Anmeldelsesdato:25-11-2009
Zachary QuintoSpock
Eric BanaNero
Zoe SaldanaNyota Uhura
Karl Urban'Bones' McCoy
Bruce GreenwoodChristopher Pike

Star Trek: The Young Ones

Der findes tre slags mennesker. Den store uvidende masse, der aldrig har set en Star Trek-film eller tv-episode, en mindre gruppe, som har oplevet mikrokosmoset, men ikke rigtig har set lyset, og så dem, der har. Folk, der elsker al Star Trek, Trekkies. Syv år har de ventet på den nyeste film, og nu er den her. Og selvom diverse billeder, filmklip og trailerne op til dens premiere har set fantastiske ud, behøver den store uvidende masse ikke frygte, at der med den 11. film i serien kommer en ubalance i universet. For Star Trek er en Star Trek-film. En af de bedre, men stadig ikke revolutionerende nok til rykke ved vægten. Men mon ikke nogle af tvivlerne i midten vil vandre mod lyset. Det skal man i hvert fald ikke klandre dem for, eftersom Star Trek ikke kun er en nørdet selvtilfredsstillende hyldest, men også 120 pulserende og underholdende minutter. Et (alt for) kort visit til en anden verden.

Mangelfuld genesis
Hollywoods tv-trold J.J. Abrams har tidligere forsket i sci-fi-universet med hitserien Lost, stået bag fænomenet Cloverfield og har med spændingserien Alias og den seneste Mission: Impossible-film tilmed bevidst, at han også fungerer i actiongenren. Er dette standarden for nye film med de klassiske figurer i deres unge år, lover det mere end godt – hvis man altså er Trekkie eller Trekkie-lite. Teknologien er kommet på science fiction-skabernes niveau, og Abrams & Co. har først og fremmest kreeret et gennemført troværdigt univers. Men en flot film kommer man kun et stykke med, og især hvis man vil starte forfra, er det afgørende både at kunne byde på en medrivende tilblivelse og nogle spændende figurer. Hvor førstnævnte fremstår sporadisk morsomt og beklageligvis lidt for afslappet, er sidstnævnte krav derimod blevet indfriet. Det er nogle satans seje skuespillere, der får lov at træde i karakter. Især manden i højsædet: James Tiberius Kirk.

The New Generation
Man skal være af en helt særlig støbning for at kunne hamle op med William Shatner, der årtier før han blev Denny Crane var Kaptajn Kirk. Hans tronarving er den relativt ukendte Chris Pine, som de seneste år har flekset sit talent i nogle svært forskellige film. I 2006 spillede han f.eks. drømmefyren over for Lindsay Lohan i Just My Luck og ugenkendelig psykopat i Carnahans’ hidsige Smokin' Aces. Med Star Trek får han forhåbentlig sit endelige gennembrud, for hvis man kan spille Kirk som en utæmmet cowboy med attitude og evner i bæltet, og et smil på læben, som vi ikke har set i rummet siden Han Solo blændende os med det for over 20 år siden, så fortjener man mere udfordrende roller i tungere film. Chris Pine er dog ikke den eneste der imponerer. Simon Pegg stjæler nærmest billedet som Scotty, Zoe Saldana er uimodståelig stålfast som Uhura og intense Zachary Quinto passer perfekt til rollen som Spock. Det skal nok også blive sjovt at følge Karl Urban, John Cho og Anton Yelchin, som også giver deres figurer flot liv. Desværre får Eric Bana ikke meget ud af skurkerollen. Han har ellers ingen problemer med at spille ud gennem et heftigt kostume, men her er der ikke gjort meget plads til ham. Det handler om vores besætning og ikke en galnings besættelse.

Farvefest
Plottet er selvfølgelig typisk Star Trek: Parallelle universer, Red Matter, sorte huller, sammenstød mellem racerne og føderationens evige tilstedeværelse. Det eneste nye under solene er nyeste skib i den føderale armada, nemlig USS Enterprise og hendes uerfarne besætning. Gamle fans af serien vil føle sig hjemme fra start, mens nytilkomne sagtens også kan følge med i rumstrabadserne. For Abrams & Co. har skabt en børnevenlig velkomst til universet uden at irritere gamle kendinge ved at mainstreame franchisen. Det er en fin bedrift. I Star Trek er der fest og farver, højt humør og tempo, og man skal være et skarn, hvis ikke man undervejs kommer til at trække på smilebåndene. Det er momentvis ganske medrivende og lige frem rørende, og starten er intet mindre end forrygende, og med den eksplosive intro var det lige før, jeg var ved at se lyset, men da bulderet, braget og stjernerne var overstået stod der ikke meget tilbage end blot nogle fine effekter og kulisser, en håndfuld af Hollywoods næste spændende generation og et krater af indforstået Star Trek-nørderi. Fedt for dem. Vi andre takker for turen og glæder os til vi må komme på besøg igen.

På coveret står der 'mini-dokumentar', men der er nærmere tale om et bag kameraet-indslag med fokus på J.J. Abrams. I løbet af de små 20 minutter taler alle om, hvor skøn han er at arbejde sammen med, og efter ganske få minutter er man overraskende nok overbevist!

Instruktøren er også vældig charmende på kommentarsporet, hvor han er i selskab med sine med-forfattere/producere. Og selvom de er svære at skelne fra hinanden, er de sjove at høre på og stadig interessante.

Desværre hentyder de flere gange til slettede scener, som ikke er med på udgivelsen, der slutter af med et gag reel. Ærgerligt at vi ikke får mere i den bonuspakke, som er lille men svært underholdende.