Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

David DencikJimmy
Nicolas BroTykke
Morten HolstPatrick
Claus FlygareEbbe
Michael GrønnemoseLaust

Mand til mand

Den debuterende instruktør Nicolo Donato har begået en fin lille film om at være tro mod sig selv, en sag og kærligheden. Supertalentet David Dencik får sammen med den unge veteran Thure Lindhardt fyret op i en historie, der kunne være blevet en forudsigelig fuser, men som ender med at lyse en anelse op i de mørkere afkroge af unge mænds splittede sind og kollektive sammenhold.

Nordisk Film - Laust Trier Mørk
Bedst som man tror, at Broderskab er endnu en historie om en svag skæbne, der finder styrke i et broderskab, bliver den i stedet til det modsatte: En historie om en stærk mand, der finder svagheden i gruppen. Lindhardt spiller den unge sergentaspirant Lars, der smides ud af militæret med en beskyldning om at have været lidt for kærlig over for sine underordnede.

Lars flytter hjem til sine forældres gård, men finder heller ikke der den forståelse eller respekt, en ung mand har behov for. Det gør han i stedet i den nynazistiske gruppe, han indlemmes i ved et tilfælde. Her gør Nicholas Bro en solid indsats som den Jonni Hansen’ske og rødslipsede formand, der ser styrken i den forsmåede mand. Hvad han ikke indser er, at Lars er mere interesseret i broderskabet end nationalsocialismen.

Nordisk Film - Laust Trier Mørk
Broderskab udvikler sig hurtigt fra politisk socialrealisme til råt kærlighedsdrama. Faktisk så hurtigt, at selve filmens præmis, Lars’ indvielse hos højreekstremisterne, klinger en anelse falsk. En lidt klodset og fersk dialog om ideologier trækker næsten filmen på kollisionskurs, så det er på den anden side befriende, at den så hastigt stiller skarpt et helt andet sted. På kærligheden mellem brødre. Dem, man er født sammen med, dem man vælger og dem, man ville ønske, man ikke elskede.

Det resulterer ikke i nogen banebrydende original film om endnu en kærligheds umulige kår, men til gengæld er spillet mellem Lindhardt og Dencik stærkt, og spillefilmsdebutanten Donato er både tålmodig og træfsikker, når stemninger skal sættes i scene. Broderskab er en film med et meget stort potentiale, hvor man sidder tilbage med fornemmelsen af, at det hele ikke er indfriet.