CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Hævnen

Produktionsland:
Danmark

Produktionsår:
2010

Manuskript:
Susanne Bier, Anders Thomas Jensen

Producere:
Sisse Graum Jørgensen

Fotograf:
Morten Søborg

Klipper:
Pernille Bech Christensen

Komponist:
Johan Söderqvist

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Nordisk Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(38 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
28-02-11:
Oscar-vinderne 2011
 
Anmeldelser:
14-10-14:
The Salvation
15-08-14:
Mig ejer ingen
23-02-12:
Hamilton: I nationens interesse
29-06-09:
Den du frygter
16-09-08:
Dansen
07-12-07:
Ekko
30-08-06:
Efter brylluppet
24-07-06:
Bang Bang Orangutang
05-09-05:
Dag og Nat
17-01-05:
Brødre
25-06-03:
Wilbur begår selvmord
26-02-03:
Elsker dig for evigt
 

Læs også...
I temaet Oscar 2011:
 
Nawals hemmelighed
Exit Through The Gift Shop
Oscar-vinderne 2011
Dogtooth
Animal Kingdom
True Grit
The Fighter
127 Hours
Rabbit Hole
To på flugt
The Kids Are All Right
Another Year
Oscar-nomineringerne 2011
Black Swan
Winter's Bone
Biutiful
Inception
I Am Love
Harry Potter og dødsregalierne - del 1
Sådan træner du din drage
The Town
The Social Network
Toy Story 3
Alice i Eventyrland [2010]

Hævnen

Anmeldt af:Alexander Vesterlund
Genre:Drama
Varighed:119 minutter
Instruktør:Susanne Bier
 
Premieredato:26-08-2010
Medvirkende:Som:
Mikael PersbrandtAnton
Trine DyrholmMarianne
Ulrich ThomsenClaus
Markus RygaardElias
William Jøhnk NielsenChristian
Bodil JørgensenRektor
Se komplet creditliste her

Bier når hun er bedst
 
Hævnen er en rigtig Susanne Bier-film. Den har alle ingredienserne: Det store psykologiske drama, portrættet af emotionelt ruinerede familier, det globale perspektiv, der lægger op til enorme, moralske dilemmaer og samler trådene, så den lille og den store historie afspejler hinanden. Og så har den en fabelagtig svensk skuespiller i en af hovedrollerne. Susanne Bier har med Hævnen lavet en på alle måder stor film om venskab, kærlighed og tab og om konsekvenserne af de valg, vi træffer. Hævnen er absolut blandt Susanne Biers bedste film til dato.
Det hele er effektivt og troværdigt skruet sammen i et eftertænksomt melodrama, og det mener jeg i ordets bedste betydning. For Hævnen jonglerer med de store følelser og aktiverer vores nervetråde, så det risler ned ad ryggen, mens vi håber det bedste for vores hovedpersoner, der må gå grueligt meget igennem. Den markant tilstedeværende musik forstærker betydningen i billederne, der forfører med en nænsomt registrerende fotografering: Når vi glider langs Afrikas orange prærielandskab, og når livet går i stå ved sommerhuset på Langeland.


Copyright:
Nordisk Film - Per Arnesen
En film for alle
Når disse elementer går op i en højere enhed uden at give køb på det dramaturgisk interessante og det stilistisk elegante, har vi en film, der med sikkerhed vil tiltrække et enormt publikum. Her er nemlig noget for alle! Og i lang tid holdes tilskueren fast i et jerngreb, mens man prøver at regne ud, hvornår filmens titel vil afsløre konfliktens kerne. Netop den ret bastante og utvetydige titel er et klogt greb, der straks aktiverer tilskuerens nysgerrighed. Man drives frem af forventning, men opdager samtidig, at der peges i flere retninger.
For fjerde gang i karrieren arbejder Bier sammen med manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen, der som altid leverer varen med præcision og troværdighed i de enkelte stemmer. Indimellem stikker han hovedet frem, så man i et sekund synes, at replikken er mere karakteristisk for Anders Thomas Jensen, end den er for filmen. Dette mærker man under en pinlig skolehjemsamtale, og når Elias kalder sin far for en "wimp".

At mestre sin rolle
I centrum for begivenhederne har vi Anton, der spilles fortrinligt af svenske Mikael Persbrandt. Han er læge og pendler mellem en flygtningelejr i Afrika, og en forstenet provinsidyl hjemme i Danmark. I Afrika kan han redde liv, men i Danmark har han sværere ved at greje, hvordan han skal gøre verden bedre. Persbrandts grove gestik og pacifistiske sindelag gør ham til en interessant og nuanceret karakter, og i en af filmens markante scener vil han bevise den pacifistiske dyd over for sine børn, mens han er i skarp konfrontation med en automekaniker spillet af Kim Bodnia. Konen Marianne, fornemt spillet af Trine Dyrholm, har han efterhånden svigtet én gang for meget. Samtidig bliver deres ældste søn Elias venner med den nye dreng i klassen, Christian, med hvem han indleder et foruroligende kammeratskab, der først fører dem op i en svimlende høj silo og senere i langt værre scenarier. Christians far, der spilles af altid stærke Ulrich Thomsen, har sat låg på følelserne og er ude af stand til at hjælpe og trøste sønnen efter morens kræftdød.
Især det sprængfarlige kammeratskab mellem drenge, her spillet af Markus Rygaard og William Jøhnk Nielsen, er næppe skildret stærkere i nogen dansk film siden Bille Augusts ungdomsklassikere Zappa (1983) og Tro, Håb og Kærlighed (1984). Venskabet er en kraft, der kan komme til udtryk i ekstreme former, men for Elias er alternativet en ensom tilværelse som skolegårdens mobbeoffer. Spillet mellem de to drenge er usædvanligt troværdigt, og man forstår, hvad der driver dem, og hvad der gemmer sig bag Christians lammede ansigt og Elias’ trang til venskab og anerkendelse. At det er lykkedes at finde to så velspillende drenge, der begge debuterer i Hævnen, er i sig selv et lille under.


Copyright:
Nordisk Film - Per Arnesen
At være menneske
Det er efterhånden blevet Susanne Biers varemærke at lave film, der handler om etik og moral i et stort perspektiv. Dette fokus så vi i Brødre (2004) og Efter brylluppet (2006), der sammen med Hævnen på mange måder synes at danne en trilogi. Og man kan rette den kritik, at Hævnen i for høj grad vil samle de enkelte historier til noget, der passer ind i en overordnet tematisk model, der handler om hævn, pacifisme og tilgivelse. Jeg mener, at filmen måske kunne fungere endnu bedre uden den globale perspektivering. Historien hjemme i Danmark er drama nok – og stærk nok til at stå alene.
Men faktisk lykkes det Bier at lave en film, der på trods af denne udpensling ikke ligner et postulat. For hævnmotivet stikker trods alt i flere retninger. For Christian bliver det absurd; for hvordan hævner man sin mors død på en meningsfuld måde? Og hvor langt kan Anton nå i sin insisteren på den pacifistiske udvej? Filmen giver ikke entydige svar, men aktiverer helt fundamentale tanker om, hvad det vil sige at være et menneske, der skal træffe valg og fungere sammen med andre. Og det er netop dér, Susanne Bier rammer plet.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
I Syrien21/6
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Flere bio-anmeldelser
 
De originale21/6
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvor er Jack Nicholson født?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google