hollywoods magi – men risikoen ved en Nancy Meyers-film er, at forbindelsen mellem de verdensfjerne begivenheder på lærredet og publikum i salen bliver for tynd til at holde. Som forfatter skrev hun både ur-morsomme Private Benjamin og de flade Father of the Bride-film, og som instruktør har det været tilsvarende ustabilt. Centralt i hendes film er dog to væsentlige elementer: En usvigelig sikker stilsans og en fuldstændig afhængighed af et par veloplagte og afslappede stjerner i hovedrollerne.

I Det' indviklet møder vi det tidligere ægtepar Jane og Jake, som har været skilt i 10 år. Han var hende utro med en ung model, som han nu er gift med, mens Jane har helliget sig deres tre børn og sin egen karriere. Da de forlader pragtvillaerne i Californien for at fejre sønnens college-eksamen i New York genfinder de pludselig attraktionen og hinanden, måske nok mest af alt, fordi det hele er lidt forbudt. Jane er blevet sin eksmands elskerinde – men kan det nogensinde forvandles til noget holdbart?

Formlen er helt den samme, som Nancy Meyers før har anvendt. Stilen er usvigelig sikker, og hvis man havde alle penge i verden, var der ingen grund til ikke at bo, som Jane gør. Kameraet fanger ikke en eneste skæv detalje i hverken påklædning, indretning eller omgivelser. Den anden Meyers-ingrediens er også på plads, for de centrale skuespillere ikke bare morer sig fantastisk, men får også formidlet glæden ud til publikum. Især Alec Baldwin er i topform som Jake, der slet ikke kan skjule, at han har generobret sin tidligere kone i Meryl Streeps lattermilde, Mamma Mia!-afslappede figur, men i kulissen venter ikke bare de tre børn, men også Janes nye bejler, Steve Martins seriøse og godmodige arkitekt.

Givet, at det er Nancy Meyers, der har styret produktionen, skal vi ikke forvente en seriøs afdækning af den skjulte attraktion, der kan ligge på lur i afbrudte parforhold. Det er uforpligtende pjat tilsat lækre billeder af lækre ting. Simpelt, enkelt, ret beset fordummende, men også vældig underholdende og løssluppent, mens det står på. Så afgjort en film for det voksne, kvindelige publikum, men også en fornøjelig en af slagsen.

Hvilken film foregår ikke i fremtiden?