Anmeldelsesdato:23-11-2009
Ewan McGregorCamerlengo Patrick McKenna
Ayelet ZurerVittoria Vetra
Stellan SkarsgårdCommander Richter
Pierfrancesco FavinoInspector Olivetti
Nikolaj Lie KaasAssassin

Videnskab og religion

Spændingsforfatteren Dan Brown er blevet et regulært fænomen på alverdens kioskbasker-lister – en storsælgende ophavsmand til røverhistorier med lige dele videnskab og tro, facts og fabler – og en utålmodig skrivestil hvis væsentligste kvalitet er den fremdrift, som mange andre forfattere ville afsky som overflade og manglende evne til fordybelse.

Derfor var det også næsten en dødssynd i sig selv, da den ellers så ualmindeligt driftssikre Ron Howard tog tempoet ud af Browns største succes, den kontroversielle Da Vinci-mysteriet, og lavede en filmudgave, som var så trofast mod bogen, at den helt glemte at være film. Historien havde ellers masser af dramatisk potentiale med symbol-læseren Robert Langdom i centrum for et mysterium, der redefinerede den katolske kirkes virke på jord – og tanken om frimurere, korsriddere og Jesu efterkommere blev pludselig realiseret for læsere og biografgængere kloden over.

En indtjening på trekvart milliard amerikanske dollars kan man ikke tage fejl af, så en fortsættelse var naturligvis uundgåelig. Som forlæg har man taget bogen før "Da Vinci-mysteriet" – "Engle og dæmoner" – der også har Langdon i hovedrollen. Forfatteren har givet lov til, at man i filmudgaven lader som om handlingen ligger efter Da Vinci-affæren, og det giver mening i den lidt aparte grundtone, som hviler over hele projektet. For nu er der tale om bodsgang. Om at sige undskyld og gøre uret til ret.

Hvor Langdon i Da Vinci kæmpede så godt som direkte mod den katolske kirke til relativ begejstring for alle andre end selve Vatikanet, så er han nu helt på den kulørte religions side i kampen mod det gamle broderskab Illuminati, der truer med at ombringe kirkens hovedkvarter – Vatikanet og ikke mindst Peters-kirken. Der er næsten en kærlig indforståethed med symbolsproget og ceremonierne, når man skildrer og behandler forholdet mellem videnskab og tro – og da en central figur hen mod slutningen holder en forsvarstale for kirkens ret til at være gammeldags og mistroisk overfor alt det nye, er man voldført til næsten at give ham ret.

Men inden da har der udspillet sig et gigantisk drama i den gamle by. Howard og co. har taget kritikken til sig efter den første stive, og overdrevent detaljerede Brown-filmatisering, og sendt forlægget på slankekur. Væk er en række motiver, figurer og mellemregninger, som kun ville have forsinket plottet – og det er faktisk lykkedes at gøre den centrale del af Engle & dæmoner ganske smidig og veldrejet. I modsætning til bogen, der åbner i videnskabens højborg – partikelacceleratoren i CERN – så indledes filmen af højstemte billeder fra Vatikanet, hvor den gamle pave netop er død. Ritualer gennemgås, og kardinaler fra hele verden bliver indkaldt til konklave – den ceremonielle begivenhed, hvor en ny pave vælges. I mens verden venter i spænding på pladsen foran Peterskirken, er det den gamle paves kammerherre, som varetager pavens embede – i dette tilfælde en ung engelsk mand, som har fulgt den afdøde pave i tykt og tyndt.

Vatikanet tilkalder Robert Langdom, som de med udbredt mishag har lagt mærke til under Da Vinci-virakken. De anerkender hans kunnen – og nu er der opstået en ubehagelig situation. De fire kardinaler, der stod med de bedste chancer for at blive valgt til ny pave, er blevet kidnappet, og bortføreren truer med at myrde én af dem hver time frem til midnat, hvor den hellige by skal forgå i en kugle af lys. Afsenderen er angiveligt fra Illuminati – og så må man ty til Langdon, der ganske bekvemt har skrevet en bog om emnet.

