Anmeldt af:Søren Langelund

Mikhail PetrenkoLeporello
Elizabeth FutralElvira
Maria BengtssonAnna
Eric HalfvarsonThe Commander
Peter LodahlOttavio

Kødet skælver

To blikke mødes, en sagte ordveksling viskes. Musikken spiller i enhver forstand. Han er personificeringen af hendes inderste drømme, hun blot den seneste erobring i hans forsøg på at stille en umættelig kødelig sult. Legenden om alle kvindebedårers fader, Don Juan, synes velkendt. Men omgivelserne er nymodens – og pludselig begynder hovedpersonerne at synge opera? Kasper Holtens modige forsøg på at omsætte Mozarts "Don Giovanni" til et filmdrama anno 2011 er unægtelig en anderledes biografoplevelse.

Udgangspunktet for filmen er instruktør Holtens stålfaste overbevisning om, at kunst så mægtig som en af Mozarts mest berigende og udfordrende operaer stadig er relevant. Og særligt anvendelig til en dissekering af den moderne mand i yderste potens. Holtens Juan brænder i bogstaveligste forstand op af indestængt passion, og til en så ekstrem lidenskabelig sindstilstand passer replikker sunget som arier og med tilsvarende melodramatisk tilsnit mere naturligt, end man umiddelbart skulle tro. Bevares, det kræver en tilvænningsproces, men den er kort, og ligesom man hurtigt så forbi von Triers kridtstreger i Dogville, er operaudgangspunktet i Juan et kunstgreb, der forvandler sig til katalysator for indlevelse i historien.

Hovedårsagen er Kasper Holtens insisterende tro på sin metode. Ligesom Baz Luhrmann i karrierehøjdepunktet Romeo + Juliet med største naturlighed kombinerede Shakespeare-forlæggets replikker med hypermoderne omgivelser og æstetik, omfavner Holten sin kompromisløse præmis uden at ryste på hånden. Og voila – Mozart spillet ud over bilradio eller sunget igennem en iPhone synes mere fascinerende end fremmedgørende. Bl.a. fordi al sang er optaget live "on location" uden brug af playback. Opdateringen fra et længere handlingsforløb i 1600-tallets Spanien til ét intenst døgn i en unavngivet europæisk storby i det 21. århundrede formår tilmed at bevare forlæggets balancegang mellem det tragiske og komiske. Tonen er oftest mørk og dyster, men med et frækt glimt i øjet eller en sarkastisk undertone. Operapuritanere vil dog formentlig begræde, at spilletiden ift. originalværkets er trimmet med ca. en time, og særligt i filmens sidste halvdel fremstår et par enkeltscener da også en kende forcerede.

Det er dog også de eneste falske toner i en film, der stedvist tryllebinder sanserne. Kvaliteten af musikken kan – om end det næsten synes unødvendigt at nævne – ikke prises nok, og dertil kommer Holtens evne til at overføre sin visuelle teaterforståelse til dynamiske filmiske virkemidler. Hver frame sitrer af indlevelse og fremdrift godt assisteret af en nærmest elektrisk rollebesætning, hvor særligt Christopher Maltman i titelrollen bør fremhæves. Ros fortjener også fotograf András Nagy for med få midler at få malet med de bredeste pensler.
Resultatet er indiskutabelt storladent. "Hvordan kan én kvinde være nok, når jeg elsker dem alle?", spørger Juan i en af filmens nøglescener, og man fristes til at tillægge Holten samme endeløse forgabelse i alle kunstens virkemidler – alle knapper skal trykkes på, alle facetter ekspliciteres. Juan er således langt fra den mest ydmyge debut i nyere tids dansk film. Til gengæld er det en af de mere mindeværdige.