Anmeldelsesdato:24-11-2009
Simone TangAgnete
Jesper SvaneToke
Sofie Linde LauridsenLiselotte
Jacob Grosen PedersenBirger
Søren PilmarkAgnetes far

At kende kærligheden

Vi har mange gode filminstruktører i Danmark, men kun to af dem kan man kalde for egentlige 'auteurs' - det lidt for forfinede begreb, der egentlig blot dækker over at have mere end et godt filmhåndværk på hånden, nemlig en god fortælling med et personligt budskab på hjertet. Det har Lars von Trier og Nils Malmros med hvert deres udgangspunkt. Hvor Zentropa-københavneren oftest er ude i et større filantropisk filmfeltarbejde, er den oprindeligt uddannede læge fra Århus mere optaget af de nære historier om almindelige skolebørns følelseskarruseller.

De fleste af os har set set Malmros’ nyklassiker Kundskabens træ. I hvert fald burde vi, også ifølge Kulturministeriets kanonliste. Filmen om Elin, Jens-Ole og Helge udfoldede den sociale overlevelseskamp i pubertetsårene, hvor faldet fra rollen som klassens populæreste pige til den udstødte mobbebold kan gå stærkt og være nådesløs. Malmros brillerede med dirigeringen af sine nøjsomt udvalgte amatørskuespillere, sin dedikerede indlevelse i ungdomsfølelseslivets svingninger samt et perfektionistisk øre for den århusianske jargon, der fik de fleste fra min generation til at bryde sammen af grin, hvis man sagde ting som "Klister", "transportabel rejseluder" eller "Har I set min nye trøje? Den er røøjj."

De indtil nu ukendte skuespillere Simone Tvang og Thomas Ernst, der begge er fremragende i deres vidt forskellige roller.

© Martin Dam Kristensen
Kærestesorger samler tråden op, hvor Kundskabens træ slap. Ikke med de samme figurer, men med unge i samme alder. Der, hvor de første spadestik til at opbygge sin voksenkarakter tages. Der, hvor lektierne fylder så meget, men alligevel så lidt ved siden af de nye erotiske landvindinger. Derfor starter Kærestesorger til gymnasiefest med jazz på anlægget, lidt for meget øl under vesten og fritløbende hormoner på spil. Slut med kinddans i slukket lys, nu tager man pigen ind på et værelse og både håber og frygter, at man får lov til at tage hendes bluse af.

Det gør Jonas med Agnete. Det er ikke, fordi han er stormende forelsket, men noget tiltrækker ham ved den stille pige med det intellektuelle skarpsind og den indadvendte akavethed, der ligger langt fra hans egen storsmilende tilgang til livet. Senere er det måske i virkeligheden mest, fordi han føler sig tiltrukket af Agnetes lidt ældre storesøster, at han kysser Agnete i døren og dermed besegler konstellationen 'kærester'. Det er ikke de bedste vilkår for en kærlighed, når man går i 1., 2. og 3.g, og både Agnete og Jonas vikles igen og igen ind og ud i deres eget og andres begær og ideer om kærligheden. Den evige jalousi og voksenlivets realiteter, der kommer til udtryk i forældrenes livskriser (her gør Søren Pilmark en heroisk indsats), overskygger langsomt det, der er så svært at gribe og begribe, når man ung og ser den første gang. Kærligheden.

Vi er i Viborg i 1961, langt fra tilfældigt netop i den periode, hvor Malmros selv var i gymnasiealderen. Det er ikke, fordi han vil holde historietime om et forgangent danmarksbillede. Det er, fordi Malmros kun fortæller den personlige historie. Og lægen er stadig både medfølende og i stand til at lægge et kirurgisk skarpt snit ned i sine figurers centralnervesystem. Og endda være morsom på den lune århusianske måde samtidig. Derfor er Kærestesorger også så meget mere vedkommende end så mange andre danske film. Men det er langt fra hans egen bedste.

© Martin Dam Kristensen
Det er det først og fremmest ikke, fordi Janus og Agnetes kærlighedshistorie ikke er nogen livsnerve for nogen af dem. Som Janus siger med fortællerstemme i det øjeblik, han netop er gået tilbage til Agnete efter et brud. ”Jeg var allerede ved at fortryde, men også optaget af at være del af et drama.” Det er der intet urealistisk i. Tværtimod har mange nok oplevet deres første kærlighed sådan ”på afstand og ovenfra”, som Steffen Brandt ville synge det. Men som tilskuer er det svært at acceptere fortællerens kyniske præmis, når det meste af filmen netop er dedikeret til de tos kredsløb om hinanden. Der er langt til den fatale og altødelæggende kærlighedskraft som i Kærlighedens smerte eller til den alt for stramt omfavnende faderkærlighed i Skønheden og Udyret, som Malmros syntes at have mere på hjerte om. Kærestesorger er egentlig en lidt misvisende titel. Det ligner mere en indføring i kærlighedens første år. ”At kende kærligheden” – eller måske bare at prøve på det? Eller er det, fordi man er forvænt med, at instruktøren kun laver mesterværker? Det her er ’bare’ en god Malmros-film. Men det er jo heller ikke så lidt, som man siger i Århus, når man vil rose noget. Meget.

Ekstramaterialet består af den næsten timelange portrætfilm "Filmfaderen", som seriøst og grundigt tegner et billede af Niels Malmros som instruktør. Det er rigtig godt - og ganske rigeligt.