CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Un prophète

Produktionsland:
Frankrig, Italien

Produktionsår:
2009

Manuskript:
Thomas Bidegain, Jacques Audiard

Producere:
Lauranne Bourrachot
Martine Cassinelli
Marco Cherqui

Fotograf:
Stéphane Fontaine

Klipper:
Juliette Welfling

Komponist:
Alexandre Desplat

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Walt Disney Studios Motion Pictures

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(6 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
02-02-10:
Oscar-nomineringerne 2010
 
Anmeldelser:
23-03-16:
Dheepan
05-08-13:
Smagen af rust og ben
16-04-09:
Det slag mit hjerte sprang over
29-05-08:
Dykkerklokken og sommerfuglen
23-04-04:
Blodrøde læber
 


Profeten

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama, Krimi
Varighed:155 minutter
Instruktør:Jacques Audiard
 
Premieredato:25-02-2010
Medvirkende:Som:
Tahar RahimMalik El Djebena
Niels ArestrupCésar Luciani
Adel BencherifRyad
Hichem YacoubiReyeb
Reda KatebJordi
Jean-Philippe RicciVettori

Kongens fødsel
 
Malik betyder "konge" på arabisk – men Malik i Jacques Audiards fremragende gangster-epik Profeten ligner alt andet end en konge, da han i åbningsscenen får en dom på 6 års fængsel for et overfald på en politimand. Malik kan hverken læse eller skrive, og han er ikke solidt nok bygget til med det samme at sætte sig fysisk i respekt i fængslet. Han hører til miljøets absolutte bund, men storhed kommer ikke af arv eller fysik – det kommer af list, kløgt og durkdrevenhed. Det er i korte træk konklusionen på 150 minutter i spjældet med Malik.


Copyright:
Walt Disney Studios Motion Pictures
Men hvilke 150 minutter. Fængselsfilmgenren har fået et velartikuleret, spændende og storladent medlem af familien med Audiards tålmodige værk, hvor vi i en strømlinet produktion krydret med små, filmiske temperamentsudbrud af europæisk tilsnit føres ind i Maliks liv og op ad den karrierestige, som han selv bestiger i syvmile-spring. Maliks første allierede bliver den korsikanske mafiaboss César Luciani i Niels Arestrups imposante skikkelse. Han genkender en anden ny fange som et hovedvidne mod Césars egen chef, og Malik får til ordre at slå fangen ihjel. Belønningen er beskyttelse fra den korsikanske fraktion i fængslet – ulydighed straffes med døden.

Således vinder Malik umiddelbar beskyttelse efter en nervepirrende spændende og brutal sekvens, og denne karakterdefinerende hændelse demonstrerer for ham, hvordan underverdenens "en tjeneste for en tjeneste"-system fungerer. Det er et spil, Malik kan forstå. I det skjulte begynder han at dygtiggøre sig i sprog, mens han vinder luft under vingerne ved at udveksle tjenester med alle de rigtige personer på de rigtige tidspunkter. En konges fødsel er godt undervejs.


Copyright:
Walt Disney Studios Motion Pictures
Jacques Audiard vandt Juryens store pris i Cannes sidste år for Profeten, og disse 'sølvmedaljer' er præcist ramt til en på overfladen ganske regulær film, realiseret med stor sans for og kendskab til både gangsterfilmens fascination af storhed i svøb og fængselsfilmens klare forståelse af dynamikken i forskellige hierarkiers skærende sammenstød. Audiard kender sin genrehistorie, og han understreger fransk films stærke position indenfor begge genrer, hvor de alle dage har været fuldt på højde med amerikanerne. Han har dog også overskud undervejs til at skabe scener, som fastholdt i realismen rummer magiske elementer – dels som skyldtyngede sidebemærkninger for Malik, når offeret for hans første mord befinder sig i nøglesituationer sammen med ham, og dels som flash forwards til situationer, der ligger længere fremme i hans livsforløb. Disse visioner giver ham tilnavnet 'profeten' og er med til at understrege, det mytiske skær som begynder at tegne sig om den tidligere så usle fange uden fremtidsforhåbninger.

Profeten er gennemført velkonstrueret, om end man naturligvis skal tage højde for den overmåde generøse spilletid. Den folder sig ud som et facetteret værk med en kuldslået morale – en gangsters dannelseshistorie i store, brede molklange. Maliks gangster fødes ikke som resultatet af Scorseses glitrende gangsterdrømme fra Goodfellas, der blev udtalt med den udødelige åbningsreplik "As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. ", men som en brutal konklusion på en kamp for overlevelse. I hans verden er den ingen ære og moral, kun overlevelse, list, kløgt og durkdrevenhed.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
I Syrien21/6
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Flere bio-anmeldelser
 
De originale21/6
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvilke af følgende film har Søren Pilmark ikke været med i?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google