Illuminati var et broderskab af videnskabsmænd, der illegalt samledes for at diskutere og formidle teorier, der lå udenfor kirkens fastlåste verdensbillede. Mange af dem blev myrdet af kirken – brændemærket med et kors og smidt i Roms gader for at understrege magten bag Herrens ord. I vores optik altså sande helte og modstandsfolk med en sag, men det virker selvfølgelig også lige drastisk nok at ville ombringe fire højtstående, men ret beset uskyldige præster blot for at få hævn. For at lægge ekstra pres på, har bortføreren placeret en holder stjålet fra CERN et sted i Vatikanet, hvor et mobilt overvågningskamera drillende sender billeder til sikkerhedskorpset – Schweizergarden. Beholderen rummer antistof, et resultat af de partikelsammenstød, som CERN arbejder med – og angiveligt det ødelæggende biprodukt af at genskabe livets opståen. Videnskaben har produceret et dæmonisk dræbervåben, som nu truer med at blæse det halve Rom til himmels i løbet af et par timer.

Eneste chance er at finde bortføreren, før klokken bliver midnat – og Langdon kommer bekvemt i hu, at Illuminati havde lagt skjulte spor ud over Rom, så de særligt indviede kunne finde det hemmelige hovedkvarter. Det virker dog ikke sværere end at en veludrustet guidebog og et basalt kendskab til Illuminati skulle være nok – men for at understrege Langdons evne er alle personer omkring ham gjort så himmelråbende uvidende, at det ikke er nogen stor kunst at fremstå intelligent. Det ændrer dog ikke ved, at den midterste time af Engle & dæmoner leverer den fra bogen centrale jagt rundt i Rom på jagt efter pegende engle og Illuminati-symboler til fuldeste tilfredshed. Præsterne dør spektakulært og uden nåde, mens Langdon og hans kønne ledsagerske fra CERN i næste ubærligt tempo piskes rundt i fortidens gåder.

Her viser alle involverede, at man har lært af fejlene fra den første film. Tempoet er højt, spændingen rent faktisk til stede – og Tom Hanks’ hår er til at holde ud at se på. Starten er stadig lidt bedaget, og slutningen var allerede i bogen kørt ud af et sidespor. Det er neddroslet her, men til gengæld rummer slutbillederne – efter historiens virkelige skurk er afsløret – en næsten angrende imødekommenhed mod den katolske kirke, som virker atypisk for Langdon-figuren, der ikke skal være den tvivlende tvivler, men den stålfaste videnskabsmand.

Centralt i filmen er også to danske præstationer, som vi naturligvis ikke kommer udenom. Nikolaj Lie Kaas rykker helt ind i det internationale selskab i rollen som bortføreren og morderen. Ikke fordi præstationen i sig selv er uforglemmelig, men der er noget isnende over den helt underspillede skurkerolle, som den leveres her. Thure Lindhardt er øverste assistent for schweizergardens leder – og bortset fra en umiskendelig accent (som forsøges bortforklaret med en tysk afstamning), så har han også tilstrækkelig med tid på lærredet til at gøre et indtryk.

Og således efterlades man efter Engle og dæmoner med både godt og skidt. Det er positivt, at Ron Howard og Tom Hanks nu har fået en bedre forståelse for materialet – og at tempoet i den centrale jagt-del af filmen fungerer. Det er desuden imponerende, hvor meget vi føler, at vi er i Rom, når man læser om, hvor kort tid filmholdet fik lov til at filme, fordi den katolske kirke forståeligt men aldeles uberettiget frygtede for, hvad de nu skulle stå model til. Skidt er det til gengæld, at man i rammen får det her til at ligne en undskyldning overfor den kirke, hvis centrale trosforhold stort set blev pillet fra hinanden i forgængeren – og i den sidste halve time tager man simpelthen Dan Browns ophøjede vrøvl alt for alvorligt. Dette er ikke Godfather placeret i Vatikanet, men en dum B-film med røvere og soldater, som er faldet over en historiebog. Så længe filmen selv indser dette og nøjes med at være kulørt underholdning, så virket det – og det alvorlige værk om konsekvenserne ved forholdet mellem tro og videnskab må blive baseret på noget mere substantielt.

Instruktør Ron Howard og Tom Hanks taler i featuretten om at skrive manuskriptet til Engle og dæmoner om styrken i Dan Browns historie som filmoplæg - ganske glimrende, men det havde naturligvis været interessant at høre lidt fra forfatteren selv. Tættere kommer vi ikke på i de ti minutters bag kameraet, som bærer den lokkende titel "The Full Story"

Mere nørdefaktor bliver demonstreret i det relativt korte kig bag kameraet med den rekvisit-ansvarlige, som har haft nok at se til. Det er faktisk ganske interessant og kunne have udgjort et alternativt og faktisk ganske relevant kommentarspor, hvis man havde haft plads til at gå linen helt ud.

Og helt fagfokuseret bliver det i den korte forklaring på ambigrammets funktion i historien - og hvordan det bliver lavet i virkeligheden.