Anmeldelsesdato:10-12-2009
Jean-Paul RoussillonAbel
Mathieu AlmaricHenri
Anne ConsignyElizabeth
Melvil PoupaudIvan
Chiara MastroianniSylvia

Knoglemarvens forbandelse

Den franske instruktør Arnaud Desplechin får sin debut på de danske biograflærreder med denne hans syvende spillefilm – og det er så afgjort et velkomment bekendtskab. I hans egen fødeby, Roubaix i det nordfranske, sætter han rammerne for dette næsten bergmanske kammerspil mellem medlemmerne af den ikke engang på overfladen lykkelige Vuillard-familie. Et veritabelt tæppebombardement af dysfunktionelle familierelationer fra en ualmindelig veloplagt instruktør og et hold skuespillere med sans for både dramaets sort-humoristiske og oprigtige nuancer.

Camera Film
Dysfunktionelle familier er med noget nær statsgaranti et godt fundament for en film. Og Vuillard-familien er i sandhed i artig størrelse. Vi får den vigtige forhistorie fortalt som dukkespil i åbningsscenen. Junon og Abel har fået tre børn. Det ældste barn bliver dødeligt syg og kun en knoglemarvstransplantation med en egnet donor i løbet af få år kan redde hans liv. Hverken forældre eller søskende er egnede og derfor undfanges endnu et barn med det ene formål at være donor. Heller ikke her matcher marven, og snart står forældreparret tilbage med deres to foretrukne børn, det uønskede og ubrugelige og med tiden endnu en lille efternøler. Vi spoler frem i tiden til en retssag, hvor Henri (den uønskede) bliver reddet af sin søster (den ældste). Hun betaler en større gæld for ham med én betingelse: Hun vil aldrig nogensinde se ham igen. Han er bandlyst fra familien.

Det er med denne aparte familiedynamik, at vi som tilskuer træder ind i Vuillard-familiens liv, da Junon pludselig bliver syg med samme lidelse, som hendes søn døde af mange år før. I anledning af julen og moderens sygdom beslutter familien sig for at samles – og da Henri hører om de fælles juleplaner trodser han for første gang i mange år søsterens krav og melder sin ankomst. Og således er scenen sat til to en halv times begavet, kulørt og ganske intelligent forsøg på at sone fortidens synder og samtidig sikre en fremtid ved at genfinde idyllen og forhåbentlig identificere en donor til en transplantation.

Camera Film
Desplechin er som instruktør et uregerligt legebarn og samtidig en aldeles moden iagttager. Filmisk bruger han alle kneb. Her er dukkespil og skuespil, irislukninger og kapitelinddelinger som i gamle stumfilm og scener hvor personerne henvender sig direkte til kameraet. Et kalejdoskop af virkemidler, som hele tiden understreger, at Et juleeventyr er en film, og som gennem sin teoretisering af materialet peger på figurerne som brikker i det familie-psykologiske spil.

Det er manieret, replikkerne meget franske og dramaet bestemt ikke forankret i genkendelig realisme – og så alligevel. For de følelsesmæssige dynamikker, der i løbet af de kaotiske juledage bliver sat i spil mellem Desplechins brikker, er almengyldige betragtninger, som her præsenteres en del mere levende og flagrende, end vi er vant til hos f.eks. et af Desplechins åbenlyse forbilleder, Skandinaviens egen Ingmar Bergman. Tøjlerne er sluppet, ragnarok hersker og man er enestående underholdt, mens Junon og Abels børn, svigerbørn og børnebørn kaotisk svæver om hinanden som alt andet end de lydige planeter i et velordnet univers, datteren Elizabeth troede, hun kunne administrere gennem bandlysninger og fortielser. Et juleeventyr er et underholdende katastrofescenarie med selvmordsforsøg, utroskab, alkoholisme, cancer og ikke mindst rigelige mængder af skeletter, der rasler ud af familiens skabe, som den påtvungne juleferie har knaldet på vid gab. Skuespillet er over én kam godt, leveret af nogle af de bedste franske skuespillere – fra Bond-skurken Mathieu Almaric over Catherine Deneuves Junon til Anne Consigny, som den sorgknugede Elizabeth, der må indfinde sig med en hel jul i selskab med den oprørske Henri og hans nyfundne og ironisk distancerede jødiske kæreste. Jo, Et juleeventyr er så afgjort et must for alle frankofile med en svaghed for undergangsskildringer og familietragedier.

Der er desværre intet ekstramateriale på udgivelsen.

Vinterbrødre7/12
The Square23/11