Premieredato:20-05-2010
Birgit MinichmayrGitti
Lars EidingerChris
Hans-Jochen WagnerHans
Nicole MarischkaSana

Normalitetens favntag

Parforholdet mellem de to unge tyskere Chris og Gitti sættes under en opmærksom lup i Maren Ades stærke Sølvbjørnvinder fra sidste års filmfestival i Berlin. Vi ankommer sammen med dem til hans forældres sommerbolig på Sardinien, hvor de låner huset fra hans søster. Chris er den tilbagelænede, eftertænksomme arkitektaspirant, Gitti er hans livlige kæreste boblende fuld af nervøs energi. De passer sammen – og så måske alligevel ikke. Forstærket af sommerboligens feriekitschede borgerlighed kan parret nemlig, trods adskillige krumspring for at undgå det, ikke lade være med at sammenligne sig selv med titlens 'alle andre'. Og hver gang de vender blikket ud og væk fra dem selv, så vokser mængden af grus i deres eget forholds maskineri.

Øst for Paradis
Maren Ade skriver sig fornemt ind i en efterhånden hæderkronet europæisk tradition for stærke parforholdsdramaer, hvor instruktøren vedholdende bliver hængende over sine personer, mens forholdets mest intime øjeblikke blotlægges og udspilles. Således også i Alle andre, som er en konstant fascinerende, men også udmattende oplevelse, hvor man som tilskuer lever og ånder med de to hårdt prøvede hovedpersoner.

Filmens struktur er delt i tre forløb frem mod den passende tvetydige finale. Først følger vi parret og deres både synlige og usynlige forsøg på at kommunikere med hinanden, dernæst smides et provokerende velfungerende sammenligningsgrundlag med i ligningen, da de møder Chris’ gamle studiekammerat Hans og hans fuldstændigt synkroniserede (og naturligvis succesfulde) kone Sana. Parforholdsdramaet udvides til et trekantsdrama med Hans som det tredje ben, som Chris søger accept og anerkendelse fra. Og i tredje akt skal der i et anfald af normalitetstrang rådes bod på den første, fejlslagne middag med Hans og Sana med en modinvitation.

Øst for Paradis
Ades film spiller som en væsentlig reminder om, at vi som mennesker blot er produkter af hinandens refleksioner. Vi definerer os selv og de forhold, vi indgår i, i forhold til andre personer og andre forhold – og netop det bliver den afgørende udfordring for Gitti og Chris, som jo i bund og grund har en masse gode kvaliteter sammen. Alle andre står stærkt, fordi den ikke påtvinger os en morale. Den problematiserer, om vi overhovedet kan fungere som mennesker uden hele tiden at holde os selv og vores relationer op mod alle de andre – og om behovet for ydre anerkendelse kan være så stærkt, at det kompromitterer selv oplagte forhold, men svarene må vi selv finde, og Ade giver os rige muligheder ved i samarbejde med sine to fremragende hovedrolleskuespillere at blotlægge og fastholde en række nøglesituationer fra et par feriedage på Sardinien. Gitti og Chris husker og genkender man, i modsætning til mange andre filmiske bekendtskaber, længe efter filmen er slut – og det er så absolut en kvalitet.

Hvilken skuespiller har haft mere end én gæsteoptræden tv-serien The X Files?