Sally HawkinsMarylin
Craig ParkinsonNeil
Anthony MackieHarold Jackson
Timothy SpallTerry Donaldson
Juliet StevensonLucinda

Den sorte svane

Hvem elsker ikke en god Askepot-historie. Et stakkels barn må så meget igennem, før det kan blive til den smukke hvide svane. Vent, det er vist et andet eventyr?! Pyt, det gør intet, for selv ikke filmen Ørkenblomst kan finde ud af, hvad den er. Historien om virkelighedens somaliske fotomodel Waris Dirie er desværre endt som en rodet, tangerende til overfladisk, filmatisering af hendes storsælgende selvbiografi.

Miracle Film
En hård start
Vi starter i Somalia, hvor unge Waris passer geder på bare tæer og med vind i håret. Yndigt. Knap så yndigt er det, at hun er blevet solgt til en gammel mand for at blive hans fjerde hustru, inden hun er nået puberteten. Tøsen er kvik nok til at stikke af. Vi møder hende nemlig som voksen i London, hvor hun sover på gaden og spiser, hvad hun kan finde i skaldespandene. Ikke særlig yndigt (Liya Kebede er dog lige til at spise), men heldigvis vender lykken for hende, da hun møder den farverige Marilyn, der snart bliver som en søster for hende.

Påklædningspjat
Filmen bruger de fleste af sine kræfter på at male et billede af outsideren Waris’ møde med London, hvor hun efter at have boet i seks år på den somaliske ambasade, først begynder at kunne begå sig efter mødet med Marilyn (Sally Hawkins i hopla). Det er altsammen meget fjollet og uskyldigt med hyggelige Marilyn og den søde modefotograf Terry Donaldson (en bamsekær Timothy Spall), indtil filmen synes, at vi skal lære, at der er noget galt med Waris, og især med den måde, Waris blev behandlet på, da hun var barn.

Miracle Film
Klodset
Emnet kvindelig omskæring er selvfølgelig noget af det mest ubehagelige, den menneskelige race har ‘opfundet’, så selvfølgelig er der lidt berøringsangst omkring Waris’ traume, og selvom filmen formår ikke at udpensle hendes situation, lykkedes det heller ikke for filmen at skabe megen drama omkring den. Ud af det blå har hun pludselig et problem, som hun håndterer, hvorefter hun fortsætter sit liv, indtil traumet pludselig er et problem igen! Det siger næsten sig selv, at filmen er utrolig klodset skrevet og heller ikke meget mere elegant instrueret. Så havde en dokumentarfilm, der fulgte hendes liv i kronologisk forløb nok været at foretrække, for Ørkenblomst gør ikke Waris Dirie og hendes frygtelige historie retfærdighed. Velmenende ja, men ikke særlig vellykket lavet.

Hvilken skuespillerinde har ikke spillet en blind kvinde?